Instruktorský slabikář
Metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky
Tištěná kniha
Pevná šitá vazba
Titul doprodán
r: 9398
Zabýváte se zážitkovou pedagogikou? Působíte jako instruktor? Vedete dětské oddíly nebo pracujete jako učitel? Tato kniha bude neocenitelnou pomůckou pro vaši práci. Naučí vás inovativními postupy tvořit kurzy a vybudovat a vést dobrý tým. Zjistíte, jak lze rozvíjet člověka pomocí her a aktivní praktické činnosti. Seznámíte se i s možnými riziky a s tím, jak průšvihům předcházet. Dozvíte se, jaké pedagogické a psychologické aspekty by měl splňovat instruktor. Poznáte nejrůznější moderní sporty v přírodě a nechybí ani kapitola o zimním putování a táboření. Kniha byla původně zpracována jako interní metodická učebnice pro instruktory Prázdninové školy Lipnice, která je považována za lídra v této oblasti, ale byla tak úspěšná, že se autoři domnívají, že může být dobrým vodítkem i pro ostatní organizace. Její předností je mimo jiné velmi zajímavý a pro práci instruktora praktický formát, který je navíc doplněn okouzlující grafikou.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
1 (str. 8-59)
Organizace
1. Úvodní slovo
1.1. Jabné aneb poslání university
1.2. Jabné 2004
2. Kořeny
2.1. Kořeny české výchovy v přírodě a zážitkové pedagogiky
2.1.1. Junák – český skaut
2.1.2. Lesní moudrost
2.1.3. Tramping
2.1.4. Foglarovy čtenářské kluby
2.1.5. Tábornické školy
2.2. Kurt Hahn a Outward Bound
2.3. Kořeny – experimentální období a vznik Prázdninové školy
2.4. Vývoj moderních forem pobytu v přírodě v ČR a zahraničí
3. Toulky lipnickou minulostí
4.1. Organizace – hodnoty
4.2. Etický kodex
4.3. Organizace – tři principy
5. Organizace – poslání a vize
6. Organizace – orgány a řízení
7. Organizace – noví členové
8. Průběh roku v PŠL
9. Zdroje informací
2 (str. 60-87)
Pedagogické a psychologické aspekty práce instruktora
1. Úvodní slovo
2. Zážitková pedagogika v kontextu pedagogiky
3. Několik otázek a odpovědí
4. Pár slov na cestě výchovy
5. Vybrané aspekty vývojové psychologie
6. Stíny práce instruktora
6.1. Uvědomění stínů
7. Osobnost
7.1. Osobnost instruktora PŠL
7.2. Deset smrtelných hříchů IK 2015
8. Zdroje informací
3 (str. 88–131)
Tvorba kurzu
1. Úvodní slovo
2. Východiska tvorby kurzu
3. Prázdninovková dramaturgie
4. Záměr kurzu
5. Téma kurzu, legenda
6. Cíle
7. Tvorba scénáře
8. Kritéria kvality autorských kurzů PŠL
9. Zdroje informací
4 (str. 132–175)
Programové prostředky
1. Úvodní slovo
2. Motivace
3. Členění programových prostředků
4. Cílování hry
5. Reflexe
6. Zdroje informací
5 (str. 176–211)
Hra
1. Úvodem několik slov
o hře, sázce
a dobrodružství
2. Pár praktických postřehů
o tom, jak učinit hru
zajímavější
3. Krátká kapitolka o úctě
4. Poznámka o práci s časem
5. Zdroje informací
6 (str. 212–255)
