Duševní zdraví školních dětí
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
229 Kč 195 KčUšetříte 34 Kč
Ihned ke stažení
i: 50002 n: 27180639r: 14414Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
269 Kč 229 KčUšetříte 40 Kč
Skladem
i
Poslední aktualizace skladu 16. 11. 2025 1:16
i: 49599 n: 27153701r: 14414
Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Jak poznat, že dítě potřebuje pomoc? A jakou roli v tom hrajeme my – rodiče, pedagogové či pracovníci –, kteří pracujeme s dětmi?
Tato kniha přináší srozumitelný pohled na duševní zdraví dětí a dospívajících. Nabízí nejen teoretické ukotvení a přehled vědeckých poznatků, ale i praktické rady, jak rozpoznat varovné signály, jak s dětmi komunikovat o jejich emocích a jak budovat prostředí, v němž se mohou cítit bezpečně.
Autorky s respektem dávají hlas i samotným dětem a mladým lidem, kteří otevřeně sdílejí své zkušenosti. Publikace se tak stává nejen průvodcem, ale i výzvou ke čtenářům – být pozornější, vnímavější a připravenější poskytnout včasnou podporu.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Duševní zdraví školních dětí
Úvod
1. Duševní zdraví dětí
1.1 Vymezení dětí a mladistvých
1.2 Význam duševního zdraví pro vývoj dítěte
1.2.1 Emocionální a psychický vývoj
1.2.2 Kognitivní funkce a školní výkon
1.2.3 Sociální dovednosti a vztahy
1.2.4 Psychohygiena
1.2.5 Resilience
1.2.6 Stigma
1.2.7 Krize a krizová intervence
Literatura
2. Aktuální situace duševního zdraví školních dětí
2.1 Co ovlivňuje duševní zdraví dětí?
2.1.1 Individuální a rodinné faktory
2.1.2 Sociodemografické faktory
2.1.3 Vliv online světa
2.1.4 Celospolečenské faktory
Literatura
3. Rozpoznání příznaků obtíží
3.1 Klíčové příznaky duševních obtíží u dětí
3.1.1 Změny v chování
3.1.2 Emoční nestabilita
3.1.3 Problémy ve škole
3.1.4 Fyzické symptomy
3.2 Postupy pro identifikaci duševních obtíží
Literatura
4. Vliv rodinného prostředí na duševní zdraví dítěte
4.1 Teoretické rámce a modely
4.1.1 Ekologický model
4.1.2 Mikrosystém
4.1.3 Mezosystém
4.1.4 Exosystém
4.1.5 Makrosystém
4.1.6 Chronosystém
4.2 Teorie vazby
4.2.1 Typy vazeb a jejich vliv na duševní zdraví
4.3 Raná Eriksonova stadia psychosociálního vývoje a jejich vztah k duševním problémům dětí v budoucnu
4.3.1 Stadium 1: důvěra vs. nedůvěra (0–1 rok)
4.3.2 Stadium 2: autonomie vs. stud a pochybnost (1–3 roky)
4.3.3 Stadium 3: iniciativa vs. vina (3–6 let)
4.3.4 Stadium 4: výkonnost vs. Méněcennost (6–12 let)
4.4 Rodinná dynamika a její dopad na duševní zdraví
4.4.1 Komunikace v rodině
4.4.2 Praktické aspekty kvalitní komunikace
4.4.3 Vliv rodinných konfliktů na duševní zdraví dítěte
4.4.4 Význam lásky, péče a emocionální podpory pro duševní zdraví dítěte
4.4.5 Rodičovské styly a jejich vliv na duševní problémy dětí
4.4.6 Specifické rodinné situace a jejich vliv na duševní zdraví dětí
Literatura
5. Školní prostředí a duševní zdraví
5.1 Sociální vazby a jejich vliv na psychické zdraví
5.2 Akademický tlak a stres
5.3 Šikana
5.4 Role pedagogů v podpoře duševního zdraví
5.5 Podpora prostřednictvím vzdělávacích programů
5.6 Vytváření podpůrného školního prostředí
5.7 Spolupráce s odborníky
5.8 Role podpůrných školních služeb
5.8.1 Výchovný poradce
5.8.2 Metodik prevence
5.8.3 Školní psycholog
5.9 Síť dalších odborníků
5.10 Vzdělávání pedagogů
5.11 Implementace edukace duševního zdraví ve školách
5.11.1 Wellbeing ve škole
5.11.2 Fyzická aktivita a relaxace
5.11.3 Podpora zdravého vztahu ke stravování
5.11.4 Emoční koučink
Literatura
6. Duševní onemocnění u dětí
6.1 Definice duševních poruch
6.2 Klasifikace duševních poruch
6.2.1 Hlavní skupiny duševních poruch podle MKN-10
6.3 Prevalence a specifické poruchy
