Financování měst, obcí a regionů - teorie a praxe
2. aktualizované a rozšířené vydání
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
Titul doprodán
r: 5510 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
331 Kč 265 Kč -20 %Ihned ke stažení
i: 16467 n: 24763736r: 5510 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Kniha se v ucelené formě a vyčerpávajícím způsobem zabývá problematikou financování územních samospráv v moderních společnostech. Financování územních samospráv se ve všech zemích (Českou republiku nevyjímaje) neustále vyvíjí – je to kontinuální a nepřetržitý proces, na který mají vliv ekonomické, politické a společenské změny. Rozšířené a aktualizované vydání publikace Financování měst, obcí a regionů – teorie a praxe na tyto společenské, ekonomické a legislativní změny reaguje a v aktualizovaném textu je postihuje.
Knihu lze tematicky rozdělit do tří částí. První část představuje teoreticko-metodologická východiska zkoumané problematiky s jejich vyústěním do mezinárodního porovnání. Je věnována struktuře veřejné správy, fiskálnímu federalismu, hierarchii rozpočtového uspořádání a rozpočtu jako základnímu plánu každé samosprávy. Druhá část publikace klade důraz na rozpočtové hospodaření krajů a obcí v České republice – autorka řeší otázky delegování odpovědnosti za zabezpečení a financování veřejných statků jednotlivými úrovněmi územních samospráv, přiřazování příjmů a rozpočtového určení daní v jeho chronologickém vývoji, zadluženosti územních samospráv a její regulace a v neposlední řadě legislativních a ekonomických aspektů vlastnictví majetku obcí a krajů. Této části publikace se aktualizace dotkla nejvíce. Druhé vydání reflektuje změny a současný vývoj ve financování obcí a krajů v ČR. Zcela přepracovaná je i část věnovaná možnostem financování územních samospráv ze zdrojů
Evropské unie, která uvádí přehled jednotlivých operačních programů a jejich priorit, v jejichž rámci mohou obce a kraje žádat o finanční prostředky v rozpočtovém období 2007–2013. Třetí část představuje určitou nadstavbu, od vazby k zabezpečovaným kompetencím – veřejným službám – až po hospodaření s veřejnými prostředky. Autorka představuje metody a postupy zvyšování kvality poskytovaných služeb a zvyšování kvality řízení územních samospráv, rovněž klade důraz na význam kontroly hospodaření samospráv a její legislativní zakotvení v ČR. Publikace je obohacena množstvím schémat, tabulek a grafů, které přispívají k její přehlednosti. Každá kapitola je navíc doplněna úvodním vymezením cílů a závěrečným shrnutím.
Kniha je určena nejen odborné veřejnosti z oblasti veřejné správy a samosprávy, studentům ekonomických fakult, ale i laické veřejnosti, která se o problematiku financování obcí a krajů v dnešních složitých ekonomických a společenských podmínkách zajímá.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Financování měst, obcí a regionů - teorie a praxe
Úvod
1. Postavení a struktura územní samosprávy v rámci veřejné správy
1.1 Územní aspekty veřejného sektoru, veřejné správy a jejich rozpočtů
1.1.1 Obecná charakteristika a členění veřejné správy
1.1.2 Definice struktur vládních úrovní a jejich rozpočtů
1.2 Postavení územní samosprávy
1.2.1 Vznik a vývoj územní samosprávy
1.2.2 Předpoklady fungování územní samosprávy
1.2.3 Zabezpečování veřejných a smíšených statků
1.3 Struktura územní veřejné správy v Evropské unii
1.3.1 Regionální úroveň územní samosprávy v EU
1.3.2 Municipální úroveň územní samosprávy v EU
1.4 Struktura veřejné správy v České republice
1.4.1 Územní státní správa
1.4.2 Územní samospráva
1.4.3 Reforma územní veřejné správy a její dokončení
Shrnutí
2. Teorie fiskálního federalismu
2.1 Podstata fiskálního federalismu
2.1.1 Modely fiskálního federalismu
2.1.2 Model fiskálního federalismu v ČR
2.2 Fiskální decentralizace
2.2.1 Fiskální decentralizace založena na Tieboutově modelu místních financí
2.2.2 Fiskální decentralizace založena na Buchananově teorii klubů
2.2.3 Omezení fiskální decentralizace
2.3 Decentralizace fiskálních funkcí na nižší vládní úrovně
2.4 Zásady fiskálního federalismu
Shrnutí
3. Rozpočet a rozpočtový proces
3.1 Rozpočet územních samosprávných celků a jeho úloha v soustavě rozpočtů
3.2 Využití různých metod sestavování územních rozpočtů
3.2.1 Přírůstkový způsob
3.2.2 Fixně limitovaný rozpočet
3.2.3 Přístup nulové základny
3.2.4 Performance budgeting
3.2.5 Metoda programového rozpočtování
3.2.6 Komunitní či genderové rozpočtování
3.3 Struktura územního rozpočtu
3.4 Specifika územních rozpočtů v České republice
3.4.1 Rozpočtový proces
3.4.2 Rozpočtový výhled
3.4.3 Mimorozpočtové fondy
Shrnutí
4. Příjmy územních rozpočtů
4.1 Daňové příjmy
