Inkluzivní vzdělávání
Teorie a praxe
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
271 Kč 217 Kč -20 %Ihned ke stažení
i: 17109 n: 24778273r: 5894Tištěná kniha
Brožovaná vazba
Titul doprodán
r: 5894 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Monografie je věnována pedagogickému konceptu, podle nějž by všechny děti měly navštěvovat třídy hlavního vzdělávacího proudu, a to bez ohledu na stupeň svého postižení. V dnešní době již zcela přirozeně uznáváme právo všech lidí na vzdělávání, zásadní otázkou tedy není, ZDA může být dítě vzděláváno v běžné škole, ale JAK takovému dítěti toto vzdělávání umožnit, aby z něho profitovalo ono samo i jeho okolí. Kniha přináší všem, kteří mají zájem českou školní praxi nadále rozvíjet, přehled současných teorií inkluzivního vzdělání, interpretaci jeho principů a výklad metodiky. Záměrem je vytvořit současně i teoretické zázemí pro postupující inkluzivně orientovanou praxi na školách. Publikace je určena především pro studenty pedagogických oborů a pro odbornou veřejnost – pedagogy, psychology, sociální pracovníky a poradenská pracoviště včetně pracovníků nově vznikajících Center podpory inkluzivního vzdělávání (CPIV).
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Inkluzivní vzdělávání
Předmluva
O autorkách
Slovník pojmů
1. Vzdělávací potřeby v inkluzivním pojetí
1.1 Koncept speciálních vzdělávacích potřeb
1.2 Měnící se paradigma – žáci s potřebou podpůrných opatření
1.3 Příprava nerestriktivních podmínek výuky
1.3.1 Úprava materiálů pro výuku
1.3.2 Výukové strategie
1.4 Inkluze žáků s mírnou potřebou podpůrných opatření
1.5 Inkluze žáků se zvýšenou potřebou podpůrných opatření
1.6 Inkluze žáků s intenzivní potřebou podpůrných opatření
1.7 Zavádění inkluzivních opatření ve škole a překonávání rizik
2. Sociální heterogenita jako charakteristika inkluzivní školy
2.1 Kulturní a etnická heterogenita
2.2 Jazyková heterogenita
2.3 Heterogenita pohlaví a genderové aspekty inkluze
2.4 Věková heterogenita
2.5 Heterogenita kognitivních předpokladů a mentálních schopností
2.6 Rozdílnost žáků podle temperamentových charakteristik
3. Inkluze ve výzkumných šetřeních
3.1 Výzkum zaměřený na postoje jednotlivých účastníků vzdělávacího procesu
3.1.1 Postoje pedagogů a dalších odborníků k inkluzivnímu vzdělávání
3.1.2 Postoje rodičů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami k inkluzivnímu vzdělávání
3.1.3 Postoje dětí mladšího školního věku k inkluzivnímu vzdělávání
3.1.4 Výzkum v oblasti postojů studentů středních škol k osobám s postižením
3.1.5 Výzkum v oblasti postojů studentů vysokých škol k osobám s postižením
3.1.6 Postoje žáků se speciálními vzdělávacími potřebami k inkluzivnímu vzdělávání
3.2 Výzkum zaměřený na hodnocení efektivity výukových metod
3.3 Inkluzivní výzkum jako součást inkluzivní společenské praxe
3.3.1 Participační a emancipační výzkum
3.3.2 Charakteristiky inkluzivního výzkumu
3.3.3 Vymezení rolí v inkluzivním výzkumu
3.3.4 Metody používané v inkluzivním výzkumu
3.3.5 Úskalí inkluzivního výzkumu
4. Inkluzivní vzdělávání
4.1 Současné změny v oblasti inkluzivního vzdělávání v České republice
4.2 Kompetence inkluzivního pedagoga
4.3 Příprava pedagogů na inkluzivní vzdělávání
4.4 Změny v pojetí žáka a změny v organizaci vyučování
4.5 Úpravy kurikula v inkluzivním pojetí
4.6 Pedagogická kooperace v procesu inkluze
5. Případová studie školy
5.1 Základní informace
5.1.1 Škola
5.1.2 Třídní učitel
5.1.3 Třída
5.1.4 Prostředí třídy
5.1.5 Žáci s potřebou podpůrných opatření
