Terapie tancem
Role tance v dějinách lidstva a v současné psychoterapii
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
Titul doprodán
r: 6560 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
229 Kč 206 KčIhned ke stažení
i: 18428 n: 24780573r: 6560 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Kdy a proč začal člověk tančit? Jakou roli měl tanec v historii lidstva a jakou má dnes? Má léčivé účinky? Čím je vymezena taneční terapie a její soudobé proudy? Jaké terapeutické faktory jsou společné pro taneční terapii a další somaticky orientované terapeutické směry?To jsou základní otázky, které si autorka klade a na něž také odpovídá. Monografie se v úvodu věnuje společenské roli tance a tanečních rituálů od pravěku až do novověku, dále představuje vybrané formy a techniky taneční terapie včetně jejich teoretického zázemí a hledá styčné body mezi tanečně-pohybovou terapií a jinými terapeutickými směry. Závěrečná část zasazuje tanečně-pohybovou terapii do systému psychoterapeutických směrů, které využívají k léčbě umění.Odborná, přitom však čtivá publikace osloví psychology, psychoterapeuty, psychiatry, pedagogy, speciální pedagogy, taneční profesionály, studenty těchto oborů i všechny milovníky tance.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Terapie tancem
PŘEDMLUVA (Mojmír Svoboda)
SLOVO ÚVODEM
I. TANEC V PRŮBĚHU DĚJIN LIDSTVA
1. TANEC V PRAVĚKU
1.1 Období lovu, rybolovu a sběru (paleolit, starší doba kamenná, 40 000 – 10 000 př. n. l.)
1.2 Lov a sběr spojený s pastevectvím (mezolit, střední doba kamenná, 10 000 – 7 000 př. n. l.)
1.3 Zemědělství (neolit, mladší doba kamenná, od 8 000 př. n. l.)
1.3.1 Tance vztahující se k polním pracím
1.3.2 Tance spojené s počasím
1.3.3 Tance provázející významné události lidského života
2. TANEC VE STAROVĚKU
2.1 Egypt (3000–332 př. n. l.)
2.1.1 Tance náboženské
2.1.2 Pohřební tance
2.1.3 Tance ve zbrani
2.1.4 Tance pro zábavu
2.1.5 Gesta
2.2 Mezopotámie (3000–331 př. n. l.)
2.3 Palestina (1300 př. n. l. – 135 n. l.)
2.4 Kréta (2500–1200 př. n. l.)
2.5 Řecko (750 – 2./1. stol. př. n. l.)
2.5.1 Tance válečné
2.5.2 Náboženské tance
2.5.3 Soukromé tance, rituály a zábavy
2.5.4 Tanec jako součást divadla
2.6 Římská říše (753 př. n. l. – 476 n. l.)
2.6.1 Tanec ve starověké době královské
2.6.2 Tanec v době republiky (5.–1. stol. př. n. l.)
2.6.3 Tanec v době císařství (1.–4. stol. n. l.)
2.7 Byzantská říše (395–1453 n. l.)
2.8 Indie (2500 př. n. l. – 700 n. l.)
3. TANEC VE STŘEDOVĚKU
3.1 Selský tanec
3.2 Dvorský tanec
3.3 Tanec ve 14. století (doba morových epidemií)
3.3.1 Tanec sv. Víta
3.3.2 Tanec smrti
3.3.3 Tarantismus
3.4 Tanec v 15. a 16. století (vlašský tanec)
3.5 Tanec v 17. a 18. století
3.6 České lidové tance
4. TANEC V NOVOVĚKU
4.1 Klasický tanec
4.2 Moderní výrazový tanec
4.3 Postmoderní taneční formy
4.4 Socializační a osvobozující role tance
II. TANEČNÍ TERAPIE
5. VZNIK A VÝVOJ
6. VYMEZENÍ TANEČNĚ-POHYBOVÉ TERAPIE
6.1 Specifika taneční a pohybové terapie
7. VYBRANÉ FORMY A TECHNIKY TANEČNÍ TERAPIE A JEJICH TEORETICKÉ ZÁZEMÍ
7.1 Bazální tanec Marian Chaceové
7.2 Autentický pohyb Mary Starks Whitehouseové
7.3 Body-ego technika Trudi Schoopové
7.4 Symbolická taneční terapie Laury Sheleenové
7.5 Taneční terapie s využitím Labanovy analýzy pohybu
