Psychologie v učitelské praxi
- 25 % z DMOC
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
369 Kč 277 Kč -25 %Skladem
i
Poslední aktualizace skladu 14. 11. 2024 5:16
i: 18393 n: 24737041r: 6542 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
314 Kč 236 Kč -25 %Ihned ke stažení
i: 18394 n: 24796154r: 6542 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Když pracovníci NASA hledali profesi, která by vyžadovala podobné vlastnosti osobnosti, jaké jsou kladeny na špičkové letce, počítač prý z několika stovek profesiogramů vyhodnotil jako nejbližší vhodné povolání profesi učitele. Je proto možné konstatovat, že učit ve škole je stejně náročné jako řídit raketoplán, ne-li těžší a nebezpečnější. Proč se tedy více pečuje o psychiku špičkových pilotů než o psychiku pedagogů, když zátěž je srovnatelná?
Jak uvádí sám autor: „Kdyby učitelé znali a používali alespoň některé poznatky aplikované psychologie, žili by ‚bohatěji uvnitř‘, byli by spokojenější ve svém soukromém životě a též ve třídách, sborovnách či školních kabinetech by vládla větší pohoda.“ Právě k této spokojenosti by měla publikace přispět. Po jejím přečtení by měl každý učitel více porozumět náročnosti učitelské profese, přičemž toto porozumění se může stát návodem ke zvládání nejrůznějších nesnází a překážek ve škole. A pokud se některé potíže přesto nepodaří úspěšně vyřešit, nebude je touto knihou poučený pedagog chápat jako své osobní selhání.
Na co se autor zejména zaměřil?
Vybírá základní témata z psychologie osobnosti, z obecné, vývojové, sociální a pedagogické psychologie. Zaměřuje se zejména na „silná témata“, tedy na oblasti, které trápí naše současné učitele: zvládání nevhodného chování žáků, učitelského stresu, školních konfliktů či komunikace s problémovými rodiči apod. Připomíná také další psychologické zákonitosti, jako například chyby ve vnímání a hodnocení žáků, techniky podporující komunikaci učitel–žák a učitel–rodič, poznávání a utváření klimatu školní třídy či školy a mnohé další.
Sleva 25 % končí za:
Soubory ke stažení
Předmluva
1. Osobnost učitele
1.1 Motivace v učitelském povolání
1.2 Charakterově-volní vlastnosti učitele
1.3 Seberegulační vlastnosti učitele
1.4 Dynamické vlastnosti, temperament učitele
1.4.1 Klasická typologie (Hippokratova-Galénova)
1.4.2 Jungova typologie
1.4.3 Eysenckova typologie
1.4.4 Typologie I. P. Pavlova
1.5 Výkonové vlastnosti, speciální schopnosti učitele
1.5.1 Speciální schopnosti učitele
1.6 Doporučená literatura
2. Psychické procesy učitele
2.1 Vnímání
2.1.1 Chyby učitele při vnímání a hodnocení žáků
2.2 Představivost, tvořivost
2.3 Myšlení a řeč
2.4 Paměť
2.4.1 Činitelé ovlivňující trvalost zapamatování
2.5 Doporučená literatura
3. Psychické stavy učitele
3.1 Pozornost učitele
3.2 Citové stavy učitele
3.3 Chování v náročných životních situacích
3.3.1 Příčiny, prevence a zvládání stresu ve škole
3.3.2 Školní konflikty – jejich příčiny, řešení
3.4 Doporučená literatura
4. Úspěšný učitel
4.1 Podmínky úspěchu učitele
4.1.1 Vědět
4.1.2 Umět
4.1.3 Chtít
4.1.4 Moct
4.2 Osobnost úspěšného učitele
4.2.1 Výzkumy zkoumající osobnost učitele
4.2.2 Vlastnosti úspěšného učitele
4.3 Doporučená literatura
5. Interakce ve škole
5.1 Interakce učitel–žák
5.2 Klima školní třídy
5.3 Klima učitelského sboru
5.4 Interakce učitel–rodič
5.4.1 Výchova dětí v rodině
