Moderní psychologie
Hlavní obory a témata současné psychologické vědy
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
Titul doprodán
r: 7608 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
297 Kč 267 KčIhned ke stažení
i: 20594 n: 24787732r: 7608 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Tato praktická příručka shrnující základní poznatky psychologické vědy je určena především čtenářům, kteří ocení její aktuálnost, sdělnost, přehledné uspořádání a kompaktní rozsah. Její koncepce navazuje na populární zahraniční přehledové publikace, členění textu však vychází ze struktury obvyklé pro domácí vysokoškolské studium. Pro zpestření je publikace vybavena také "okénkyy" přinášejícími dodatečné informace a zajímavosti a celkem 120 ilustracemi, fotografiemi a grafy. Řada pojmů je uváděna v původní terminologii, což čtenáři usnadní získávání dalších informací v zahraniční literatuře, ve vyhledávačích či v odborných databázích. Knihu uvítají například studenti psychologie a příbuzných oborů, ale také odborníci hledající přehledný výtah z již přečtené literatury.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Moderní psychologie
Předmluva
Jak číst tuto knihu
Úvod do psychologie
1. Hlavní psychologické směry 20. století
1.1 Úvod do vývoje psychologie
1.1.1 Vznik a vývoj vědecké psychologie
1.2 Strukturalismus
1.3 Funkcionalismus
1.4 Psychodynamické přístupy
1.5 Behaviorismus a neobehaviorismus
1.6 Gestaltismus a neogestaltismus
1.7 Fenomenologické a existenciální přístupy
1.7.1 Fenomenologie
1.7.2 Existenciální psychologie a daseinsanalýza
1.8 Humanistická psychologie
1.9 Kognitivní psychologie
1.10 Další směry
1.10.1 Systematické přístupy a eklekticismus
1.10.2 Rysové a faktorové přístupy
1.10.3 Sociálně-kognitivní psychologie
1.10.4 Pozitivní psychologie
1.10.5 Transpersonální psychologie
1.11 Soupis směrů a jejich představitelů
1.12 Česká psychologie v první polovině 20. století
2. Biologická psychologie
2.1 Úvod do problematiky
2.2 Základy genetiky
2.3 Endokrinní systém
2.4 Nervový systém
2.4.1 Buněčné komponenty (neurony a glie)
2.4.2 Centrální nervový systém
2.4.2.1 Mozek
2.4.2.2 Neuroplasticita a neurogeneze
2.4.3 Metody zkoumání struktury a činnosti mozku
2.4.4 Periferní nervový systém
2.4.4.1 Autonomní nervový systém
2.4.5 Reflexy
2.4.6 Senzorický systém
2.4.6.1 Zrak
2.4.6.2 Sluch
2.4.6.3 Poloha a pohyb
2.4.6.4 Chemoreceptory (čich a chuť)
2.4.6.5 Somatosenzorický systém (propriocepce a kožní čití)
2.4.6.6 Somatická bolest
2.5 Biologické rytmy
2.6 Základní anatomická terminologie
3. Obecná psychologie a psychologie osobnosti
3.1 Úvod do problematiky
3.2 Vědomí, bdělost a spánek
3.2.1 Vědomí, bdělost
3.2.2 Spánek
3.3 Pozornost a vnímání
3.3.1 Pozornost
3.3.2 Vnímání (percepce)
3.3.3 Reprezentace objektů, orientace v prostoru a organizace poznatků
3.4 Motivace
3.5 Emoce
3.5.1 Empatie a příbuzné stavy
3.5.2 Humor a smích
3.6 Stres a závislost
3.7 Temperament
3.8 Paměť a učení
3.9 Myšlení
3.9.1 Usuzování a rozhodování
3.9.2 Mentalizace a klamání
3.10 Inteligence
3.11 Jazyk a komunikace
3.12 Charakter a sebepojetí
3.12.1 Charakter
3.12.2 Sebepojet
3.12.2.1 Sebepojetí v kontextu sociálně-kognitivní teorie
3.12.3 Morálka a ctnost
4. sociální psychologie
4.1 Úvod do problematiky
4.2 Socializace
4.3 Sociální interakce a její souvislosti
4.3.1 Sociální kognice – atribuce, utváření dojmu a schémata
4.3.1.1 Atribuce
4.3.1.2 Utváření dojmu