6.4 Nejčastější duševní poruchy u dětí a způsoby, jak o nich s dětmi a před nimi mluvit
6.4.1 Poruchy autistického spektra (PAS)
6.4.2 ADHD (Attention-Defi cit/Hyper activity Disorder)
6.4.3 Úzkostné poruchy v dětství
6.4.4 Deprese v dětském věku
6.4.5 Poruchy chování
6.4.6 Poruchy příjmu potravy
6.4.7 Suicidální chování u dětí a mládeže
6.5 Problémy s diagnostikou
Literatura
7. Jak s dětmi mluvit o…?
7.1 … ztrátě blízké osoby?
7.2 … psychických problémech blízké osoby? (spolužák, kamarád, člen rodiny)
8. Spolupráce mezi rodiči, školou a dalšími sektory v oblasti duševního zdraví
8.1 Identifikace potřeb dítěte
8.2 Spolupráce mezi školou a rodinou
8.3 Poskytování konkrétní podpory ve škole
8.4 Dlouhodobá podpora a sledování pokroků
8.5 Zapojení externích odborníků
Literatura
9. Zdroje podpory v České republice
9.1 Jihočeský kraj
9.2 Praha
9.3 Karlovarský kraj
9.4 Liberecký kraj
9.5 Moravskoslezský kraj
9.6 Pardubický kraj
9.7 Kraj Vysočina
9.8 Zlínský kraj
9.9 Plzeňský kraj
9.10 Ústecký kraj
9.11 Středočeský kraj
9.12 Královéhradecký kraj
9.13 Jihomoravský kraj
9.14 Olomoucký kraj
9.15 Telefonická, chatová podpora
10. Zkušenosti dětí s duševními obtížemi
10.1 Výzkum potřeb dětí s duševním onemocněním
10.1.1 Rodina: Bezpečný přístav plný podpory
10.1.2 Škola: Prostor důvěry a přijetí
10.1.3 Dostupnost péče: Být nablízku a nebýt na to sám
10.1.4 Komplexní zajištění potřeb: Propojení všech oblastí
Závěr
O autorkách
Recenze
„Kniha představuje cenný a potřebný příspěvek k diskuzi o psychické pohodě mladé generace. Autorky citlivě zasazují problematiku duševního zdraví do širšího rámce rodinných vztahů, školního prostředí a sociálních interakcí. Důraz na význam otevřené komunikace, empatie a vnímání varovných signálů je klíčový a pro rodiče i pedagogy velmi přínosný.“
Mgr. Bohdana Břízová, Ph.D.
„Publikace poukazuje na zásadní problémy v oblasti duševního zdraví školních dětí a poskytuje hodnotné informace, které mohou napomoci k lepší podpoře duševní pohody žáků v českém vzdělávacím systému.“
Mgr. Jan Hynek, Ph.D.
O Autorovi
Němečková KlaudieMgr. Klaudie Němečková působí v oblasti primární prevence a vzdělávání, kde se zaměřuje na témata psychohygieny, šikany a kyberkriminality. Po několikaleté praxi se její profesní působení rozšířilo na vzdělávání rodičů a pedagogů, kde se specializuje na problematiku wellbeingu. Ve své praxi se věnuje práci s dětmi a mladistvými, poskytuje osvětu a podporu v prevenci rizikového chování a pomáhá vytvářet bezpečné školní prostředí. V současnosti zastává pozici lektora primární prevence pro organizaci Portus Prachatice, kde se podílí na tvorbě a implementaci preventivních programů, a dále působí jako lektorka vzdělávacích institucí pro sociální pracovníky.
Zároveň je studentkou doktorského studia na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, kde studuje studijní program sociální práce. Ve svém výzkumu se specializuje na duševní zdraví dětí a mladistvých, s důrazem na koordinaci péče a multidisciplinární spolupráci v této oblasti. Její akademická i praktická činnost směřuje k rozvoji účinných metod podpory a intervencí pro děti a rodiny v náročných životních situacích.
Hricová AlenaDoc. PhDr. Bc. Alena Hricová, Ph.D., působí jako docentka na Pražské vysoké škole psychosociálních studií a na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakultě. Věnuje se zejména tématu sociálního vyloučení a marginalizovaných skupin. Současně působí jako dlouholetá lektorka primární prevence, zaměřuje se mimo jiné na téma duševního zdraví dětí a psychohygieny. V období pandemie COVID-19 vytvořila se spoluautorkou online programy zaměřené na tato témata.