5.5 Doporučená literatura
6. Nevhodné chování žáků
6.1 Základní aspekty chování
6.1.1 Aspekty chování z hlediska individuální psychologie
6.1.2 Příčiny nevhodného chování žáků
6.2 Negativní sebepojetí a jeho příčiny
6.2.1 Vliv rodiny na vývoj sebepojetí dítěte
6.2.2 Negativní sebepojetí a působení školy
6.3 Nevhodné chování z hlediska finality, nástin vhodných reakcí
6.3.1 Vynucení pozornosti
6.3.2 Boj o moc (o vliv)
6.3.3 Pomsta
6.3.4 Hledání soucitu
6.4 Doporučení pro úspěšné zvládání nevhodného chování žáků
6.5 Formy nevhodného chování žáků a podněty pro jeho zvládání
6.5.1 Neurotické tendence v chování
6.5.2 Neklid, nepozornost, nepořádnost
6.5.3 Lenivost, vyhýbání se práci
6.5.4 Lhaní, podvádění
6.5.5 Krádež
6.5.6 Záškoláctví
6.5.7 Agrese, šikana, násilné chování
6.6 Závěrečná doporučení a shrnutí
6.7 Doporučená literatura
Doslov – poděkování
Souhrn
Summary
Přílohy
Seznam příloh
Příloha 1: Dotazník „Náchylnost ke stresu“
Příloha 2: Dotazník „Nebezpečí syndromu vyhoření“
Příloha 3: Rady kantorům – Jak nevyhořet
Příloha 4: Dotazník „Styly řešení konfliktů
Příloha 5: Dotazník „Hodnocení učitele žákem“
Příloha 6: Dotazník „Naše třída“
Příloha 7: Sociometrie ve školní třídě
Literatura
Jmenný rejstřík
Věcný rejstřík
Tištěná kniha
Věk:
Datum vydání: 07.01.2015
Katalogové číslo: 27004
ISBN: 978-80-247-3704-1
Formát / stran: 167×240, 224 stran
Nakladatel: Grada
E-kniha
Formát: ePUB | PDF | Kindle (MOBI)
Velikost: 3.05MB | 3.05MB | 1.32MB
Druh ochrany: Sociální ochrana
Nakladatel: Grada
- 25 % z DMOC
i DMOC = Doporučená maloobchodní cena
Tištěná kniha
Datum vydání: 07.01.2015
Katalogové číslo: 27004
ISBN: 978-80-247-3704-1
Formát / stran: 167×240, 224 stran
Věk:
Jazyk: Čeština
Nakladatel: Grada
E-kniha
Formát: ePUB | PDF | Kindle (MOBI)
Velikost: 3.05 MB | 3.05 MB | 1.32 MB
Druh ochrany: Sociální ochrana
Věk:
Jazyk: Čeština
Nakladatel: Grada
Psychologie v učitelské praxi
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
369 Kč 277 Kč -25 %Skladem
i
Poslední aktualizace skladu 14. 11. 2024 5:16
i: 18393 n: 24737041r: 6542 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
314 Kč 236 Kč -25 %Ihned ke stažení
i: 18394 n: 24796154r: 6542 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Když pracovníci NASA hledali profesi, která by vyžadovala podobné vlastnosti osobnosti, jaké jsou kladeny na špičkové letce, počítač prý z několika stovek profesiogramů vyhodnotil jako nejbližší vhodné povolání profesi učitele. Je proto možné konstatovat, že učit ve škole je stejně náročné jako řídit raketoplán, ne-li těžší a nebezpečnější. Proč se tedy více pečuje o psychiku špičkových pilotů než o psychiku pedagogů, když zátěž je srovnatelná?
Jak uvádí sám autor: „Kdyby učitelé znali a používali alespoň některé poznatky aplikované psychologie, žili by ‚bohatěji uvnitř‘, byli by spokojenější ve svém soukromém životě a též ve třídách, sborovnách či školních kabinetech by vládla větší pohoda.“ Právě k této spokojenosti by měla publikace přispět. Po jejím přečtení by měl každý učitel více porozumět náročnosti učitelské profese, přičemž toto porozumění se může stát návodem ke zvládání nejrůznějších nesnází a překážek ve škole. A pokud se některé potíže přesto nepodaří úspěšně vyřešit, nebude je touto knihou poučený pedagog chápat jako své osobní selhání.
Na co se autor zejména zaměřil?
