Úvod do psychologie
2., přepracované a doplněné vydání
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
399 Kč 339 KčSkladem
i
Poslední aktualizace skladu 26. 09. 2023 20:24
i: 27165 n: 24746753r: 7679 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
339 Kč 288 KčIhned ke stažení
i: 27260 n: 24729855r: 7679Poškozená kniha i Poškození knihy
nemá žádný vliv na obsah. Kniha může mít například zažloutlé či vybledlé listy, natrženou nebo odřenou obálku, mírně naražené rohy či jiné podobné mechanické poškození, které však
nebrání jejímu přečtení.Více informací o poškozených knihách naleznete zde.
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit na našem e-shopu.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
399 Kč 239 KčSkladem
i: 37267 n: 24746753_Dr: 7679
Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Vyhledávaná publikace s didaktickou pečlivostí charakterizuje stěžejní psychologické pojmy a zároveň čtenáře seznamuje s historií i aktuálním směřováním oboru.
Důraz je kladen na vyčlenění základních psychologických jevů, procesů a činností, díky nimž se člověk ve světě, v druhých lidech i v sobě samém orientuje a zvládá nároky smysluplného života.
Klíčové kapitoly jsou věnovány tématu osobnosti – její skladbě a vývojovým fázím. Nastíněny jsou také základy sociální a vývojové psychologie.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Předmluva ke druhému vydání
ČÁST PRVNÍ – K ROZLIŠENÍ PSYCHOLOGIE LAICKÉ A ODBORNÉ, ROZVÍJENÉ NA VĚDECKÉM ZÁKLADĚ
1. Čtyři znaky odborné, vědecky fundované psychologie
1.1 Znak prvý: Poznatky, terminologie, teorie
1.2 Znak druhý: Spolehlivé metody, metodické postupy a strategie
1.3 Znak třetí: Psychologie je rozvíjena ve vědeckých centrech, aplikačních institucích
1.4 Znak čtvrtý: Utváření vztahu k jiným vědním disciplínám
2. Členění psychologie – psychologické disciplíny
Stručná rekapitulace první části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST DRUHÁ – VĚDECKÁ PSYCHOLOGIE: OD PŘEDCHŮDCŮ K JEJÍMU ZRODU
1. Pět zastavení na cestě ke vzniku vědecké psychologie
1.1 Zastavení prvé – důraz na duši
1.2 Zastavení druhé – důraz na mysl, vědomí
1.3 Zastavení třetí – důraz na reagování
1.4 Zastavení čtvrté – zkoumání vztahu mezi psychickými jevy a mozkem
1.5 Zastavení páté – člověk jako příslušník národa či pohlcený davem
2. Zrod vědecké psychologie: Čtyři vybrané události jejího počátku
2.1 Založení první laboratoře
2.2 Vydání velkého syntetického díla
2.3 Klinická bádání, psychoterapeutická pomoc
2.4 První testování
Stručná rekapitulace druhé části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST TŘETÍ – SOUČASNÁ PSYCHOLOGIE: OBLASTI JEJÍHO VYMEZOVÁNÍ
1. Psychologie: Věda o psychice, o vědomém a nevědomém prožívání
1.1 Čtyři výchozí poznatky
1.2 Vědomí
1.2.1 Dvě základní charakteristiky vědomí
1.2.2 Změněné stavy vědomí
1.3 Vědomí v akci – pozornost
1.4 Vědomí a nevědomí
1.5 K výzkumům souvisejícím s nevědomím
1.5.1 Podprahové vnímání
1.6 Spánek a sen
1.6.1 Stadia spánku
1.6.2 Sen
2. Psychologie: Věda o chování
3. Psychologie: Prožívání, chování a neurohumorální systém
3.1 K výzkumům psychických korelátů mozkových hemisfér
3.2 Nervová soustava, endokrinní systém a psychika
3.3 Mozek ve vývoji, plasticita mozku a psychika
4. Psychologie: Prožívání, chování a sociokulturní systém
