Předmluva 4
Úvod 6
Chronologie umělecky významných říší a dynastií 8
BUDDHISTICKÉ UMĚNÍ
1 Sloupy a stúpy buddhistů (Ašóka, Sáňčí, Bhárhut, Amarávati) 10
Od Buddhy k Ašókovi 10
Počátky buddhistického umění v Sáňčí 13
Kořeny indického sochařství a další slavné stúpy 18
2 Cesta k dokonalosti – hledání těla a tváře Buddhy 22
(Gandhára, Mathura, Guptovci, Sárnáth)
Západní vlivy – Řekové, Parthové,
Celý obsah
Předmluva 4
Úvod 6
Chronologie umělecky významných říší a dynastií 8
BUDDHISTICKÉ UMĚNÍ
1 Sloupy a stúpy buddhistů (Ašóka, Sáňčí, Bhárhut, Amarávati) 10
Od Buddhy k Ašókovi 10
Počátky buddhistického umění v Sáňčí 13
Kořeny indického sochařství a další slavné stúpy 18
2 Cesta k dokonalosti – hledání těla a tváře Buddhy 22
(Gandhára, Mathura, Guptovci, Sárnáth)
Západní vlivy – Řekové, Parthové, Kušáni 22
Buddhistická ikonografi e a narativita 23
Křižovatka kultur a zrod mahájány 27
Indická tradice na cestě k dokonalosti 30
Klasika guptovského stylu 33
3 Staré jeskynní svatyně a kláštery (Džunnar, Kanheri, Nášik, Bhadža, Kárlé) 36
Skalní architektura 36
Monastické areály kolem počátku našeho letopočtu 38
Nejdůležitější jeskynní areály v Maháráštře 44
4 Nedostižná Adžanta (Sataváhanové, Vákátakové) 49
Ukrytý poklad ve skalnaté rokli 49
Starověká Adžanta doby Sataváhanů 50
Nejslavnější malby staré Indie 52
Ostatní viháry mladší fáze Adžanty 56
Náměty a technika malby 59
Jeskyně doby Vákátaků v závěru rokle 60
5 Od jeskyní k volně stojící architektuře 64
(Aurangabád, Ellóra, Nágárdžunakonda, Nálanda)
Jeskynní díla na severu a západu Indie 64
Zpět v severní Maháráštře 66
Buddhistická Ellóra 67
Apsidy pouze v jeskynních čaitjách? 71
Cihlové Poganží a první univerzita 73
6 Útlum buddhismu v Indii a jeho obrození (Pálové, Himálaj, Bódhgaja) 78
Pálské dědictví v Biháru, Bengálsku a Uríse 78
Buddhistické sochařství v epoše Pálů 83
Himálajský buddhismus 85
Nit celé historie se odvíjí v Bódhgaji 86
HINDUISTICKÉ UMĚNÍ
7 Hinduistická mytologie a její nejstarší výtvarné projevy 91
(Višnu, Šiva, rituál, Guptovci)
Védská tradice Árijců 91
Hinduistický božský panteon 92
Rituál a počátky hinduistického chrámu 96
Nejstarší svatyně doby Guptovců 98
Počátky chrámové věže šikhary 103
8 Vznik drávidského slohu (Pallavové, Čálukjové z Bádámi) 106
Pallavské umění zrozené ze skály 106
Od monolitů k volně stavěné architektuře 109
Bádámi – další centrum moci a umění 114
Čálukjovské experimentování a konfrontace slohů 116
9 Zářný konec doby skalní architektury (Kalačuriové, Ráštrakútové, Ellóra) 122
Kalačuriové na Sloním ostrově 122
Hinduistická Ellóra 125
Ráštrakútové a jejich největší monolit na světě 127
Monolitické ozvěny na různých místech Indie 130
10 Variace nágarského slohu 132
(Pratíhárové, Čandélové, Východní Gangové, Sólankíové)
V doméně Pratíhárů 133
Bundélkhandský styl Čandélů 134
Khadžuráho krásné i provokující 137
Počátky uríského stylu – opět experimenty 139
Šivaistický a tantrický Bhuvanéšvar 141
Impérium Východních Gangů 145
Sólankíové na západě 149
Pálské sochařství 153
11 Vrcholný středověk na jihu Indie a na Dekánu 155
(Čólové, Západní Čálukjové, Hójšalové, Kákatíjové)
Čólové: od pallavského dědictví k mezinárodnímu impériu 155
Největší dílo své epochy 157
Pokračování čólské slávy 160
Čólské bronzy 164
Pozdní neboli Západní Čálukjové 165
Hójšalské kamenné krajky 167
Nově objevovaní Kákatíové 173
12 Vstříc nové době – tradice a inovace (Vidžajanagarská říše, chrámy-města) 177
Poslední hinduistické impérium 177
Labyrinty chrámů-měst 181
Na prahu moderní doby 184
Letem hinduistickým světem 184
13 Džinistické umění (Ellóra, Šravana Belagóla, Ábú, Ránákpur) 187
Zázraky bílého mramoru 190
Závěr 195
Slovník hlavních pojmů 196
Literatura 200
Rejstřík 201
Skrýt obsah