7.6 Taneční terapie jako primitivní exprese
7.6.1 Skupina
7.6.2 Rytmus
7.6.3 Vztah k zemi
7.6.4 Jednoduchost pohybu
7.6.5 Opakování
7.6.6 Taneční variace přesně zadávané terapeutem
7.6.7 Hlasový doprovod
7.6.8 Binarita
7.6.9 Trans
7.6.10 Hra s transgresí
7.6.11 Sublimace
7.6.12 Rituál
7.7 Psychobalet
8. INDIKACE A KONTRAINDIKACE TANEČNÍ TERAPIE
8.1 Rehabilitace
8.2 Děti a dospívající mládež
8.3 Stárnoucí populace
8.4 Nemocní Alzheimerovou chorobou
8.5 Jiné duševní choroby
8.6 Kontraindikace
9. ÚČINNOST TANEČNÍ TERAPIE
III. TANEČNÍ TERAPIE JAKO SOMATICKÁ TERAPIE
10. LIDSKÉ TĚLO V DĚJINÁCH EVROPSKÉHO MYŠLENÍ A V SOUČASNÉ PSYCHOLOGII
10.1 Vliv vývoje a minulých zkušeností na tvorbu body image
10.1.1 Kulturní socializace
10.1.2 Interpersonální zkušenosti
10.1.3 Fyzické vlastnosti
10.1.4 Osobnostní charakteristiky
10.2 Vliv nedávných událostí a procesů na tvorbu body image
10.2.1 Aktivující události a kognitivní procesy
10.2.2 Seberegulační strategie a procesy
11. VYBRANÉ SMĚRY SOMATICKÝCH PSYCHOTERAPIÍ
11.1 Reichova charakterově analytická vegetoterapie
11.2 Lowenova bioenergetická analýza
11.2.1 Schizoidní charakterová struktura
11.2.2 Orální charakterová struktura
11.2.3 Psychopatická charakterová struktura
11.2.4 Masochistická charakterová struktura
11.2.5 Rigidní charakterová struktura
11.3 Pesso Boyden terapie
11.4 Koncentrativní pohybová terapie
11.5 Psychogymnastika
11.6 Body-mind centering
12. ZÁKLADNÍ TERAPEUTICKÉ TECHNIKY SOMATICKÝCH PSYCHOTERAPIÍ
12.1 Rozvoj tělesného sebeuvědomění
12.2 Práce s energií
12.3 Uzemnění
12.4 Práce s dotekem
12.4.1 Dotek země
12.4.2 Dotek ohně
12.4.3 Dotek vody
12.4.4 Dotek vzduchu
12.5 Práce s dechem
12.6 Práce s hlasem
12.7 Práce s očním kontaktem
IV. TANEČNÍ TERAPIE JAKO ARTETERAPIE
ÚVODEM
13. ARTETERAPIE V KONTEXTU VYBRANÝCH PSYCHOTERAPEUTICKÝCH SMĚRŮ
13.1 Psychoanalytické a psychodynamické přístupy
13.1.1 Odhalení a vhled
13.1.2 Sublimace
13.1.3 Práce se symboly
13.2 Humanistické přístupy
13.3 Kognitivně-behaviorální přístupy
13.4 Systémové přístupy
13.5 Eklektické a integrativní přístupy
ZÁVĚR
SUMMARY
LITERATURA
REJSTŘÍKY
Recenze
Tato kniha je zajímavá směs životního odkazu známých tanečníků a zemitých zvuků bubnů. Jako když zkřížíte buben derbak s gruzínským národním baletem a lidovými písněmi. Pokud znáte opojnou radost z vlastního pohybu i bez diváků nebo jste ji někde cestou hornatými úpatími života ztratili, pak byste se mohli díky knize Jaroslavy Dosedělové dozvědět více. O sobě a překážkách, které s sebou nosíte. A pro odborníky může jít o zajímavý zdroj ucelených informací o terapii tancem.
Celá recenze na Vaseliteratura.cz
O Autorovi
Dosedlová JaroslavaAutorka působí v Psychologickém ústavu FF MU v Brně od r. 1997, kde přednáší sociální psychologii, aplikovanou sociální psychologii, transakční analýzu a vybrané psychoterapeutické směry (taneční a imaginativní). Ve výzkumu se zaměřuje na témata pozitivní psychologie (well-being), sociální kognice (optimismus/pesimismus) a psychologie zdraví. Taneční terapii studovala v průběhu dvou zahraničních studijních stáží na univerzitě René Descartes v Paříži (u F.Schott-Billmann, L.Sheleen a E.Lecourt). Vzdělání si doplňovala i po návratu do ČR a rozšiřovala ho i směrem k dalším somaticky orientovaným terapeutickým směrům.