4.1 K vymezení pojmu kultura
4.2 Přínosy terénních kulturněantropologických výzkumů
4.3 Dimenze charakterizující kulturu – jejich psychické koreláty
Stručná rekapitulace třetí části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST ČTVRTÁ – POHLED NA ZÁKLADNÍ DUŠEVNÍ JEVY: ÚVOD DO OBECNÉ PSYCHOLOGIE
1. Vnímání
1.1 Od počitku ke vjemu
1.2 Smyslové modality
1.2.1 K rozlišování druhů receptorů
1.2.2 Prahy vnímání
1.3 Organizace vjemového pole
2. Operování s primárními obsahy mysli: Představy a fantazie
2.1 K paměťové představivosti
2.2 K podobám a významu fantazijní představivosti
3. Myšlení
3.1 Druhy myšlení
3.2 Myšlení a jazyk
3.3 Pojmy – pojmotvorba
3.4 K vývoji myšlení
3.4.1 Piagetova koncepce čtyř stadií vývoje myšlení u dětí
3.4.2 Vygotského koncepce činitelů rozvoje myšlení
3.4.3 Škola a vedení žáků k rozvoji myšlení
4. Emoce/city
4.1 Důležité znaky emocí/citů
4.1.1 Prožívání emocí/citů
4.1.2 Fyziologické koreláty emocí
4.1.3 Výrazy/exprese emocí
4.1.4 Šíření emocí
4.1.5 Regulace emocí
4.2 Ke druhům emocí
4.2.1 K tématu základních emocí
4.2.2 Vyšší, respektive sociální emoce
4.3 Aktuální téma: Emoční inteligence
5. Motivace
5.1 Motiv a jeho skladba: Potřeby a incentivy
5.2 K analýze potřeb
5.3 Aktuální téma: Výkonová motivace
6. Učení: Základní činnost adaptace a rozvoje osobnosti
6.1 Paměť – předpoklad učení
6.1.1 Paměť jako proces – jeho tři fáze
6.1.2 K druhům paměti
6.2 K psychofyziologickým základům paměti a učení
6.3 Čtyři základní druhy učení
6.3.1 Učení signálům (podmiňování)
6.3.2 Učení operantní (instrumentální)
6.3.3 Učení nápodobou (imitací)
6.3.4 Učení vhledem
6.4 Učení disfunkční
6.5 Specifika lidského učení
6.6 Usilování o způsoby efektivního učení
Stručná rekapitulace čtvrté části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST PÁTÁ – OSOBNOST
1. „Já“ a sebepojetí
1.1 Sebepojetí a jeho aktualizace
1.2 K obsahové orientaci sebepojetí
1.3 Sebepojetí a autoregulace osobnosti
2. Pohled na vlastnosti osobnosti: Čtveřice základních vlastností
2.1 Schopnosti
2.1.1 Inteligence
2.1.2 Mezníky pojetí inteligence
2.2 Temperament
2.2.1 Temperament jako vrozená vlastnost
2.2.2 Temperamentové dimenze
2.3 Charakter
2.4 Odolnost
2.4.1 Zátěž a stres
2.4.2 Posttraumatická stresová porucha
2.4.3 K choroboplodným dopadům stresu
2.4.4 Typy osobnosti a stres
2.4.5 Vulnerabilita versus resilientní vlastnosti osobnosti
2.4.6 Odolná – sebeozdravná osobnost
3. Pohled na vlastnosti osobnosti: Velká pětka – „big five“
Stručná rekapitulace páté části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST ŠESTÁ – ČLOVĚK MEZI LIDMI: UVEDENÍ DO SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
1. Mezilidské vztahy: Jejich význam a pojetí
1.1 Základní druhy mezilidských vztahů
1.1.1 Vztahy osobní blízkosti versus vztahy výkonově funkční
1.1.2 Vztahy zvnitřněné versus distancované
1.1.3 Vztahy zprostředkované
1.1.4 Vztahy posilující (aktivizující) versus oslabující (dezaktivizující)
1.2 K činitelům ovlivňujícím mezilidské vztahy
1.2.1 Vytváření dojmu – efekt primárnosti
1.2.2 Interaktivní posilování výchozího dojmu – efekt očekávání
1.2.3 Atribuční tendence: Základní atribuční chyba
1.2.4 Atribuční tendence: Aktivizující versus dezaktivizující atribuce
2. Sociální začlenění – problematika sociálních skupin
2.1 Hlavní znaky malé sociální skupiny
