Dramaterapie
4., aktualizované a rozšířené vydání
- 25 % z DMOC
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
Titul doprodán
r: 6634 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
310 Kč 233 Kč -25 %Ušetříte 78 Kč
Ihned ke stažení
i: 18581 n: 24775203r: 6634 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Jedinečná publikace na českém trhu, která vychází už ve čtvrtém vydání, je nejen vynikajícím textem pro studenty psychologie, speciální pedagogiky a příbuzných oborů, ale i zajímavým nahlédnutím do jedné z technik arteterapie pro laickou veřejnost. Psychoterapeuti, vychovatelé i vedoucí dramatických kroužků zde mohou najít inspiraci a informace o stále se rozvíjejícím oboru. Na poutavých příkladech z praxe autor vysvětluje jednotlivé fáze terapie i konkrétních sezení. Zvláštní pozornost si zaslouží část knihy věnovaná dramaterapeutickým sezením s mentálně postiženými klienty.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Úvodní slovo
Úvodní slovo ke 4., aktualizovanému a rozšířenému vydání
1. Rozdílné tváře dramatu
1.1 Paradivadelní systémy edukační povahy
1.1.1 Dramatická výchova
1.1.2 Divadlo ve výchově
1.2 Paradivadelní systémy terapeutické povahy
1.2.1 Psychodrama
1.2.2 Sociodrama
1.2.3 Psychogymnastika
1.2.4 Teatroterapie
1.3 Další paradivadelní systémy
2. Co je dramaterapie
2.1 Definice dramaterapie
2.2 Odlišnosti mezi dramaterapií a psychodramatem
2.3 Odlišnosti mezi dramaterapií a výchovnou dramatikou
2.4 Vzájemné vztahy paradivadelních oborů v systému
2.4.1 Duální pojetí dramaterapie
2.4.2 Dramaterapie z hlediska přístupu terapeuta
2.5 Klientela dramaterapie
2.6 Cíle dramaterapie
2.7 Improvizace a další prostředky dramaterapie
2.8 Formy dramaterapie
3. Interdisciplinární zdroje dramaterapie
3.1 Dramaterapie a hra
3.1.1 Johan Huizinga
3.1.2 Roger Caillois
3.1.3 Pojetí hry v transakční analýze Erika Berneho
3.2 Dramaterapie a vývojová psychologie
3.2.1 Erik H. Erikson
3.2.2 Jean Piaget
3.3 Dramaterapie a dramatická výchova
3.3.1 Modely vývoje dramatické akce
3.3.2 Úrovně vstupu do role
3.4 Dramaterapie a psychoterapie
3.4.1 Hlubinná psychoterapie
3.4.2 Kognitivně-behaviorální psychoterapie
3.4.3 Humanistická (antropologická) psychoterapie
3.4.4 Relaxační a psychofyziologické postupy
3.5 Dramaterapie a rituál
3.5.1 Antropologicko-terapeutický vhled
3.5.2 Rituální model divadla
3.5.3 Závěr
3.6 Dramaterapie a teorie divadla
3.6.1 Divadelní jazyk založený na pohybu a zvuku
3.6.2 Divadelní jazyk založený na obrazech a sochách-loutkách
3.6.3 Dialog a jednota protikladů
3.6.4 Triumf a zoufalství, chaos a řád
3.6.5 Metafyzická integrace
4. Základní pojmy v dramaterapii
4.1 Katarze, abreakce a korektivní emoční zkušenost
4.2 Další účinné faktory skupinové terapie
4.3 Role
4.4 Skupinová dynamika
4.5 Distancování
5. Historie a současnost dramaterapie
5.1 Historické kořeny
5.2 Dramaterapie v západních zemích a u nás
5.2.1 Západní Evropa
5.2.2 Slovensko
5.2.3 Současná situace v České republice
6. Taxonomie dramaterapeutických rolí z archetypálního hlediska
6.1 Princip a metoda rolí
6.1.1 Invokace (vzývání) role
6.2.2 Pojmenování role
6.1.3 Hraní a propracování rolí
6.1.4 Explorace subrolí
6.1.5 Reflektování role
6.1.6 Vztahování fiktivní role k všednímu životu
6.1.7 Integrování rolí za účelem vytvoření funkčního systému rolí
6.1.8 Sociální modelování
6.2 Obsahy nevědomí a archetypy
6.3 Rolové (arche)typy
6.3.1 Somatické role
