Edukace seniorů
Geragogika a gerontodidaktika
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
305 Kč 275 KčUšetříte 31 Kč
Ihned ke stažení
i: 22321 n: 24799179r: 8567Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
359 Kč 199 Kč -45 %Ušetříte 160 Kč
Skladem
i
Poslední aktualizace skladu 14. 12. 2024 19:02
i: 22320 n: 24754468r: 8567 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Stárnutí populace je jedním z významných demografických trendů současnosti, který se v celosvětovém měřítku stává problémem 21. století. Lidé nad 65 let tvoří přibližně 15 % obyvatelstva České republiky a jejich počet se bude pomalu, ale jistě zvyšovat. Proto vzrůstá naléhavost požadavku celoživotního učení a vzdělávání.
Kniha poskytuje odpovědi na řadu otázek spojených se vzdělávacími intervencemi, které se zaměřují na tuto věkovou kategorii, například:
• Kdo je vlastně aktérem edukace seniorů?
• Jak by měla edukace seniorů konkrétně vypadat?
• Jaká jsou specifika tohoto vzdělávání?
• Má vzdělávání seniorů nějaké limity?
• Jaké jsou funkce, cíle a prostředky vzdělávání seniorů?
Publikace je určena především lektorům, vzdělavatelům dospělých a seniorů, animátorům, aktivizačním a osvětovým pracovníkům, odborníkům z oblasti andragogiky, sociální práce, geragogiky, gerontologie, pedagogiky, zejména sociální pedagogiky a speciální pedagogiky, včetně studentů těchto oborů.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Edukace seniorů
Úvod
1. Stárnutí populace jako výzva pro edukaci
1.1 Demografický kontext a aktivní stárnutí
1.2 Sociální kontext
1.3 Politický kontext
2. Geragogika
2.1 Vymezení pojmu „geragogika“
2.2 Hlavní zdroje geragogiky
2.3 Další zdroje geragogiky
2.4 Charakter geragogiky
2.5 Historický kontext geragogiky
2.6 Dimenze geragogiky
3. Předmět geragogiky
3.1 Cíle geragogiky
3.2 Edukace seniorů jako předmět geragogiky
3.3 Funkce edukace seniorů
3.4 Teorie stárnutí v kontextu edukace seniorů
3.5 Edukace seniorů jako prostředek a/nebo cíl
3.5.1 Edukace seniorů jako příprava na stáří
3.5.2 Edukace seniorů jako druhý životní program
3.5.3 Edukace seniorů jako cesta ke kvalitě života ve stáří
4. Objekt geragogiky
4.1 Senior
4.2 Starý člověk
4.3 Důchodce
4.4 Postproduktivní věk
4.5 Třetí věk
4.6 Účastník vzdělávání
5. Specifika seniorů jako účastníků vzdělávání
5.1 Stárnutí, stáří a koncept úspěšného stárnutí
5.2 Fyzické změny ve vyšším věku
5.3 Psychické změny ve vyšším věku
5.4 Sociální změny
6. Specifika vzdělávání seniorů
6.1 Motivace seniorů ke vzdělávání
6.2 Podmínky a prostředky vzdělávání seniorů
6.3 Znaky učení seniorů
6.4 Bariéry ve vzdělávání seniorů
6.5 Předsudky a stereotypy o stáří jako bariéra vzdělávání seniorů
6.6 Témata pro edukaci seniorů
7. Vzdělávání seniorů v České republice
7.1 Univerzity třetího věku
7.1.1 Příklad dobré praxe – Univerzita třetího věku při UP v Olomouci
7.2 Akademie třetího věku
7.3 Univerzity volného času
7.4 Experimentální univerzity pro prarodiče a vnoučata
7.5 Virtuální univerzita třetího věku
7.5.1 Příklad dobré praxe – Virtuální univerzita třetího věku
7.6 Kluby seniorů
7.7 Další možnosti edukace seniorů
7.8 Trénování paměti seniorů
8. Vzdělávání seniorů v zahraničí
8.1 Slovensko
8.2 Polsko
8.3 Německo
8.4 Rakousko
8.5 Maďarsko
8.6 Holandsko
8.7 Švýcarsko
8.8 Velká Británie
8.9 Finsko
8.10 Spojené státy americké a Kanada
8.11 Austrálie
8.12 Jihoafrická republika
8.13 Zhodnocení vzdělávání seniorů v zahraničí
9. Gerontodidaktika
9.1 Didaktický proces a psychodidaktika
9.2 Základní didaktické kategorie
9.2.1 Cíle
9.2.2 Metody
Vyprávění
Vysvětlování
Přednáška
Práce s textem
Vennův diagram
Rozhovor
Diskusní metody
Metoda problémového výkladu
Heuristická metoda
Sokratovská metoda
Dramatizace
Didaktické hry
Kazuistika
Situační metoda
Brainstorming
Brainwriting (6–3–5)
Synektika (Gordonova metoda)
Laterální myšlení (Bonova metoda)
Rybí kost
9.2.3 Formy a prostředky
9.2.4 Didaktické zásady
Zásada zaměření na sebeaktualizaci osobnosti seniora
Zásada partnerského přístupu
Zásada nepřetržité zpětné vazby
Zásada systematičnosti
Zásada redukce
Zásada rekonstrukce
Zásada uvědomělosti a aktivity
Zásada operativnosti
Zásada názornosti
Zásada zajímavosti
Zásada přiměřenosti
Zásada trvalosti
9.3 Didaktické přístupy k edukaci
9.4 Fáze didaktického procesu
9.4.1 Motivační fáze
9.4.2 Expoziční fáze
9.4.3 Fixační fáze
9.4.4 Diagnostická fáze
9.4.5 Aplikační fáze
10. Lektor ve vzdělávání seniorů
10.1 Profesní kompetence a kompetenční model
10.2 Sebereflexe lektora a její význam
10.3 Profesionalizace v kontextu vzdělávání vzdělavatelů
11. Komunikace v geragogice
11.1 Na osobu (seniora) orientovaný přístup
11.1.1 Respekt
11.1.2 Autentičnost
11.1.3 Empatie
11.1.4 Aktivní naslouchání
11.1.5 Důvěra
11.1.6 Důvěryhodnost
Závěr
O autorkách
Shrnutí
Summary
Literatura
Rejstřík
O Autorovi
Špatenková NaděždaNaděžda Špatenková, roz. Kubíčková vystudovala jednooborovou psychologii a sociologii -andragogiku v profilaci na sociální práci. Působila jako sociální pracovnice v rodinné poradně, externí pracovník a odborný garant linky SOS ve Zlíně, středoškolská učitelka, ale také např. jako specialista personalistiky v eBance. V současné době je odborným asistentem na Ostravské univerzitě a na Univerzitě Palackého v Olomouci, kde také vede Univerzitu třetího věku. Věnuje se lektorské činnosti a spolupracuje s řadou institucí, např. Hospicovým hnutím-Vysočina, občanským sdružením InternetPoradna.cz apod.