0 Ks
0 Ks
0
Nákupní košík je prázdný.

K pokladně

PhDr. Petr Šmolka

PhDr. Petr Šmolka

Psycholog zabývající se především manželským poradenstvím a sociální psychologií. Autor řady příspěvků v odborných periodikách, několika samostatných publikací a několika set příspěvků v časopisech, rozhlase i televizi. Pracuje v Poradně pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy v Praze, má i privátní praxi, zároveň působí také na Vysoké škole veřejné správy a mezinárodních vztahů, kde učí především sociální psychologii.

Vzpomínáte si, jaký byl první impulz k napsání Vaší první knihy, resp. všech Vašich knih?

Ten první byl vcelku prostý. Dostal jsem z Grady k recenzi jakési dílko o nevěrách. Bylo opravdu obtížné na něm nalézt nějaká pozitiva, což se do mého posudku také promítlo. Ze strany Grady pak ovšem přišla výzva, zda bych tedy něco k problematice nevěr nespáchal sám. Paní šéfredaktorka příslušné redakce byla natolik přesvědčivá, že jsem nedokázal říci ne. Další impulzy přicházely také z vnějších zdrojů, opravdu netrpím nějakým vnitřním přetlakem. Tu a tam se někdo zmínil, že bych snad měl zase nějakou knížku napsat. Tak jsem jich tedy ještě pár vypotil.
 
Proč jste se rozhodl pro nakladatelství GRADA?

Odpověď lze při trošce fantazie nalézt o pár řádků výše. Posléze se k tomu přidalo ještě seriózní jednání ze strany redakce a půvab a sociální dovednosti paní šéfredaktorky.
 
Co Vás při psaní nejvíce motivuje a inspiruje?

Těžko zobecnit, ale zpravidla sám fakt, že jsem se k napsání nějaké publikace zavázal. Inspirací mi jsou samozřejmě osudy mých milovaných klientů. A také lenost – než těm klientům opakovaně popisovat, jak by měli reagovat například na nevěru, mohu je odkázat na svou knížku s poznámkou, že vše, co o nevěrách vím, je v ní popsané.
 
Která fáze při psaní knihy je pro Vás nejtěžší?

Jednoznačně korektury. Ta fáze, kdy musím po sobě opakovaně číst jednou již napsané. Představuji si při tom nebohého čtenáře, který dokonce dal za možnost číst má slova někdy nemalý obnos. Problém mám někdy také ve fázi, kdy je třeba psaní „vysedět“ a spousta jiných aktivit mi nedává tu možnost.
 
Kdy obvykle píšete a jak vypadá tvůrčí proces?

Obvykle během dne v práci, nejčastěji tehdy, když se mi omluví nějací klienti, tu a tam si mohu dovolit i klientů prostý den, s naivní představou, že budu mít čas na soustředěnější psaní. Většinou to ale dopadne tak, že se nahromadí jiné resty, do toho spousta telefonátů. Jinak bych se však ohradil proti pojmu „tvůrčí proces“. V mém pojetí jde spíše o manuální činnost, kdy opakovaně již použitá tvrzení převádím do řeči písmem vázané a pracně je „vysedím“.
 
Bez čeho nebo koho se při psaní neobejdete.

Jednoznačně bez počítače. Psací stroj nemám a rukopis sám po sobě většinou nepřečtu. Bude to asi nějaká organická porucha nebo nezvyk. Pak ještě káva a cosi cigaret.
 
Máte svůj vzor mezi ostatními autory, jemuž byste se chtěl vyrovnat?

Abych řekl pravdu, tak nemám. Některým nejsem s to sahat ani po kotníky (Kundera, Čapek a další) a srovnávání se s nimi by mě vrhalo do těžkých depresí. Jiné jsem nečetl, takže mi nemohou být vzorem. Pokud bych si přece jen měl někoho z oboru vybrat, pak asi pana primáře Miroslava Plzáka a Tomáše Nováka. Oba jsou bystrými pozorovateli, a navíc mají dar humorné zkratky. Jejich knížky se mi čtou opravdu dobře!
 
Najdete si také čas na čtení? Pokud ano, po jaké knize nejraději sáhnete?

Najdu, většinou na dovolené. Pak rád sáhnu po oddychovější literatuře – detektivky nebo dobře napsané humorné romány.
 
Jaké jméno nebo název Vám vytane na mysli, když se řekne nejoblíbenější kniha?

Jednoznačně Saturnin, z poslední doby pak Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Špatné nejsou ani Brambory na vloupačku. Z detektivek pak hlavně současná skandinávská škola.
 
Váš vzkaz pro čtenáře?

Zachovejte nám přízeň. Za sebe mohu slíbit jediné – že už asi žádnou další knížku nenapíši.

Přihlášení k newsletteru

Vyberte si prosím obory, které vás zajímají a my vám budeme zasílat informace o knihách přizpůsobené vašemu zájmu



















Tento souhlas se zpracováním Vašich osobních údajů dáváte společnosti Grada Publishing, a.s. pro účely zasílání obchodních sdělení (marketingových nabídek) a jiných marketingových aktivit vůči Vaší osobě. Tento Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat a obchodní sdělení Vám pak nebudou dále zasílána. Podrobnější informace o zpracování Vašich osobních údajů naleznete zde.
Pole zanechte prosím prázdné

Přihlásit

Přihlásit přes sociální sítě:

Registrace



 

 

 
Síla hesla:
 

 
 

Fakturační adresa

Tento souhlas se zpracováním Vašich osobních údajů dáváte společnosti Grada Publishing, a.s. pro účely zasílání obchodních sdělení (marketingových nabídek) a jiných marketingových aktivit vůči Vaší osobě. Tento Váš souhlas můžete kdykoliv odvolat a obchodní sdělení Vám pak nebudou dále zasílána. Podrobnější informace o zpracování Vašich osobních údajů naleznete zde.