4.3.1.3 Schémata
4.3.2 Osobní vztahy
4.3.3 Afiliace a atraktivita
4.3.4 Láska a partnerský vztah
4.3.5 Prosociální chování
4.3.6 Agrese
4.4 Postoje
4.5 Skupinové jevy a procesy
4.5.1 Základní charakteristiky skupinových jevů a procesů
4.5.2 Kolektivní chování a jeho dynamika
4.5.3 Poslušnost vůči autoritě, vzpoura, vliv situace na chování
4.5.3.1 Poslušnost vůči autoritě
4.5.3.2 Vzpoura
4.5.3.3 Vliv situace na chování
4.5.4 Konflikty a jejich řešení
4.5.5 Média, reklama a techniky vyvolání souhlasu (vyhovění)
4.5.5.1 Média
4.5.5.2 Reklama
4.5.5.3 Vyvolání souhlasu a vyhovění
5. Vývojová psychologie
5.1 Úvod do problematiky
5.2 Základní vývojové teorie
5.2.1 Neuromaturační teorie
5.2.2 Konstruktivistické teorie
5.2.3 Etologické a evoluční teorie
5.2.4 Teorie učení
5.2.5 Psychodynamické teorie
5.2.6 Teorie dynamických systémů
5.2.7 Soupis základních vývojových teorií a jejich představitelů
5.3 Základní vývojové etapy
5.3.1 Prenatální a perinatální období
5.3.2 Novorozenecké období
5.3.3 Kojenecké období
5.3.4 Batolecí věk
5.3.5 Předškolní věk
5.3.6 Školní věk
5.3.7 Dospívání
5.3.8 Dospělost
5.3.9 Stáří
6. Komparativní psychologie
6.1 Úvod do problematiky
6.2 Psychické procesy na subhumánní úrovni
6.2.1 Altruismus
6.2.2 Sociální chování
6.2.3 Emoce
6.2.4 Komunikace a jazyk
6.2.5 Vyšší psychické procesy a mentalizace
6.2.6 Inteligence
7. Diagnostika a léčba psychických poruch
7.1 Úvod do problematiky
7.1.1 Vznik moderní psychiatrie a klinické psychologie
7.2 Psychopatologie
7.2.1 Klasifikace duševních poruch a poruch chování podle manuálu MKN-10
7.3 Léčba psychických poruch
7.3.1 Psychiatrická péče
7.3.2 Farmakoterapie
7.3.3 Biologické metody
7.4 Klinická psychologie
7.4.1 Vnitřní konflikty a jejich zpracování
7.4.2 Vybrané psychoterapeutické směry
7.4.2.1 Psychoanalytická a psychodynamická terapie
7.4.2.2 Behaviorální terapie
7.4.2.3 Kognitivní terapie
7.4.2.4 Kognitivně-behaviorální terapie
7.4.2.5 Humanistické a existenciální terapeutické přístupy
7.4.2.6 Terapie ve skupině
7.4.2.7 Rodinná a systemická terapie, alternativní terapie
7.4.3 Psychodiagnostika
8. Psychologický výzkum
8.1 Úvod do problematiky
8.1.1 Typy výzkumů
8.2 Výzkumný projekt
8.2.1 Proměnné
8.2.1.1 Typy proměnných
8.2.1.2 Typy vztahů mezi proměnnými
8.2.1.3 Hodnoty proměnných
8.2.2 Výzkumný plán
8.2.2.1 Experiment, kvaziexperiment a neexperimentální výzkumné plány
8.2.2.2 Typy výzkumného plánu podle množství nezávisle proměnných
8.3 Získávání dat
8.3.1 Výběr vzorku
8.3.2 Metody získávání dat
8.3.2.1 Pozorování
8.3.2.2 Rozhovor, dotazník
8.3.2.3 Anamnéza
8.3.2.4 Analýza produktů
8.3.2.5 Psychologický test
8.3.2.6 Metaanalýza
Literatura
Obrazové podklady
Věcný rejstřík
Jmenný rejstřík
O Autorovi
Kučera DaliborPedagog a výzkumný pracovník v oblasti obecné psychologie, pedagogické psychologie a psychometrie. Narodil se v Jihlavě, trvale pobývá v Praze a v Českých Budějovicích. Magisterský titul získal v oboru učitelství na Fakultě pedagogické Západočeské univerzity v Plzni, doktorský v oboru obecná psychologie na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, kde rovněž získal titul PhDr. v oboru psychologie. Dlouhodobě se zabývá problematikou metrických přístupů v oblasti výzkumné diagnostiky, zejména z pohledu psycholingvistiky a expresivních projektivních metod. Působí jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, na oddělení psychologie katedry pedagogiky a psychologie.