Josef Gočár
Tištěná kniha
Pevná šitá vazba
Titul doprodán
r: 6655
Gočárovu architekturu a urbanistické projekty, nábytkovou a interiérovou tvorbu i jeho spolupráci s významnými výtvarníky - dílo úctyhodné už jen prostým soupisem prací - přibližuje autorský tým respektovaných historiků umění a špičkových fotografů stejně jako množství původních plánů, studií a archivních fotografií.
Josef Gočár je mimořádnou osobností české kulturní scény první poloviny dvacátého století. Patřil spolu s Pavlem Janákem, Otakarem Novotným, Rudolfem Stockarem, Ladislavem Machoněm či Bohumírem Kozákem k silné generaci projektantů, jež si získala respekt na domácí scéně i za hranicemi a pro niž bylo typické, že se dokázala úspěšně přizpůsobit rychlým stylovým proměnám. Také Gočárova tvorba prošla složitým vývojem od secese, přes modernu, kubismus, národní dekorativismus, tzv. holandský racionalismus a moderní klasicismus až po avantgardní styly - konstruktivismus a funkcionalismus. Přitom v každé éře zanechala velmi výrazné stopy a několik staveb se stalo přímo ikonami jednotlivých stylů, což v plné míře platí pro modernistický Wenkeův dům v Jaroměři, předznamenávající další vývoj architektury, nebo kubistický palác U Černé Matky Boží v centru Prahy, který se stal nejvýraznějším reprezentantem tohoto podivuhodného stylu. Krátce po první světové válce Gočár vytvořil
prototyp stavby ve stylu tzv. národního dekorativismu - budovu Legiobanky na pražském Poříčí, a později jednu z "vlajkových lodí" funkcionalismu: kostel sv. Václava v pražských Vršovicích. Kromě toho je zde celá plejáda jeho dalších staveb, jež byly navrženy s vytříbeným vkusem, invencí a smyslem pro celek i detail. K jednotlivým Gočárovým stavbám a projektům se vracejí desítky badatelů ve svých knihách a článcích. Stále však chyběla práce, která by se zaměřila na celou jeho tvorbu v kontextu české a evropské architektury a designu, připomněla vedle staveb klíčových i díla méně známá nebo zcela opomíjená. Teprve v roce 2010 (u příležitosti 130. výročí Gočárova narození a 65 let po Gočárově smrti) vznikla exkluzivní a ihned vyprodaná publikace, která nyní, v roce 70. výročí úmrtí Josefa Gočára vychází v limitovaném exkluzivním dotisku. Autoři této knihy oslovili trojici špičkových českých fotografů, aby nově zdokumentovali zachované stavby, interiéry a detaily, a při
nesli také ukázky plánů, skic a originálních černobílých fotografií, uchovávaných zejména v Archívu architektury a stavitelství Národního technického muzea, kde je uložena Gočárova pozůstalost. Kniha v přehledných kapitolách představuje jednotlivé tvůrčí etapy (jakkoliv se u Gočára hranice mezi nimi prolínají a stírají a nelze jejich přirozený vývoj a myšlenkovou návaznost ohraničovat na časové ose ostrými řezy): počáteční období secese a moderny, kubistickou epizodu, éry národního dekorativismu, cihelného racionalismu a neoklasicismu a konečně avantgardních stylů konstruktivismu a funkcionalismu. Nejvýznamnější stavby každé etapy Gočárovy tvorby jsou pak představeny v rámci těchto kapitol podrobněji. Samostatné pasáže jsou věnovány urbanismu, interiérové tvorbě a nábytku i Gočárově spolupráci s výtvarnými umělci. Závěrečný dokumentární blok tvoří přehled jeho životopisných dat, soupisy jeho děl, seznam žáků včetně medailónků některých z nich a také jejich poutavé o
sobní vzpomínky. Není snadné komplexně představit tak pozoruhodného a všestranného člověka a umělce, jakým byl architekt Josef Gočár, kritické zhodnocení jeho tvorby čeká na další generace badatelů. Tato velká přehledová publikace si klade za cíl alespoň základní seznámení s monumentálním dílem této výrazné osobnosti, budící respekt už prostým soupisem prací, který u nás téměř nemá obdoby.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
O Autorovi
Kotalík Jiří T.Narodil se v roce 1951. Historik umění, absolvent oboru dějiny umění a historie na MU v Brně a UK v Praze (1974). Autor řady domácích a zahraničních výstav a více než osmdesáti odborných statí a článků, recenzí, katalogových textů a publikací z oboru novověkých dějin architektury a umění a ochrany kulturního dědictví (např. spolupráce na realizaci projektu a publikace Letem českým světem, jeden z kurátorů výstavy Deset století architektury a autor doprovodné publikace Architektura barokní). V letech 1974–1982 odborný pracovník Pražského ústavu památkové péče, od roku 1984 pedagog Akademie výtvarných umění, docent dějin umění a dějin architektury, v letech 1997–2003 rektor AVU, nyní pracu je jako generální ředitel Národního ústavu památkové péče.
Lukeš ZdeněkNarodil se v roce 1954. Architekt a historik architektury, pedagog. Zabývá se zejména architekturou 19. a 20. století. Od roku 1990 pracuje v Kanceláři prezidenta republiky. V letech 2000-2003 děkan Fakulty architektury Tech nické univerzity v Liberci, pedagogicky působí na New York University of Prague. Autor a spoluautor řady odborných publikací a výstav (J. Plečnik, 10 století architektury, Splátka dluhu, Architekt E. Králíček, Český architektonický kubismus ad.) i množství statí, článků (např. Respekt, Lidové noviny, Architekt, Revolver revue, Umění), rozhlasových i televizních vystoupení, popularizujících českou i světovou architekturu.
Panoch PavelNarodil se v roce 1974. Historik umění a pedagog. Řadu let působil v památkové péči, od roku 2006 pracuje v Ústavu historických věd Filozofické fakulty Univerzity Pardubice. Badatelsky se věnuje moderní české architektuře a baroknímu umění. Autorsky či spoluatorsky se podílel na mnohých publikacích o architektuře a umění Pardubicka a Královéhradecka - Slavné vily Pardubického kraje, Ve víru modernosti, Kaleidoskop tvarů, Karel Řepa, Ke slávě Ducha aj.
Karasová DanielaNarodila se v roce 1944. Teoretička bydlení a nábytkové tvorby, pedagožka. V letech 1975-1989 pracovala v Ústavu bytové a oděvní kultury, od roku 1990 působí jako kurátorka sbírky nábytku v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Autorka a spoluautorka řady výstav, katalogů a publikací doma i v zahraničí, např. Dějiny nábytkového umění 19. a 20. století, Prague: Architecture and Design 1891-1941 (Edinburgh), Biedermeier 1814-1 848, Shapes and Spaces (Lisabon), Bruselský sen, Artěl, Na čtyřech nohách: Sedací nábytek Pražského hradu, Cubiczmus! Die Dekonstruktion der Moderne in Prag (Vídeň), expozice Studijní depozitář sbírky nábytku UPM 19. a 20. století v Kamenici nad Lipou.