2.2 Pohled na druhy malých sociálních skupin
2.3 Jedinec ve skupině
2.3.1 Transformace individua v člena skupiny
2.3.2 Osobnost a role
2.4 Vedení skupiny
2.4.1 Styly vedení – řízení skupiny
2.4.2 K osobnosti efektivně řídícího vůdce – vedoucího
2.5 K uplatňování vlivu skupiny
2.5.1 K tématu konformity
2.5.2 K tématu poslušnosti
2.5.3 K tématu předsudků
3. Sociální interakce a komunikace
3.1 Základní podoby a dimenze komunikace
3.2 Druhy komunikace
3.2.1 Verbální komunikace
3.2.2 Paraverbální komunikace
3.2.3 Neverbální komunikace
3.2.4 Metakomunikace
3.3 Komunikace zdravá – funkční oproti nezdravé – disfunkční
4. Antisociální a prosociální jednání: Příklad agresivity versus altruismu a lidskosti
4.1 Agresivita jako příklad antisociálního jednání
4.1.1 K formám agresivity
4.1.2 K příčinám agresivity
4.2 Prosociální chování – altruismu
4.3 Prosociální chování – lidskost
Stručná rekapitulace šesté části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST SEDMÁ – ČLOVĚK VE VÝVOJI: UVEDENÉ DO ZÁKLADŮ VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE
1. Vývoj – souvislost s věkem
2. Pět základních úrovní vývoje
2.1 Vývoj jako zrání
2.2 Vývoj jako učení
2.3 Vývoj jako socializace
2.3.1 Fáze celoživotní socializace
2.3.2 Socializace funkční a disfunkční
2.4 Vývoj jako edukace
2.4.1 Edukace jako výchova
2.4.2 Edukace jako vzdělávání
2.5 Vývoj jako sebeutváření jedince
3. Polarity charakterizující vývoj
3.1 Kontinuita versus diskontinuita ve vývoji
3.2 Vzestupné – evoluční versus sestupné – involuční směřování vývoje
3.3 Vývojová normalita versus odchylky od ní
4. Vývojové epochy a období
4.1 Prenatální věk
4.2 Vývojová epocha dětství
4.2.1 Období novorozenecké a kojenecké
4.2.2 Období batolecí
4.2.3 Období předškolní
4.2.4 Období raného školního věku
4.3 Epocha dospívání
4.3.1 Pubescence
4.3.2 Adolescence
4.4 Dospělost
4.4.1 Raná dospělost
4.4.2 Střední a vrcholná dospělost
4.4.3 Období pokročilé dospělosti
4.5 Stáří
4.5.1 Stáří rané versus stáří pokročilé
4.5.2 Pozitiva stáří – způsoby, jak čelit negativům stárnutí
Stručná rekapitulace sedmé části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
Literatura
Rejstřík věcný
Rejstřík jmenný
Tištěná kniha
Věk:
Datum vydání: 11.05.2018
Katalogové číslo: 2347
ISBN: 978-80-247-4675-3
Formát / stran: 167×240, 312 stran
E-kniha
Formát: ePUB | PDF | Kindle (MOBI)
Velikost: 12.19MB | 4.40MB | 4.24MB
Druh ochrany: Sociální ochrana
Tištěná kniha
Datum vydání: 11.05.2018
Katalogové číslo: 2347
ISBN: 978-80-247-4675-3
Formát / stran: 167×240, 312 stran
Věk:
Jazyk: Čeština
E-kniha
Formát: ePUB | PDF | Kindle (MOBI)
Velikost: 12.19 MB | 4.40 MB | 4.24 MB
Druh ochrany: Sociální ochrana
Věk:
Jazyk: Čeština
Úvod do psychologie
2., přepracované a doplněné vydání
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
399 Kč 339 KčSkladem
i
Poslední aktualizace skladu 26. 09. 2023 20:24
i: 27165 n: 24746753r: 7679 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
339 Kč 288 KčIhned ke stažení
i: 27260 n: 24729855r: 7679Poškozená kniha i Poškození knihy
nemá žádný vliv na obsah. Kniha může mít například zažloutlé či vybledlé listy, natrženou nebo odřenou obálku, mírně naražené rohy či jiné podobné mechanické poškození, které však
nebrání jejímu přečtení.Více informací o poškozených knihách naleznete zde.
