Předmluva
Úvod
1. Příprava na péči
PRVNÍ ČÁST – PODOBA, HISTORIE A VÝVOJ MONTESSORI METODIKY
2. Proč montessori a co to je
2.1 Život Marie Montessori
2.2 Základní principy její metodiky
2.3 Metoda montessori v současnosti
3. Adaptace montessori metodiky pro péči o seniory
3.1 Cameron Camp, USA
3.1.1 Čtyři typy prostředí
3.1.2 Skryté zvyky a návyky
3.1.3 Podpůrné aktivity
3.2 Gail Elliot, Kanada
3.2.1 DementiAbility Methods The Montessori Way
3.2.2 WOW model
3.3 Centrum Seňorina, ČR
DRUHÁ ČÁST – PÉČE O ČLOVĚKA S DEMENCÍ
4. Jak funguje paměť
4.1 Procedurální paměť
4.2 Deklarativní paměť
4.3 „Use it or lose it“
5. Komunikace s člověkem s demencí
5.1 Zásady komunikace
5.2 Jmenovky
5.3 Test čtení
6. Potřeby a role
6.1 Základní psychologické potřeby
6.2 Maslowova hierarchie potřeb
6.3 Lidské tendence podle Montessori
6.4 Sociální role
6.5 Problematické (reaktivní) chování
TŘETÍ ČÁST – MONTESSORI METODIKA V PEČOVATELSKÉ PRAXI
7. Připravené prostředí – prostředí vtahující do života
8. Aplikace modelu WOW 101
8.1 Who – Kdo je náš blízký nebo klient?
8.2 Observe – Co pozorujeme z jeho chování?
8.3 What – Co s tím můžeme dělat?
9. Implementace metodiky v domácnosti či v zařízení
9.1 Sběr informací
9.2 Tvorba plánu
9.3 Záznam průběhu a hodnocení
9.4 Možné překážky
10. Aktivity v montessori duchu
10.1 Denní aktivity
10.2 Smyslové aktivity
10.3 Kognitivní trénink
10.4 Kulturní, spirituální, sociální vazby
10.5 Obecné principy aktivizace
10.6 Příklady konkrétních aktivit
Závěr
Přílohy
Seznam použitých zdrojů
Seznam obrázků
O autorce