5.2 Další vývoj ve třídě 4. A – první kroky
5.3 Další vývoj ve třídě 4. A – začátek druhého pololetí
5.4 Konec školního roku a situace ve 4. A
6. Inkluzivně orientovaná diagnostika a poradenství
6.1 Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současném pojetí
6.1.1 Diagnostika v inkluzivním pojetí
6.1.2 Průběh inkluzivní diagnostiky
6.1.3 Dlouhodobost a průběžnost inkluzivní diagnostiky
6.1.4 Dialogický přístup v inkluzivní diagnostice
6.1.5 Interaktivní přístup v inkluzivní diagnostice
6.2 Diagnostické metody
6.3 Diagnostika vztahů ve třídě
6.3.1 Příklad využití diagnostiky vztahů ve třídě
6.3.2 Možnosti pedagogické intervence při práci s třídním kolektivem
6.4 Diagnostika chování žáka
6.4.1 Možnosti pedagogické intervence u žáků s problémy v chování
6.5 Spolupráce s rodinou
Příloha 1
Příloha 2
Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe (Resumé / Summary)
Literatura
Rejstřík věcný
Rejstřík jmenný
Autorky upozorňují, že při finalizaci textu publikace nedopatřením vypadly odkazy na použité zdroje LOREMAN, T., DEPPELER, J., HARVEY, D. (2005). Inclusive Education. A Practical Guide to Supporting D
iversity in the Classroom. Crows Nest : ALLEN & UNWIN. ISBN 1-74114-409-4 ( týká se str.26, 27, 38, 39, 40 a 55) , FOREMAN, P., ARTHUR-KELLY, M. (2008) Social Justice Principles, the Law and Research,
as Bases for Inclusion. In Australoasian Journal of Special Education, Vol.32, Issue 1, p. 109 – 124 ( týká se str. 64,67) a JORDAN et al. 2009 Preparing teachers for inclusive classrooms. In Teachin
g and Teacher Education, Vol.25, p.535-542. (str. 66), které budou uvedeny v dalších vydáních knihy.
O Autorovi
Hájková VandaJe speciální pedagog s osmiletou pedagogickou praxí ve specializované třídě základní školy a návazně v malotřídní škole, od roku 1998 působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze na katedře s peciální pedagogiky. Ve výzkumu se orientuje na problematiku inkluzivního vzdělávání, inkluzivní metodiky a didaktiky na základních a středních školách. V uvedených oblastech také přednáší a publikuje v tuzemsku i v zahraničí. Jako řešitel se zúčastnila řady mezinárodních projektů EU Socrates, Grundtvig I, Minerva – INTEGER, EUMIE, ODL: Inclusive, European Bachelor of Inclusion Studies, DEWBLAM aj . se zaměřením na tvorbu vysokoškolských studijních programů pro přípravu pedagogů na inkluzivní vzdělávání. Od roku 2003 je předsedkyní Somatopedické společnosti, o. s., od roku 2008 zpravodajem Gran tové agentury UK.
Strnadová IvaSpeciální pedagog, od roku 2003 pracuje na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze na katedře speciální pedagogiky. Od roku 2007 působí také jako Honorary Senior Lecturer na Faculty of Educatio n and Social Work, University of Sydney, Australia. V přednáškové činnosti se věnuje problematice speciálněpedagogické diagnostiky a poradenství, problematice specifických poruch učení, poruch autisti ckého spektra, stárnutí u osob s mentálním postižením a kvalitativnímu výzkumu. Řadu let pracovala s dospělými lidmi s mentálním postižením a ve své přednáškové i publikační činnosti čerpá i z této zk ušenosti. Má bohaté zkušenosti s řešením výzkumných projektů na národní i mezinárodní úrovni – příkladem může být projekt EU Grundtvig 2 „DYPATEC Dyslexia – Parents’ and Teachers’ Collaboration“, ve k terém byla řešitelkou pro Českou republiku, nebo tři projekty University of Sydney a jeden projekt Macquarie University v Sydney, ve kterých je spoluřešitelkou.