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit na našem e-shopu.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
399 Kč 239 KčSkladem
i: 37267 n: 24746753_Dr: 7679
Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Vyhledávaná publikace s didaktickou pečlivostí charakterizuje stěžejní psychologické pojmy a zároveň čtenáře seznamuje s historií i aktuálním směřováním oboru.
Důraz je kladen na vyčlenění základních psychologických jevů, procesů a činností, díky nimž se člověk ve světě, v druhých lidech i v sobě samém orientuje a zvládá nároky smysluplného života.
Klíčové kapitoly jsou věnovány tématu osobnosti – její skladbě a vývojovým fázím. Nastíněny jsou také základy sociální a vývojové psychologie.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Úvod do psychologie
Předmluva ke druhému vydání
ČÁST PRVNÍ – K ROZLIŠENÍ PSYCHOLOGIE LAICKÉ A ODBORNÉ, ROZVÍJENÉ NA VĚDECKÉM ZÁKLADĚ
1. Čtyři znaky odborné, vědecky fundované psychologie
1.1 Znak prvý: Poznatky, terminologie, teorie
1.2 Znak druhý: Spolehlivé metody, metodické postupy a strategie
1.3 Znak třetí: Psychologie je rozvíjena ve vědeckých centrech, aplikačních institucích
1.4 Znak čtvrtý: Utváření vztahu k jiným vědním disciplínám
2. Členění psychologie – psychologické disciplíny
Stručná rekapitulace první části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST DRUHÁ – VĚDECKÁ PSYCHOLOGIE: OD PŘEDCHŮDCŮ K JEJÍMU ZRODU
1. Pět zastavení na cestě ke vzniku vědecké psychologie
1.1 Zastavení prvé – důraz na duši
1.2 Zastavení druhé – důraz na mysl, vědomí
1.3 Zastavení třetí – důraz na reagování
1.4 Zastavení čtvrté – zkoumání vztahu mezi psychickými jevy a mozkem
1.5 Zastavení páté – člověk jako příslušník národa či pohlcený davem
2. Zrod vědecké psychologie: Čtyři vybrané události jejího počátku
2.1 Založení první laboratoře
2.2 Vydání velkého syntetického díla
2.3 Klinická bádání, psychoterapeutická pomoc
2.4 První testování
Stručná rekapitulace druhé části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST TŘETÍ – SOUČASNÁ PSYCHOLOGIE: OBLASTI JEJÍHO VYMEZOVÁNÍ
1. Psychologie: Věda o psychice, o vědomém a nevědomém prožívání
1.1 Čtyři výchozí poznatky
1.2 Vědomí
1.2.1 Dvě základní charakteristiky vědomí
1.2.2 Změněné stavy vědomí
1.3 Vědomí v akci – pozornost
1.4 Vědomí a nevědomí
1.5 K výzkumům souvisejícím s nevědomím
1.5.1 Podprahové vnímání
1.6 Spánek a sen
1.6.1 Stadia spánku
1.6.2 Sen
2. Psychologie: Věda o chování
3. Psychologie: Prožívání, chování a neurohumorální systém
3.1 K výzkumům psychických korelátů mozkových hemisfér
3.2 Nervová soustava, endokrinní systém a psychika
3.3 Mozek ve vývoji, plasticita mozku a psychika
4. Psychologie: Prožívání, chování a sociokulturní systém
4.1 K vymezení pojmu kultura
4.2 Přínosy terénních kulturněantropologických výzkumů
4.3 Dimenze charakterizující kulturu – jejich psychické koreláty
Stručná rekapitulace třetí části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST ČTVRTÁ – POHLED NA ZÁKLADNÍ DUŠEVNÍ JEVY: ÚVOD DO OBECNÉ PSYCHOLOGIE
1. Vnímání
1.1 Od počitku ke vjemu