6.3.2 Kognitivní role
6.3.3 Afektivní role
6.3.4 Sociální a kulturní role
6.3.5 Duchovní role
6.3.6 Estetické role
6.4 Přehledná taxonomie rolí140
7. Struktura dramaterapeutického procesu
7.1 Ujasnění cílů při plánování sezení (z pohledu dramaterapeuta)
7.2 Struktura dramaterapeutického sezení
7.3 Etapy terapeutického procesu
8. Dramaterapeutické techniky
8.1 Techniky vybrané pro začátek lekcí (sezení)
8.1.1 Citová exprese
8.1.2 Skupinová interakce
8.1.3 Tělesná aktivace
8.1.4 Budování důvěry ve skupině
8.1.5 Pozorování a koncentrace
8.2 Techniky vybrané pro pokračování lekcí (sezení)
8.2.1 Exprese a komunikace
8.2.2 Techniky rozvíjející role a charakter
8.2.3 Kooperace terapeutické skupiny
8.2.4 Sebepoznávání
8.3 Techniky pro uzavření lekce a terapeutické série
8.3.1 Dávání a přijímání
8.3.2 Skupinová tvořivost
8.3.3 Skupinová percepce
8.3.4 Pohled zpět a slavnosti
9. Strukturované dramaterapeutické projekty
9.1 Přehled konvencí využitelných v dramaterapeutických projektech
9.2 Náměty dramaterapeutických projektů
9.2.1 Spontaneita
9.2.2 Tvořivost a improvizace
9.2.3 Komunikace
9.2.4 Hra v roli
9.2.5 Estetická distance
9.2.6 Poruchy paměti
9.2.7 Poruchy pozornosti
9.2.8 Mentální retardace
9.2.9 Dramaterapie se seniory
9.3 Možnosti dramaterapeutické intervence u osob s poruchou autistického spektra
Literatura
Rejstřík věcný
Rejstřík jmenný
E-kniha
Formát: PDF
Velikost: 1.77MB
Druh ochrany: Sociální ochrana
Nakladatel: Grada
- 25 % z DMOC
i DMOC = Doporučená maloobchodní cena
E-kniha
Formát: PDF
Velikost: 1.77 MB
Druh ochrany: Sociální ochrana
Věk:
Jazyk: Čeština
Nakladatel: Grada
Dramaterapie
4., aktualizované a rozšířené vydání
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
Titul doprodán
r: 6634 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
310 Kč 233 Kč -25 %Ušetříte 78 Kč
Ihned ke stažení
i: 18581 n: 24775203r: 6634 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Jedinečná publikace na českém trhu, která vychází už ve čtvrtém vydání, je nejen vynikajícím textem pro studenty psychologie, speciální pedagogiky a příbuzných oborů, ale i zajímavým nahlédnutím do jedné z technik arteterapie pro laickou veřejnost. Psychoterapeuti, vychovatelé i vedoucí dramatických kroužků zde mohou najít inspiraci a informace o stále se rozvíjejícím oboru. Na poutavých příkladech z praxe autor vysvětluje jednotlivé fáze terapie i konkrétních sezení. Zvláštní pozornost si zaslouží část knihy věnovaná dramaterapeutickým sezením s mentálně postiženými klienty.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Dramaterapie
Úvodní slovo
Úvodní slovo ke 4., aktualizovanému a rozšířenému vydání
1. Rozdílné tváře dramatu
1.1 Paradivadelní systémy edukační povahy
1.1.1 Dramatická výchova
1.1.2 Divadlo ve výchově
1.2 Paradivadelní systémy terapeutické povahy
1.2.1 Psychodrama
1.2.2 Sociodrama
1.2.3 Psychogymnastika
1.2.4 Teatroterapie
1.3 Další paradivadelní systémy
2. Co je dramaterapie
2.1 Definice dramaterapie
2.2 Odlišnosti mezi dramaterapií a psychodramatem
2.3 Odlišnosti mezi dramaterapií a výchovnou dramatikou
2.4 Vzájemné vztahy paradivadelních oborů v systému
2.4.1 Duální pojetí dramaterapie
2.4.2 Dramaterapie z hlediska přístupu terapeuta
2.5 Klientela dramaterapie
2.6 Cíle dramaterapie
2.7 Improvizace a další prostředky dramaterapie
2.8 Formy dramaterapie
3. Interdisciplinární zdroje dramaterapie
3.1 Dramaterapie a hra
3.1.1 Johan Huizinga
