Předmluva: Jaké to má lektor v digitální době?
Co říkají o Olze její klienti?
O autorce
Úvod
1. Faktory úspěšného školení a lektora
1.1 Co podpoří úspěch vašeho školení?
1.1.1 Co všechno hraje roli v úspěchu školení?
1.1.2 Co podporuje úspěch online školení?
1.1.3 Účastníci nechtějí dokonalost
1.2 Sebereflexe lektora
1.3 Jakými kroky procházíme při rozvoji lektorských
dovedností?
2. Klíčové otázky při přípravě školení
2.1 Proč se školení koná? Co je jeho cílem?
2.2 Kdo jsou mí účastníci?
2.2.1 Úroveň znalostí a zkušeností
2.2.2 Očekávání, naladění a cíle publika
2.3 Jaká je firemní kultura a demografické charakteristiky?
2.4 Co si vzít na sebe?
2.4.1 Oblečení, které mluví za vás
2.4.2 Pohodlí na prvním místě
2.4.3 Respektujte prostředí a přizpůsobte se publiku
2.5 Kdy a kde se bude školení konat?
2.5.1 Časový rámec
2.5.2 Místo konání a jeho vybavení
2.5.3 Uspořádání stolů
2.6 Jak naladit a připravit účastníky před školením?
2.7 Co mít v „lektorském kufříku“?
3. Jak školení strukturovat: Důležité prvky úvodu, hlavní části a závěru
3.1 Úvod, který zaujme
3.1.1 Vytvořte raport
3.1.2 Oficiální začátek školení
3.2 Hlavní část jako nositel klíčových informací
3.2.1 Logika a dodržení slíbené struktury
3.2.2 Myšlenkové mapy – užitečný nástroj pro tvorbu obsahu
3.3 Jak školení zakončit a vyhodnotit
3.3.1 Úderný a účinný závěr: Co zahrnout?
3.3.2 Vyhodnocení školení a získání zpětné vazby od účastníků
4. Jak posílit pochopení a zapamatování informací? Zapojte je!
4.1 Jak předcházet zapomínání?
4.2 Změna poutá pozornost a podporuje zapamatování
4.3 Proč zapojovat? Co nám i jim přinese interakce?
4.4 Jak se dobře ptát?
4.4.1 Jak se publika ptát, abychom získali odpověď?
4.4.2 Další způsoby zapojení spjaté s kladením otázek
4.4.3 Technika moderačních karet
4.5 Další způsoby zapojení v prezenčním školení
4.5.1 Skupinová práce a práce ve dvojicích
4.5.2 Hraní rolových her v rámci školení
4.5.3 Pomůcky
4.5.4 Případové studie
4.5.5 Přestávky
4.5.6 Kvízy a testy
4.5.7 Výukové hry a další nástroje interakce
4.5.8 PowerPoint a flipchart
4.6 Využití online a jiných technologických nástrojů v prezenčním školení
4.6.1 Moderní technologie ve školení: Jak a kdy je využít?
4.6.2 Kdy volit online nástroje při prezenčním školení?
4.6.3 Jak začlenit online nástroje do školení?
4.6.4 Jaké konkrétní aktivity aplikace umožňují?
4.6.5 Tipy pro efektivní využití online nástrojů
4.6.6 QR kódy
4.6.7 Využití umělé inteligence při přípravě a realizaci školení
4.6.8 Virtuální realita na školení
4.7 Blended learning
5. První dojem: Skrýt trému a posílit přesvědčivost v úvodu školení
5.1 Než vstoupíte před publikum
5.1.1 Zkontrolujte vzhled
5.1.2 Zpomalte pohyby
5.1.3 Proč je tak důležité se usmívat?
5.2 Příchod před účastníky a začátek školení
5.2.1 Začínejte vestoje
5.2.2 Vstup na scénu
5.2.3 První slova vašeho školení
5.2.4 Čeho se vyvarovat v řeči těla?
6. Neverbální komunikace v průběhu školení
6.1 Oční kontakt
6.1.1 Proč se na ně dívat?
6.1.2 Tipy pro udržování očního kontaktu
6.1.3 Jak se naučit udržovat oční kontakt s publikem?
6.2 Jak správně gestikulovat, stát a hýbat se? (školení vestoje i vsedě)
6.2.1 Jak ano?
6.2.2 Čeho se vyvarovat?
6.2.3 Jak stát a hýbat se?
6.2.4 Školení vsedě
6.3 Jak využívat svůj hlas: Rétorické tipy a triky
7. Efektivní online školení
7.1 Jak se co nejlépe připravit?
7.1.1 Jakou online platformu aplikace využít
7.1.2 Technické vybavení pro efektivní online školení
7.1.3 Příprava účastníků
7.2 Vedení online školení
7.2.1 Nástroje pro efektivní online školení
7.2.2 Průběh online školení
7.2.3 Další tipy pro vedení online školení
8. Základní principy zvládání obtíží
8.1 Nevytvářejte si domněnky a neberte si chování účastníků osobně
8.2 Respekt a neútočení: Buďte asertivní
8.2.1 Nebuďte dominantní
8.2.2 Nikomu nic nevnucujte
8.3 Princip dvou realit
8.4 Ostatní vás pozorují
9. Jak zvládat trému
9.1 Klíčové otázky
9.1.1 Co nejhoršího se může stát?
9.1.2 Co je reálné, že se stane?
9.1.3 Co nejlepšího se může stát?
9.1.4 Kdybych věděl/a, že školení zvládnu, jak bych se teď cítil/a?
9.2 Tři destruktivní vzorce
9.2.1 Moje hodnota je dána tím, co si o mě myslí druzí
9.2.2 Nejsem dost dobrý/dobrá
9.2.3 Mé školení musí být dokonalé a nesmím udělat chybu
9.3 Další praktické techniky pro zmírnění trémy
9.3.1 Dechové, relaxační a další techniky
9.3.2 Techniky těsně před školením
10. Jak zvládat obtíže, za které nemůžete
10.1 Ruchy v prostředí
10.2 Změna délky školení
10.3 Technické potíže
10.4 Počítače a telefony
10.5 Zvládání námitek
10.6 Hovorní a rušící účastníci
10.6.1 Je povídavý
10.6.2 Skáče do řeči
10.6.3 Klade obtížné otázky
10.6.4 Baví se
10.6.5 Ruší zvuky
10.7 Obtíže související s osobností účastníků
10.7.1 Analyticky zaměření
10.7.2 Pragmaticky zaměření
10.7.3 Extrovertní publikum
10.7.4 Expert v publiku
10.8 Konflikt mezi účastníky
10.9 Spáč
10.10 Pasivní publikum
10.11 Přichází pozdě / odchází dříve
11. Obtíže, za které si můžete sami
11.1 S přípravou jste začali pozdě
11.2 Neznáte odpověď na otázku
11.3 Udělali jste chybu
11.4 Příliš dlouhé či krátké školení
11.4.1 Nestíháte skončit včas
11.4.2 Příliš krátké vystoupení?
Závěr
Poděkování
Literatura Skrýt obsah