1.2 Smyslové modality
1.2.1 K rozlišování druhů receptorů
1.2.2 Prahy vnímání
1.3 Organizace vjemového pole
2. Operování s primárními obsahy mysli: Představy a fantazie
2.1 K paměťové představivosti
2.2 K podobám a významu fantazijní představivosti
3. Myšlení
3.1 Druhy myšlení
3.2 Myšlení a jazyk
3.3 Pojmy – pojmotvorba
3.4 K vývoji myšlení
3.4.1 Piagetova koncepce čtyř stadií vývoje myšlení u dětí
3.4.2 Vygotského koncepce činitelů rozvoje myšlení
3.4.3 Škola a vedení žáků k rozvoji myšlení
4. Emoce/city
4.1 Důležité znaky emocí/citů
4.1.1 Prožívání emocí/citů
4.1.2 Fyziologické koreláty emocí
4.1.3 Výrazy/exprese emocí
4.1.4 Šíření emocí
4.1.5 Regulace emocí
4.2 Ke druhům emocí
4.2.1 K tématu základních emocí
4.2.2 Vyšší, respektive sociální emoce
4.3 Aktuální téma: Emoční inteligence
5. Motivace
5.1 Motiv a jeho skladba: Potřeby a incentivy
5.2 K analýze potřeb
5.3 Aktuální téma: Výkonová motivace
6. Učení: Základní činnost adaptace a rozvoje osobnosti
6.1 Paměť – předpoklad učení
6.1.1 Paměť jako proces – jeho tři fáze
6.1.2 K druhům paměti
6.2 K psychofyziologickým základům paměti a učení
6.3 Čtyři základní druhy učení
6.3.1 Učení signálům (podmiňování)
6.3.2 Učení operantní (instrumentální)
6.3.3 Učení nápodobou (imitací)
6.3.4 Učení vhledem
6.4 Učení disfunkční
6.5 Specifika lidského učení
6.6 Usilování o způsoby efektivního učení
Stručná rekapitulace čtvrté části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST PÁTÁ – OSOBNOST
1. „Já“ a sebepojetí
1.1 Sebepojetí a jeho aktualizace
1.2 K obsahové orientaci sebepojetí
1.3 Sebepojetí a autoregulace osobnosti
2. Pohled na vlastnosti osobnosti: Čtveřice základních vlastností
2.1 Schopnosti
2.1.1 Inteligence
2.1.2 Mezníky pojetí inteligence
2.2 Temperament
2.2.1 Temperament jako vrozená vlastnost
2.2.2 Temperamentové dimenze
2.3 Charakter
2.4 Odolnost
2.4.1 Zátěž a stres
2.4.2 Posttraumatická stresová porucha
2.4.3 K choroboplodným dopadům stresu
2.4.4 Typy osobnosti a stres
2.4.5 Vulnerabilita versus resilientní vlastnosti osobnosti
2.4.6 Odolná – sebeozdravná osobnost
3. Pohled na vlastnosti osobnosti: Velká pětka – „big five“
Stručná rekapitulace páté části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST ŠESTÁ – ČLOVĚK MEZI LIDMI: UVEDENÍ DO SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
1. Mezilidské vztahy: Jejich význam a pojetí
1.1 Základní druhy mezilidských vztahů
1.1.1 Vztahy osobní blízkosti versus vztahy výkonově funkční
1.1.2 Vztahy zvnitřněné versus distancované
1.1.3 Vztahy zprostředkované
1.1.4 Vztahy posilující (aktivizující) versus oslabující (dezaktivizující)
1.2 K činitelům ovlivňujícím mezilidské vztahy
1.2.1 Vytváření dojmu – efekt primárnosti
1.2.2 Interaktivní posilování výchozího dojmu – efekt očekávání
1.2.3 Atribuční tendence: Základní atribuční chyba
1.2.4 Atribuční tendence: Aktivizující versus dezaktivizující atribuce
2. Sociální začlenění – problematika sociálních skupin
2.1 Hlavní znaky malé sociální skupiny
2.2 Pohled na druhy malých sociálních skupin
2.3 Jedinec ve skupině
2.3.1 Transformace individua v člena skupiny