4.1.1 Formy daňového určení
4.1.2 Majetkové daně
4.1.3 Principy a zásady zdaňování na úrovni územních rozpočtů
4.2 Podstata peněžních transferů a dotací
4.2.1 Typologie dotací
4.3 Nedaňové příjmy
4.3.1 Příjmy z vlastního podnikání
4.3.2 Uživatelské poplatky
4.3.3 Příjmy z vlastní správní činnosti
4.3.4 Ostatní příjmy
4.4 Návratné zdroje – úvěry a půjčky
4.4.1 Regulace zadluženosti územních samospráv
Shrnutí
5. Rozpočtová skladba
5.1 Rozpočtová skladba – třídění příjmů a výdajů veřejných rozpočtů
5.1.1 Druhy třídění rozpočtové skladby
5.1.2 Druhové třídění
Shrnutí
6. Daňové příjmy obcí a krajů v České republice
6.1 Daňové příjmy obcí
6.1.1 Vývoj daňových příjmů v letech 1993–1995
6.1.2 Vývoj daňových příjmů v letech 1996–2000
6.1.3 Vývoj daňových příjmů od roku 2001 po současnost
6.1.4 Dopady nového rozpočtového určení daní na příjmy obcí
6.2 Novely zákona o RUD
6.2.1 Novely zákona o RUD platné v období 2002–2007
6.2.2 Novela zákona o RUD platná od roku 2008 – daňové příjmy obcí
Shrnutí
7. Ostatní příjmy obcí a krajů v České republice
7.1 Dotace a transfery
7.1.1 Dotace obcím ze státního rozpočtu
7.1.2 Dotace krajům ze státního rozpočtu
7.1.3 Dotace Regionálním radám regionů soudržnosti
7.2 Finanční prostředky z fondů EU určené územní samosprávě
7.2.1 Programovací období 2007–2013
7.2.2 Programové dokumenty
7.2.3 Operační programy
7.2.4 Možnosti čerpání prostředků územní samosprávou
7.3 Nedaňové příjmy
7.4 Ostatní příjmy
7.4.1 Kapitálové příjmy
7.4.2 Příjmy ze sdružování prostředků
7.4.3 Dary a výnosy z veřejných sbírek
7.4.4 Návratné příjmy
Shrnutí
8. Zadluženost územních samospráv v ČR a její vývoj
8.1 Zadluženost obcí v ČR
8.1.1 Struktura dluhu obcí
8.1.2 Příčiny rostoucí zadluženosti
8.1.3 Zadluženost krajů
8.2 Regulace zadluženosti územních samosprávných celků
8.2.1 Monitoring dluhu obcí od roku 2008 – SIMU
8.2.2 Alternativní ukazatele zadluženosti
8.2.3 Možná preventivní opatření zadluženosti
Shrnutí
9. Výdaje rozpočtů územních samospráv
9.1 Členění výdajů
9.1.1 Ekonomické hledisko
9.1.2 Hledisko rozpočtové skladby
9.1.3 Podle charakteru infrastruktury
9.1.4 Podle funkcí veřejných financí
9.1.5 Hledisko rozpočtového plánování
9.2 Výdaje obcí v ČR
9.2.1 Výdajové trendy
9.3 Výdaje krajů v ČR
Shrnutí
10. Majetek územních samospráv a hospodaření s majetkem
10.1 Majetek obcí a krajů v ČR
10.1.1 Právní postavení územního samosprávného celku jako vlastníka a právní vztah obce (kraje) k majetku
10.1.2 Zákon č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí
10.1.3 Zákon č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku ČR do majetku krajů
10.1.4 Hospodaření s majetkem územních samosprávných celků
Shrnutí
11. Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb územní samosprávou
11.1 Organizační formy zajištění veřejných služeb
11.1.1 Komunální organizace
11.1.2 Obchodní společnosti
11.1.3 Neziskové organizace
11.1.4 Formy spolupráce mezi obcemi a kraji
11.1.5 Partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public-Private Partnership)
11.2 Typy právních vztahů mezi územními celky a organizacemi
11.2.1 Přímé zajišťování služeb
11.2.2 Smluvní vztahy
11.2.3 Poskytování služeb upravené pouze regulativní činností
11.3 Volba organizační formy
Shrnutí
12. Hodnocení efektivnosti a kvality poskytování služeb, kontrola hospodaření územních samospráv
12.1 Výstup, efektivnost, účinnost a hospodárnost
12.2 Metody a ukazatele měření úrovně služeb a jejich kvality
12.2.1 Kvalita místních a regionálních veřejných služeb
12.2.2 Ukazatele vhodné pro místní a regionální úroveň
12.3 Využití marketingu při činnosti územních samospráv
12.4 Uplatňování nových metod zvyšování kvality řízení v územní samosprávě
12.4.1 Benchmarking
12.4.2 Model EFQM a CAF
12.4.3 Systém řízení kvality dle metodiky ISO 9001, ISO 14001 a ISO 17799
12.4.4 Balance Scorecard (BSC)
12.4.5 Komunitní plánování, Místní Agenda 21, Projekt Zdravé město
12.5 Efektivnost hospodaření a veřejná kontrola
12.5.1 Konkurence
12.5.2 Zdokonalené rozpočtové hospodaření
12.5.3 Veřejná kontrola
Shrnutí
Seznam tabulek, obrázků a grafů
Použitá literatura
Rejstřík
O Autorovi
Provazníková RomanaJe proděkankou Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice, kde přednáší kurzy „Makroekonomie“ „Veřejné finance“ a „Místní a regionální finance“. Vysokoškolsk é vzdělání získala na Vysoké škole ekonomické v Praze, v roce 2001 pak absolvovala doktorské studium na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně. V roce 2008 se habilitovala na Ekonomic ké fakultě Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici. Specializuje se na problematiku veřejných financí a financování územních samospráv nejen v České republice, ale i v ostatních zemích.