Praktická dramaturgie
1. Úvodní slovo
2. Co je to být prázdninovkovým dramaturgem na kurzu?
3. Co vše může ovlivnit autorský kurz?
3.1. Účastníci
3.2. Místo a středisko
3.3. Termín kurzu, roční období, počasí
3.4. Tým kurzu
3.5. Čas, časový harmonogram, práce s časem
3.6. Technika a materiál
3.7. Bezpečnost
3.8. Mimořádné okolnosti a události
3.9. Vlastní programové prostředky
4. Práce s dramaturgickými principy
5. Způsoby sledování vývoje kurzu
6. Co se stalo, když...
7. Zlatá pravidla ze života a naše doporučení
7.1. Hledání ideální dramaturgie
7.2. Závěr patří mistrům
8. Zdroje informací
7 (str. 256–293)
Vedení týmu
1. Úvodní slovo
2. Jak lze charakterizovat tým
3. Rozdíly mezi skupinou a týmem
4. Šest znaků úspěšných týmů
5. Vývoj týmu – skupinová dynamika
6. Role v týmu
7. Kompetentní vedení
8. Jak budovat dobrý tým
9. Zdroje informací
8 (str. 294–329)
Řízení rizika
1. Úvodní slovo
2. Jak řízení rizika zapadá do IK?
3. Schopnost zvládat riziko je klíčová životní kompetence
4. Řízení rizika (risk management)
5. Primárním smyslem řízení rizika je průšvihům předcházet
6. Když už se něco stane
7. Kultura sdílené chyby
8. Pasti, pasti, pastičky
9. Závěrem
10. Zdroje informací
9 (str. 330–363)
ZDrSEM
1. Úvodní slovo
1.1. Zdravotník na kurzu
1.2. Historické okénko
2. Tři kroky
2.1. První krok: Rozhlédni se!
2.2. Druhý krok: Reaguj!
2.3. Třetí krok: Rozmýšlej!
3. Úrazy a zevní stavy
4. Vnitřní stavy
5. Běžné problémy, které musí zdravotník řešit
6. Lékárna
6.1. Léky
6.2. Obsah lékárny
6.2.1. Středisková lékárna:
6.2.2. Pohotovostní lékárnička
7. Zdravotník
7.1. Role zdravotníka na kurzu
7.2. Činnost zdravotníka na kurzu
7.3. Pravidla PŠL pro kurzy
8. Zdroje informací
10 (str. 364–391)
Zimní putování a táboření
1. Úvodní slovo
2. Proč zimní putování? (aneb O výchovném potenciálu)
3. Jak naplánovat zimní putování?
3.1. Časový rozvrh dne
3.2. Pochod – metodika
3.3. Bezpečnostní krytí
4. Táboření
4.1. Výběr místa
4.2. Vaření a spaní
4.3. Večerní oheň
5. Večerní program
6. Jak účastníky připravit?
7. Hodnocení dovednosti
8. Zdroje informací
11 (str. 392–400)
O autorech
Jak vznikala tato kniha
Instruktorský slabikář
Metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky
Tištěná kniha
Pevná šitá vazba
Titul doprodán
r: 9398
Zabýváte se zážitkovou pedagogikou? Působíte jako instruktor? Vedete dětské oddíly nebo pracujete jako učitel? Tato kniha bude neocenitelnou pomůckou pro vaši práci. Naučí vás inovativními postupy tvořit kurzy a vybudovat a vést dobrý tým. Zjistíte, jak lze rozvíjet člověka pomocí her a aktivní praktické činnosti. Seznámíte se i s možnými riziky a s tím, jak průšvihům předcházet. Dozvíte se, jaké pedagogické a psychologické aspekty by měl splňovat instruktor. Poznáte nejrůznější moderní sporty v přírodě a nechybí ani kapitola o zimním putování a táboření. Kniha byla původně zpracována jako interní metodická učebnice pro instruktory Prázdninové školy Lipnice, která je považována za lídra v této oblasti, ale byla tak úspěšná, že se autoři domnívají, že může být dobrým vodítkem i pro ostatní organizace. Její předností je mimo jiné velmi zajímavý a pro práci instruktora praktický formát, který je navíc doplněn okouzlující grafikou.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
1 (str. 8-59)
Organizace
1. Úvodní slovo
1.1. Jabné aneb poslání university
1.2. Jabné 2004
2. Kořeny
2.1. Kořeny české výchovy v přírodě a zážitkové pedagogiky
2.1.1. Junák – český skaut
2.1.2. Lesní moudrost
2.1.3. Tramping
2.1.4. Foglarovy čtenářské kluby
