Vývoj jazykových schopností
v předškolním věku
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
Titul doprodán
r: 7174 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
254 Kč 229 KčIhned ke stažení
i: 19754 n: 24796321r: 7174 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Kniha nabízí aktuální poznatky o raných fázích vývoje jazyka a popisuje rozvoj jednotlivých jazykových schopností (slovní zásoby, schopností gramatických a fonologických) a jejich vzájemný vztah. Jazykové schopnosti jsou popisovány jako významný předpoklad rozvoje počátečních čtenářských dovedností.
Jednotlivé kapitoly jsou věnovány:
• současným poznatkům vývojové a kognitivní psychologie o vývoji čtení
• problematice poruch jazykového vývoje (např. dyslexii či dysfázii)
• diagnostice jazykových schopností
• popisu nejznámějších zahraničních testových souborů pro hodnocení jazykových schopností
Kniha je určena psychologům, logopedům, speciálním pedagogům, učitelům mateřských a základních škol i rodičům, kteří hledají hlubší poučení o vývoji jazykových schopností u svého dítěte.
Doprava ZDARMA končí za:
Soubory ke stažení
ÚVOD Stručný souhrn na úvod aneb osvojování jazyka v několika větách 1 PŘEDJAZYKOVÉ OBDOBÍ (F. Smolík) 1.1 Prenatální a novorozenecká citlivost 1.2 Kategorická percepce řeči 1.3 Vývoj citlivosti vůči řečovým zvukům a hláskové struktuře 1.4 Vývoj vokalizací 2 PRVNÍ SLOVA A OSVOJOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY (F. Smolík) 2.1 Významy prvních slov 2.2 První slova v porozumění a produkci 2.3 Zrychlování tempa aneb slovníkový spurt 2.4 Rychlost osvojování a rychlé mapování 2.5 Vývoj pojmů a první slova 2.6 Osvojování slovníku, gramatika a teorie mysli 2.7 Raná slovní zásoba a vývoj čtení 3 SLOVA A VĚTY (F. Smolík) 3.1 Telegrafická řeč 3.1.1 Vypouštění podmětů 3.1.2 Vynechávání dalších argumentů 3.2 MLU a další měřítka gramatické komplexnosti 3.3 Kreativita raných vyjádření 3.4 Osvojování gramatických morfémů 3.5 Rané porozumění a jeho prekurzory 3.6 Nadměrné generalizace 3.7 Osvojování složitějších struktur: negace 3.8 Osvojování složitějších struktur: doplňovací otázky 3.9 Osvojování dalších jevů 3.10 Vztah mezi prvními kroky v osvojování jazyka a učením se číst 4 STRUKTURA LEXIKA A GRAMATIKY (F. Smolík) 4.1 Vztah slovní zásoby a ostatních jazykových domén 4.1.1 Modulární přístup 4.1.2 Lexikon a pravidla jako dvě možné reprezentace slovních tvarů 4.1.3 Kritika modulárního přístupu ke slovníku 4.1.4 Lexikalismus a kritika modularity 4.1.5 Je tedy slovník samostatnou dimenzí jazyka? 4.2 Komplexnější jazykové schopnosti 4.2.1 Morfologie, syntax, morfosyntax 4.2.2 Anaforické vztahy a interpretace zájmen 4.2.3 Pracovní paměť a jazykové schopnosti 4.2.4 Verbální usuzování 4.2.5 Pragmatika 4.3 Expresivní a receptivní jazykové znalosti 4.4 Struktura jazykových znalostí a studium čtení 5 VÝVOJ FONOLOGICKÝCH SCHOPNOSTÍ (G. Seidlová Málková) 5.1 Teorie vývoje fonologického povědomí 5.2 Hierarchické pojetí vývoje fonologického povědomí 