2.3.2 Osobnost a role
2.4 Vedení skupiny
2.4.1 Styly vedení – řízení skupiny
2.4.2 K osobnosti efektivně řídícího vůdce – vedoucího
2.5 K uplatňování vlivu skupiny
2.5.1 K tématu konformity
2.5.2 K tématu poslušnosti
2.5.3 K tématu předsudků
3. Sociální interakce a komunikace
3.1 Základní podoby a dimenze komunikace
3.2 Druhy komunikace
3.2.1 Verbální komunikace
3.2.2 Paraverbální komunikace
3.2.3 Neverbální komunikace
3.2.4 Metakomunikace
3.3 Komunikace zdravá – funkční oproti nezdravé – disfunkční
4. Antisociální a prosociální jednání: Příklad agresivity versus altruismu a lidskosti
4.1 Agresivita jako příklad antisociálního jednání
4.1.1 K formám agresivity
4.1.2 K příčinám agresivity
4.2 Prosociální chování – altruismu
4.3 Prosociální chování – lidskost
Stručná rekapitulace šesté části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
ČÁST SEDMÁ – ČLOVĚK VE VÝVOJI: UVEDENÉ DO ZÁKLADŮ VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE
1. Vývoj – souvislost s věkem
2. Pět základních úrovní vývoje
2.1 Vývoj jako zrání
2.2 Vývoj jako učení
2.3 Vývoj jako socializace
2.3.1 Fáze celoživotní socializace
2.3.2 Socializace funkční a disfunkční
2.4 Vývoj jako edukace
2.4.1 Edukace jako výchova
2.4.2 Edukace jako vzdělávání
2.5 Vývoj jako sebeutváření jedince
3. Polarity charakterizující vývoj
3.1 Kontinuita versus diskontinuita ve vývoji
3.2 Vzestupné – evoluční versus sestupné – involuční směřování vývoje
3.3 Vývojová normalita versus odchylky od ní
4. Vývojové epochy a období
4.1 Prenatální věk
4.2 Vývojová epocha dětství
4.2.1 Období novorozenecké a kojenecké
4.2.2 Období batolecí
4.2.3 Období předškolní
4.2.4 Období raného školního věku
4.3 Epocha dospívání
4.3.1 Pubescence
4.3.2 Adolescence
4.4 Dospělost
4.4.1 Raná dospělost
4.4.2 Střední a vrcholná dospělost
4.4.3 Období pokročilé dospělosti
4.5 Stáří
4.5.1 Stáří rané versus stáří pokročilé
4.5.2 Pozitiva stáří – způsoby, jak čelit negativům stárnutí
Stručná rekapitulace sedmé části
Náměty k promýšlení a cvičení
Základní doporučená literatura
Literatura k dalšímu studiu
Literatura
Rejstřík věcný
Rejstřík jmenný
O Autorovi
Helus ZdeněkByl odborníkem v oblasti psychologie a pedagogiky. Zabýval se zejména problematikou dítěte, dětství, vlivy současného světa na vývoj dítěte (razí koncepci tzv. osobnostního přístupu k dětem a mládeži s důsledky pro školní vyučování a postavení dítěte v rodině) a problematikou vzdělávací, respektive školní úspěšnosti dětí a dospívajících.
Zdůrazňoval význam potencialit (možností dosahovat při určitých opatřeních lepších výsledků než bylo dosahováno dosud), motivace, citového prožívání, vývoje schopnosti učit se jak se učit a poznávat jak poznávat a odstraňování vnitřních bloků a bariér (úzkostí, sníženého sebevědomí apod.).
Zabýval se i přípravou učitelů, s důrazem na jejich kompetence zvládat nové úkoly a nároky, které přináší společnost vědění, ale také narůstající problémy související s krizovými jevy ve společnosti. Působil na Univerzitě Karlově v Praze. Byl mluvčím asociace děkanů pedagogických fakult.