2.1.5. Tábornické školy
2.2. Kurt Hahn a Outward Bound
2.3. Kořeny – experimentální období a vznik Prázdninové školy
2.4. Vývoj moderních forem pobytu v přírodě v ČR a zahraničí
3. Toulky lipnickou minulostí
4.1. Organizace – hodnoty
4.2. Etický kodex
4.3. Organizace – tři principy
5. Organizace – poslání a vize
6. Organizace – orgány a řízení
7. Organizace – noví členové
8. Průběh roku v PŠL
9. Zdroje informací
2 (str. 60-87)
Pedagogické a psychologické aspekty práce instruktora
1. Úvodní slovo
2. Zážitková pedagogika v kontextu pedagogiky
3. Několik otázek a odpovědí
4. Pár slov na cestě výchovy
5. Vybrané aspekty vývojové psychologie
6. Stíny práce instruktora
6.1. Uvědomění stínů
7. Osobnost
7.1. Osobnost instruktora PŠL
7.2. Deset smrtelných hříchů IK 2015
8. Zdroje informací
3 (str. 88–131)
Tvorba kurzu
1. Úvodní slovo
2. Východiska tvorby kurzu
3. Prázdninovková dramaturgie
4. Záměr kurzu
5. Téma kurzu, legenda
6. Cíle
7. Tvorba scénáře
8. Kritéria kvality autorských kurzů PŠL
9. Zdroje informací
4 (str. 132–175)
Programové prostředky
1. Úvodní slovo
2. Motivace
3. Členění programových prostředků
4. Cílování hry
5. Reflexe
6. Zdroje informací
5 (str. 176–211)
Hra
1. Úvodem několik slov
o hře, sázce
a dobrodružství
2. Pár praktických postřehů
o tom, jak učinit hru
zajímavější
3. Krátká kapitolka o úctě
4. Poznámka o práci s časem
5. Zdroje informací
6 (str. 212–255)
Praktická dramaturgie
1. Úvodní slovo
2. Co je to být prázdninovkovým dramaturgem na kurzu?
3. Co vše může ovlivnit autorský kurz?
3.1. Účastníci
3.2. Místo a středisko
3.3. Termín kurzu, roční období, počasí
3.4. Tým kurzu
3.5. Čas, časový harmonogram, práce s časem
3.6. Technika a materiál
3.7. Bezpečnost
3.8. Mimořádné okolnosti a události
3.9. Vlastní programové prostředky
4. Práce s dramaturgickými principy
5. Způsoby sledování vývoje kurzu
6. Co se stalo, když...
7. Zlatá pravidla ze života a naše doporučení
7.1. Hledání ideální dramaturgie
7.2. Závěr patří mistrům
8. Zdroje informací
7 (str. 256–293)
Vedení týmu
1. Úvodní slovo
2. Jak lze charakterizovat tým
3. Rozdíly mezi skupinou a týmem
4. Šest znaků úspěšných týmů
5. Vývoj týmu – skupinová dynamika
6. Role v týmu
7. Kompetentní vedení
8. Jak budovat dobrý tým
9. Zdroje informací
8 (str. 294–329)
Řízení rizika
1. Úvodní slovo
2. Jak řízení rizika zapadá do IK?
3. Schopnost zvládat riziko je klíčová životní kompetence
4. Řízení rizika (risk management)
5. Primárním smyslem řízení rizika je průšvihům předcházet
6. Když už se něco stane
7. Kultura sdílené chyby
8. Pasti, pasti, pastičky
9. Závěrem
10. Zdroje informací
9 (str. 330–363)
ZDrSEM
1. Úvodní slovo
1.1. Zdravotník na kurzu
1.2. Historické okénko
2. Tři kroky
2.1. První krok: Rozhlédni se!
2.2. Druhý krok: Reaguj!
2.3. Třetí krok: Rozmýšlej!
3. Úrazy a zevní stavy
4. Vnitřní stavy
5. Běžné problémy, které musí zdravotník řešit
6. Lékárna
6.1. Léky
6.2. Obsah lékárny
6.2.1. Středisková lékárna:
6.2.2. Pohotovostní lékárnička
7. Zdravotník
7.1. Role zdravotníka na kurzu
7.2. Činnost zdravotníka na kurzu
7.3. Pravidla PŠL pro kurzy
8. Zdroje informací
10 (str. 364–391)
Zimní putování a táboření
1. Úvodní slovo
2. Proč zimní putování? (aneb O výchovném potenciálu)
3. Jak naplánovat zimní putování?
3.1. Časový rozvrh dne
3.2. Pochod – metodika
3.3. Bezpečnostní krytí
4. Táboření
4.1. Výběr místa
4.2. Vaření a spaní
4.3. Večerní oheň
5. Večerní program
6. Jak účastníky připravit?
7. Hodnocení dovednosti
8. Zdroje informací
11 (str. 392–400)
O autorech
Jak vznikala tato kniha