5.2.1 Slabičné povědomí 5.2.2 Povědomí na úrovni prétur a slabičného základu 5.2.3 Fonematické povědomí 6 STRUKTURA FONOLOGICKÝCH SCHOPNOSTÍ (G. Seidlová Málková) 6.1 Struktura fonologického povědomí z hlediska lingvistických jednotek 6.2 Struktura fonologického povědomí z hlediska kognitivních operací 6.3 Struktura fonologického povědomí se zahrnutím fonologických procesů 7 GRAMOTNOST (G. Seidlová Málková) 8 PORUCHY JAZYKOVÉHO VÝVOJE (F. Smolík, G. Seidlová Málková) 8.1 Dysfázie 8.1.1 Definice a základní charakteristika dysfázie 8.1.2 Epidemiologie vývojové dysfázie 8.1.3 Narušení specifických oblastí jazyka 8.1.4 Diagnostické markery a etiologie 8.1.5 Genetika ve výzkumu vývojové dysfázie 8.1.6 Dysfázie a dyslexie ........................................................................ 157 8.1.7 Vývojová dysfázie a vývojové procesy 8.2 Dyslexie 8.2.1 Vymezení dyslexie 8.2.2 Projevy dyslexie 8.2.3 Kognitivní obraz dyslexie 8.2.4 Vliv ortografické hloubky jazyka na projevy dyslexie 9 DIAGNOSTIKA VÝVOJE FONOLOGICKÝCH SCHOPNOSTÍ (G. Seidlová Málková) 9.1 Obecně k problému hodnocení jazykových schopností předškolního dítěte 9.2 Typy úloh při diagnostice jazykových schopností 9.3 Klasifikace testů fonologického povědomí 9.4 Testové baterie pro hodnocení fonologického povědomí v předškolním věku 10 DIAGNOSTIKA VÝVOJE SLOVNÍ ZÁSOBY A GRAMATICKÝCH SCHOPNOSTÍ (F. Smolík) 10.1 Diagnostika slovní zásoby 10.1.1 Slovní zásoba v porozumění 10.1.2 Slovní zásoba v produkci 10.2 Diagnostika gramatických a dalších schopností 10.2.1 Velké testové baterie 10.2.2 Specializované metody 10.2.3 Analýza vzorků spontánního jazyka LITERATURA
E-kniha
Formát: ePUB | PDF | Kindle (MOBI)
Velikost: 2.84MB | 2.84MB | 1.86MB
Druh ochrany: Sociální ochrana
Nakladatel: Grada
E-kniha
Formát: ePUB | PDF | Kindle (MOBI)
Velikost: 2.84 MB | 2.84 MB | 1.86 MB
Druh ochrany: Sociální ochrana
Věk:
Jazyk: Čeština
Nakladatel: Grada
Vývoj jazykových schopností
v předškolním věku
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
Titul doprodán
r: 7174 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
254 Kč 229 KčIhned ke stažení
i: 19754 n: 24796321r: 7174 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Kniha nabízí aktuální poznatky o raných fázích vývoje jazyka a popisuje rozvoj jednotlivých jazykových schopností (slovní zásoby, schopností gramatických a fonologických) a jejich vzájemný vztah. Jazykové schopnosti jsou popisovány jako významný předpoklad rozvoje počátečních čtenářských dovedností.
Jednotlivé kapitoly jsou věnovány:
• současným poznatkům vývojové a kognitivní psychologie o vývoji čtení
• problematice poruch jazykového vývoje (např. dyslexii či dysfázii)
• diagnostice jazykových schopností
• popisu nejznámějších zahraničních testových souborů pro hodnocení jazykových schopností
Kniha je určena psychologům, logopedům, speciálním pedagogům, učitelům mateřských a základních škol i rodičům, kteří hledají hlubší poučení o vývoji jazykových schopností u svého dítěte.