3.1.2 Roger Caillois
3.1.3 Pojetí hry v transakční analýze Erika Berneho
3.2 Dramaterapie a vývojová psychologie
3.2.1 Erik H. Erikson
3.2.2 Jean Piaget
3.3 Dramaterapie a dramatická výchova
3.3.1 Modely vývoje dramatické akce
3.3.2 Úrovně vstupu do role
3.4 Dramaterapie a psychoterapie
3.4.1 Hlubinná psychoterapie
3.4.2 Kognitivně-behaviorální psychoterapie
3.4.3 Humanistická (antropologická) psychoterapie
3.4.4 Relaxační a psychofyziologické postupy
3.5 Dramaterapie a rituál
3.5.1 Antropologicko-terapeutický vhled
3.5.2 Rituální model divadla
3.5.3 Závěr
3.6 Dramaterapie a teorie divadla
3.6.1 Divadelní jazyk založený na pohybu a zvuku
3.6.2 Divadelní jazyk založený na obrazech a sochách-loutkách
3.6.3 Dialog a jednota protikladů
3.6.4 Triumf a zoufalství, chaos a řád
3.6.5 Metafyzická integrace
4. Základní pojmy v dramaterapii
4.1 Katarze, abreakce a korektivní emoční zkušenost
4.2 Další účinné faktory skupinové terapie
4.3 Role
4.4 Skupinová dynamika
4.5 Distancování
5. Historie a současnost dramaterapie
5.1 Historické kořeny
5.2 Dramaterapie v západních zemích a u nás
5.2.1 Západní Evropa
5.2.2 Slovensko
5.2.3 Současná situace v České republice
6. Taxonomie dramaterapeutických rolí z archetypálního hlediska
6.1 Princip a metoda rolí
6.1.1 Invokace (vzývání) role
6.2.2 Pojmenování role
6.1.3 Hraní a propracování rolí
6.1.4 Explorace subrolí
6.1.5 Reflektování role
6.1.6 Vztahování fiktivní role k všednímu životu
6.1.7 Integrování rolí za účelem vytvoření funkčního systému rolí
6.1.8 Sociální modelování
6.2 Obsahy nevědomí a archetypy
6.3 Rolové (arche)typy
6.3.1 Somatické role
6.3.2 Kognitivní role
6.3.3 Afektivní role
6.3.4 Sociální a kulturní role
6.3.5 Duchovní role
6.3.6 Estetické role
6.4 Přehledná taxonomie rolí140
7. Struktura dramaterapeutického procesu
7.1 Ujasnění cílů při plánování sezení (z pohledu dramaterapeuta)
7.2 Struktura dramaterapeutického sezení
7.3 Etapy terapeutického procesu
8. Dramaterapeutické techniky
8.1 Techniky vybrané pro začátek lekcí (sezení)
8.1.1 Citová exprese
8.1.2 Skupinová interakce
8.1.3 Tělesná aktivace
8.1.4 Budování důvěry ve skupině
8.1.5 Pozorování a koncentrace
8.2 Techniky vybrané pro pokračování lekcí (sezení)
8.2.1 Exprese a komunikace
8.2.2 Techniky rozvíjející role a charakter
8.2.3 Kooperace terapeutické skupiny
8.2.4 Sebepoznávání
8.3 Techniky pro uzavření lekce a terapeutické série
8.3.1 Dávání a přijímání
8.3.2 Skupinová tvořivost
8.3.3 Skupinová percepce
8.3.4 Pohled zpět a slavnosti
9. Strukturované dramaterapeutické projekty
9.1 Přehled konvencí využitelných v dramaterapeutických projektech
9.2 Náměty dramaterapeutických projektů
9.2.1 Spontaneita
9.2.2 Tvořivost a improvizace
9.2.3 Komunikace
9.2.4 Hra v roli
9.2.5 Estetická distance
9.2.6 Poruchy paměti
9.2.7 Poruchy pozornosti
9.2.8 Mentální retardace
9.2.9 Dramaterapie se seniory
9.3 Možnosti dramaterapeutické intervence u osob s poruchou autistického spektra
Literatura
Rejstřík věcný
Rejstřík jmenný
O Autorovi
Valenta MilanOdborník v oblasti speciální pedagogiky – psychopedie a dramaterapie, vedoucí oddělení expresivních terapií a osobnostně-sociálního rozvoje Ústavu speciálněpedagogických studií UP v Olomouci, garant studia dramaterapie na pedagogické a filozofické fakultě UP v Olomouci. Autor tří desítek odborných publikací zaměřených na speciální pedagogiku a na dramaterapii a také řady učebnic pro zvláštní, základní a střední školy.