Skupinová kognitivně-behaviorální terapie může u mnoha psychických problémů i poruch plně nahradit individuální kognitivně-behaviorální terapii, u některých pacientů je dokonce i vhodnější. Kromě běžných terapeutických znalostí a dovedností potřebují vedoucí skupiny rozumět dynamice ve skupině, umět usměrňovat vztahy mezi jejími členy a využívat společného potenciálu skupiny ku prospěchu všech.
Pochopení proměnných skupinového procesu a práce s nimi může mít dvě podstatné výhody:
• posiluje výsledek terapie – připravuje půdu pro větší změny, umožňuje vyšší úroveň intra- a interpersonálního učení a přináší pocit trvalých výhod pro členy skupiny;
• napomáhá řešení problémů, které nevyhnutelně vznikají ve skupinovém kontextu.
Terapie ve skupině vychází z pečlivě vypracovaného postupu, který obsahuje rozhodující informace a cvičení na podporu specifických kognitivních a behaviorálních technik. Vnášení modelů skupinového procesu do kognitivně-behaviorální terapie výrazně obohatí praxi klinických psychologů, psychiatrů a dalších psychoterapeutů, kterým pomůže optimálně, a tedy účinněji pracovat v prostředí skupiny.
Předmluva
1. Základní pohledy na skupinovou psychoterapii
1.1 Historie skupinové psychoterapie
1.2 Základní ideje skupinové psychoterapie
1.3 Teorie vazby a skupina
2. Praktické provádění skupinové psychoterapie
2.1 Základní přístupy skupinové psychoterapie
2.1.1 Psychoanalytická orientace
2.1.2 Eklektické (psychodynamické a interpersonální) pojetí
2.1.3 Behaviorální skupina
2.1.4 Skupina v kognitivně-behaviorální terapii
2.2 Požadavky na vedoucího skupiny
2.3 Terapeutický vztah ve skupině
2.4 Kurativní faktory skupinové psychoterapie
2.4.1 Dodávání naděje
2.4.2 Univerzalita
2.4.3 Předávání informací
2.4.4 Altruismus
2.4.5 Korektivní rekapitulace primární rodiny
2.4.6 Rozvoj sociálních dovedností
2.4.7 Napodobovací chování
2.4.8 Interpersonální učení
2.4.9 Skupinová koheze
2.4.10 Katarze
2.4.11 Existenciální faktory
2.5 Skupinový model
2.6 Struktura, proces a obsah
2.7 Vývoj skupiny
2.7.1 Orientace
2.7.2 Socializace
2.7.3 Symbióza
2.7.4 Diferenciace
2.7.5 Individuace
2.7.6 Maturace
3. Skupinová kognitivně-behaviorální terapie
3.1 Základní uspořádání KBT skupiny
3.1.1 Malá a velká skupina
3.1.2 Otevřená skupina
3.1.3 Uzavřená skupina
3.1.4 Skupina s jedním hlavním problémem
3.1.5 Skupina ambulantní
3.1.6 Skupina v rámci denního stacionáře
3.1.7 Skupina při hospitalizaci
3.1.8 Smíšená skupina
3.1.9 Zařazení pacienta do dvou programů současně
3.2 Příprava na skupinu
3.2.1 Sestavení skupiny
3.2.2 Výběr pacientů do skupiny
3.2.3 Individuální příprava členů skupiny na skupinovou práci
3.2.4 Terapeuti a jejich příprava
3.3 Skupinový program
3.3.1 Určení programu (5 minut)
3.3.2 Body probírané při každém sezení (30 minut)
3.3.3 Hlavní téma(ta) dne (60 minut)
3.3.4 Zadání domácích cvičení (15 minut)
3.3.5 Relaxace (5 minut)
3.3.6 Zpětná vazba (5 minut)
3.3.7 Struktura skupinového sezení
3.3.8 Výběr programu
3.3.9 Pravidla skupiny
3.3.10 Individuální potřeby
3.3.11 Domácí úkol
3.3.12 Výběr příkladu
3.3.13 Vnitřní struktura sezení
3.3.14 Problémy s blokováním skupinového procesu
3.3.15 Jednotlivé typy problémových pacientů
3.3.16 Účastník nevhodný pro členství ve skupině
3.3.17 Rezistence ke změně
3.4 Yalomovy faktory a skupiny KBT
3.5 Skupinový proces
3.5.1 Co je skupinový proces?
3.5.2 Chápání skupinového procesu v rámci modelu KBT
3.5.3 Definování skupinového procesu v rámci KBT
3.5.4 Vnímání skupinového procesu v rámci struktury KBT
3.5.5 Využití skupinového procesu ve skupinové KBT
3.5.6 Problémy ve skupinovém procesu KBT
3.5.7 Role terapeuta ve skupinové KBT
3.6 Techniky a strategie ve skupinové KBT
3.6.1 Behaviorální strategie a techniky
3.6.2 Kognitivní strategie a techniky
3.6.3 Prožitkové strategie a techniky
3.7 Skupinová KBT u vybraných problémových okruhů
3.7.1 Skupinová KBT deprese
3.7.2 Skupinová KBT sociální fobie
3.7.3 Skupinová KBT u panické poruchy a agorafobie
3.7.4 Skupinová KBT obsedantně-kompulzivní poruchy
3.7.5 Skupinová KBT– transdiagnostický přístup
3.7.6 Skupinová KBT u psychóz
3.8 Problémy v KBT skupinách
4. Skupinová terapie ve třetí vlně KBT
4.1 Dialektická behaviorální terapie
4.1.1 Principy DBT
4.1.2 Součásti DBT
4.1.3 Strategie léčby
4.1.4 Dovednosti v DBT
4.2 Skupinová schématerapie
4.2.1 Účinnost a typy skupinové schématerapie
4.2.2 Skupinová schématerapie u hraniční poruchy osobnosti
4.2.3 Léčebná síla skupinové schématerapie
4.2.4 Počáteční fáze skupinová schématerapie
4.2.5 „Omezené rodičovství“ – budování „zdravé rodiny“
4.2.6 Změna psychických modů
4.2.7 „Odtažitý obránce“
4.2.8 „Zraněné/opuštěné dítě“
4.2.9 „Ochotný kapitulující“
4.2.10 Imaginace při práci se skupinou
4.2.11 „Rozzlobené/impulzivní dítě“
4.2.12 „Šťastné/radostné/hravé/spontánní dítě“
4.2.13 Formování totožnosti
4.2.14 „Trestající“ nebo „požadující/náročný rodič“
4.2.15 „Hyperkompenzátor“
4.2.16 „Laskavý/podporující rodič“
4.2.17 „Zdravý dospělý“
4.2.18 Výzvy skupinové schématerapie
Závěr
Literatura