Doprava ZDARMA končí za:
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Vývoj jazykových schopností
ÚVOD Stručný souhrn na úvod aneb osvojování jazyka v několika větách 1 PŘEDJAZYKOVÉ OBDOBÍ (F. Smolík) 1.1 Prenatální a novorozenecká citlivost 1.2 Kategorická percepce řeči 1.3 Vývoj citlivosti vůči řečovým zvukům a hláskové struktuře 1.4 Vývoj vokalizací 2 PRVNÍ SLOVA A OSVOJOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY (F. Smolík) 2.1 Významy prvních slov 2.2 První slova v porozumění a produkci 2.3 Zrychlování tempa aneb slovníkový spurt 2.4 Rychlost osvojování a rychlé mapování 2.5 Vývoj pojmů a první slova 2.6 Osvojování slovníku, gramatika a teorie mysli 2.7 Raná slovní zásoba a vývoj čtení 3 SLOVA A VĚTY (F. Smolík) 3.1 Telegrafická řeč 3.1.1 Vypouštění podmětů 3.1.2 Vynechávání dalších argumentů 3.2 MLU a další měřítka gramatické komplexnosti 3.3 Kreativita raných vyjádření 3.4 Osvojování gramatických morfémů 3.5 Rané porozumění a jeho prekurzory 3.6 Nadměrné generalizace 3.7 Osvojování složitějších struktur: negace 3.8 Osvojování složitějších struktur: doplňovací otázky 3.9 Osvojování dalších jevů 3.10 Vztah mezi prvními kroky v osvojování jazyka a učením se číst 4 STRUKTURA LEXIKA A GRAMATIKY (F. Smolík) 4.1 Vztah slovní zásoby a ostatních jazykových domén 4.1.1 Modulární přístup 4.1.2 Lexikon a pravidla jako dvě možné reprezentace slovních tvarů 4.1.3 Kritika modulárního přístupu ke slovníku 4.1.4 Lexikalismus a kritika modularity 4.1.5 Je tedy slovník samostatnou dimenzí jazyka? 4.2 Komplexnější jazykové schopnosti 4.2.1 Morfologie, syntax, morfosyntax 4.2.2 Anaforické vztahy a interpretace zájmen 4.2.3 Pracovní paměť a jazykové schopnosti 4.2.4 Verbální usuzování 4.2.5 Pragmatika 4.3 Expresivní a receptivní jazykové znalosti 4.4 Struktura jazykových znalostí a studium čtení 5 VÝVOJ FONOLOGICKÝCH SCHOPNOSTÍ (G. Seidlová Málková) 5.1 Teorie vývoje fonologického povědomí 5.2 Hierarchické pojetí vývoje fonologického povědomí 5.2.1 Slabičné povědomí 5.2.2 Povědomí na úrovni prétur a slabičného základu 5.2.3 Fonematické povědomí 6 STRUKTURA FONOLOGICKÝCH SCHOPNOSTÍ (G. Seidlová Málková) 6.1 Struktura fonologického povědomí z hlediska lingvistických jednotek 6.2 Struktura fonologického povědomí z hlediska kognitivních operací 6.3 Struktura fonologického povědomí se zahrnutím fonologických procesů 7 GRAMOTNOST (G. Seidlová Málková) 8 PORUCHY JAZYKOVÉHO VÝVOJE (F. Smolík, G. Seidlová Málková) 8.1 Dysfázie 8.1.1 Definice a základní charakteristika dysfázie 8.1.2 Epidemiologie vývojové dysfázie 8.1.3 Narušení specifických oblastí jazyka 8.1.4 Diagnostické markery a etiologie 8.1.5 Genetika ve výzkumu vývojové dysfázie 8.1.6 Dysfázie a dyslexie ........................................................................ 157 8.1.7 Vývojová dysfázie a vývojové procesy 8.2 Dyslexie 8.2.1 Vymezení dyslexie 8.2.2 Projevy dyslexie 8.2.3 Kognitivní obraz dyslexie 8.2.4 Vliv ortografické hloubky jazyka na projevy dyslexie 9 DIAGNOSTIKA VÝVOJE FONOLOGICKÝCH SCHOPNOSTÍ (G. Seidlová Málková) 9.1 Obecně k problému hodnocení jazykových schopností předškolního dítěte 9.2 Typy úloh při diagnostice jazykových schopností 9.3 Klasifikace testů fonologického povědomí 9.4 Testové baterie pro hodnocení fonologického povědomí v předškolním věku 10 DIAGNOSTIKA VÝVOJE SLOVNÍ ZÁSOBY A GRAMATICKÝCH SCHOPNOSTÍ (F. Smolík) 10.1 Diagnostika slovní zásoby 10.1.1 Slovní zásoba v porozumění 10.1.2 Slovní zásoba v produkci 10.2 Diagnostika gramatických a dalších schopností 10.2.1 Velké testové baterie 10.2.2 Specializované metody 10.2.3 Analýza vzorků spontánního jazyka LITERATURA