Vybírá základní témata z psychologie osobnosti, z obecné, vývojové, sociální a pedagogické psychologie. Zaměřuje se zejména na „silná témata“, tedy na oblasti, které trápí naše současné učitele: zvládání nevhodného chování žáků, učitelského stresu, školních konfliktů či komunikace s problémovými rodiči apod. Připomíná také další psychologické zákonitosti, jako například chyby ve vnímání a hodnocení žáků, techniky podporující komunikaci učitel–žák a učitel–rodič, poznávání a utváření klimatu školní třídy či školy a mnohé další.
Sleva 25 % končí za:
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Psychologie v učitelské praxi
Předmluva
1. Osobnost učitele
1.1 Motivace v učitelském povolání
1.2 Charakterově-volní vlastnosti učitele
1.3 Seberegulační vlastnosti učitele
1.4 Dynamické vlastnosti, temperament učitele
1.4.1 Klasická typologie (Hippokratova-Galénova)
1.4.2 Jungova typologie
1.4.3 Eysenckova typologie
1.4.4 Typologie I. P. Pavlova
1.5 Výkonové vlastnosti, speciální schopnosti učitele
1.5.1 Speciální schopnosti učitele
1.6 Doporučená literatura
2. Psychické procesy učitele
2.1 Vnímání
2.1.1 Chyby učitele při vnímání a hodnocení žáků
2.2 Představivost, tvořivost
2.3 Myšlení a řeč
2.4 Paměť
2.4.1 Činitelé ovlivňující trvalost zapamatování
2.5 Doporučená literatura
3. Psychické stavy učitele
3.1 Pozornost učitele
3.2 Citové stavy učitele
3.3 Chování v náročných životních situacích
3.3.1 Příčiny, prevence a zvládání stresu ve škole
3.3.2 Školní konflikty – jejich příčiny, řešení
3.4 Doporučená literatura
4. Úspěšný učitel
4.1 Podmínky úspěchu učitele
4.1.1 Vědět
4.1.2 Umět
4.1.3 Chtít
4.1.4 Moct
4.2 Osobnost úspěšného učitele
4.2.1 Výzkumy zkoumající osobnost učitele
4.2.2 Vlastnosti úspěšného učitele
4.3 Doporučená literatura
5. Interakce ve škole
5.1 Interakce učitel–žák
5.2 Klima školní třídy
5.3 Klima učitelského sboru
5.4 Interakce učitel–rodič
5.4.1 Výchova dětí v rodině
5.5 Doporučená literatura
6. Nevhodné chování žáků
6.1 Základní aspekty chování
6.1.1 Aspekty chování z hlediska individuální psychologie
6.1.2 Příčiny nevhodného chování žáků
6.2 Negativní sebepojetí a jeho příčiny
6.2.1 Vliv rodiny na vývoj sebepojetí dítěte
6.2.2 Negativní sebepojetí a působení školy
6.3 Nevhodné chování z hlediska finality, nástin vhodných reakcí
6.3.1 Vynucení pozornosti
6.3.2 Boj o moc (o vliv)
6.3.3 Pomsta
6.3.4 Hledání soucitu
6.4 Doporučení pro úspěšné zvládání nevhodného chování žáků
6.5 Formy nevhodného chování žáků a podněty pro jeho zvládání
6.5.1 Neurotické tendence v chování
6.5.2 Neklid, nepozornost, nepořádnost
6.5.3 Lenivost, vyhýbání se práci
6.5.4 Lhaní, podvádění
6.5.5 Krádež
6.5.6 Záškoláctví
6.5.7 Agrese, šikana, násilné chování
6.6 Závěrečná doporučení a shrnutí
6.7 Doporučená literatura
Doslov – poděkování
Souhrn
Summary
Přílohy
Seznam příloh
Příloha 1: Dotazník „Náchylnost ke stresu“
Příloha 2: Dotazník „Nebezpečí syndromu vyhoření“
Příloha 3: Rady kantorům – Jak nevyhořet
Příloha 4: Dotazník „Styly řešení konfliktů
Příloha 5: Dotazník „Hodnocení učitele žákem“
Příloha 6: Dotazník „Naše třída“
Příloha 7: Sociometrie ve školní třídě
Literatura
Jmenný rejstřík
Věcný rejstřík