Poruchy socializace u dětí a dospívajících
Prevence životních selhání a krizová intervence
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
Titul doprodán
r: 8561 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
475 Kč 356 Kč -25 %Ušetříte 119 Kč
Ihned ke stažení
i: 22312 n: 24759814r: 8561 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Autoři analyzují faktory ovlivňující primární a sekundární socializaci. Soustřeďují pozornost na otázky norem a normality lidského chování, včetně kritického přehledu reprezentativních teorií sociálních deviací. Zabývají se však také zvládáním životních potíží a stresu u dětí a dospívajících a věnují se příčinám duševní krize, rozpoznání krizového vývoje a zásadám pomoci ohroženým mladým lidem. Na případových studiích ilustrují rizika zanedbání podpory jedinců v životní krizi, poukazují na časté příčiny závadového chování, psychických poruch, vzniku závislostí a suicidiálních projevů. Jedna z kapitol se zaměřuje i na pastorační péči o děti a mládež ve zlomových situacích. Čtenáři se seznamují s teorií a praxí arteterapie, artefiletiky, výchovné dramatiky, muzikoterapie a muzikofiletiky včetně jejich uplatnění v prevenci i při nápravě poruch sebepojetí či sociálního zařazení. Publikace nezapomíná ani na pedagogicko-psychologické poradenství, služby poskytované rodičů
m a dalším vychovatelům školními psychology, poradnami, speciálněpedagogickými centry a středisky výchovné péče. Neopomíjí diskusi týkající se integrace dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami do škol běžného vzdělávacího proudu, tvorby inkluzivního prostředí ani problémy institucionální péče o děti a mládež s vážnými výchovnými problémy. Pozornost je rovněž věnována sebezkušenostnímu výcviku psychosociálních dovedností u pracovníků pomáhajících profesí a poskytování supervizní podpory ve školství.
Sleva 25 % končí za:
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Poruchy socializace u dětí a dospívajících
ÚVOD
I. SOCIALIZAČNÍ PROCES, JEHO FAKTORY A KONCEPCE
1. Jak je možné rozumět pojmu socializace?
1.1 Přirozenost lidského chování a výchova
1.2 Koncepce socializačních procesů
2. Hlavní činitelé socializace
2.1 Úloha a význam rodiny
2.2 Skupiny vrstevníků
2.3 Škola jako socializační instituce
2.4 Komunikační média
II. PROBLÉMY NOREM A NORMALITY CHOVÁNÍ
1. Jak rozumět pojmům „norma“ a „normalita“?
1.1 Vymezení rizikového chování a sociálněpatologických jevů
2. Sociální deviace a společenský řád
2.1 Jak rozumět pojmu „deviace“?
2.2 Funkce deviací
2.3 Deviace a sociální kontrola
2.4 Paradoxní důsledky sociální kontroly
3. Přehled teorií sociálních deviací
3.1 Osvícenství a počátky kriminologie
3.2 Fyziognomické teorie deviací
3.3 Moderní sociobiologické teorie
3.4 Psychologické teorie deviací
3.5 Sociálně ekologická škola
3.6 Teorie kulturního přenosu
3.7 Teorie strukturálního napětí
3.8 Teorie sociální kontroly
3.9 Teorie nálepkování
3.10 Teorie sociálního konfliktu
3.11 Interpretativní fenomenologická sociologie a teorie deviací
4. Zločin a právní systém
4.1 Kriminalita bílých límečků a mládež
4.2 Organizovaná kriminalita
4.3 Kriminalita bez obětí
4.4 Sociální důsledky deviací
III. ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽE A NEBEZPEČÍ KRIZE
1. Životní obtíže a adaptabilita mladého jedince
1.1 Jak rozumět pojmu „krize“ a co ji vyvolává?
1.2 Citové ztráty, neštěstí, traumata a katastrofy
1.3 Problémy a krize z nezvládnutých životních změn
1.4 Počátek a průběh stadií krize
1.5 Zpracování krize jako životní výzvy
1.6 Zvláštnosti krizového vývoje u dětí a dospívajících
2. Nezpracované obtíže, krize a jejich důsledky
2.1 Reakce na zátěž, stres a odolnost
2.2 Vadná socializace, stres a psychosomatická onemocnění
2.3 Neurózy, neřešené konflikty a krize
2.4 Deprese, psychotická onemocnění, návykové látky
2.5 Suicidiální vývoj a riziko sebevraždy
3. Sociální opora a krizová intervence
3.1 Jak rozumět pojmu „sociální opora“?
3.2 Specifika přístupu k jedinci zasaženému krizí
3.3 Souhrnné zásady krizové intervence
4. Pastorační péče o děti a dospívající v tíživé životní situaci
4.1 Jak rozumět pojmu „pastorace“?
4.2 Pastorace jako péče o identitu
4.3 Problém sektářství z hlediska pastorační péče
IV. UPLATNĚNÍ EXPRESIVNÍCH AKTIVIT PŘI POZITIVNÍ PREVENCI
1. Jak rozumět pojmu „expresivní činnosti“?
2. Využití artefiletiky a arteterapie při prevenci
2.1 Výchozí předpoklady arteterapeutického procesu
2.2 Jak rozumět pojmu „arteterapie“?
2.3 Základní terapeutický paradox
2.4 Co se dělá v arteterapii?
2.5 Arteterapeutické přístupy: tvůrčí proces a interpretace
2.6 Produktivní a receptivní arteterapie
2.7 Příprava pedagogů v artefiletice
2.8 Konstruktivistické východisko artefiletického programu
2.9 Proč je v artefiletice důležitá znalostní báze
2.10 Klíčové momenty artefiletického procesu
2.11 Artefiletika jakou součást nové kultury vyučování
3. Osobnostní a sociální výchova ladem ležící
3.1 Jak rozumět pojmu „osobnostní a sociální výchova“?
3.2 OSV jako (málo využívaná) forma prevence
4. Výchovná dramatika aneb Prevence mezi realitou a fikcí…
4.1 Jak rozumět pojmům „dramatická/divadelní výchova“?
4.2 Dramatická výchova a prevence
4.3 Další systémy využívající hraní rolí
5. Muzikofiletika jako prostředek prevence
5.1 Hudba a člověk
5.2 Jak rozumět pojmu „muzikofiletika“?
5.3 Hudebně prožitkové metody ve výchově a prevenci
V. PORADENSKÝ A PREVENTIVNĚ VÝCHOVNÝ SYSTÉM VE ŠKOLSTVÍ
1. Jak rozumět pojmu „poradenský systém ve školství“?
1.1 Školní psycholog v roli průvodce žáka životem
1.2 Pedagogicko-psychologické poradny
1.3 Speciálně pedagogická centra
1.4 Střediska výchovné péče
1.5 Preventivně výchovná péče ve školách
1.6 Preventivní programy školy
2. Prevence selhávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
2.1 Jak rozumět pojmu „žáci se speciálními vzdělávacími potřebami“?
2.2 Vzdělávání žáků se speciálními potřebami v ČR
2.3 Východiska pro modernizaci systému základního vzdělávání
2.4 Integrační trendy v Evropě
2.5 Příprava učitele ve vybraných zemích EU
2.6 Podpora žáka ve vybraných zemích EU
3. Péče o děti v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
3.1 Složky systému péče o děti s vážně narušeným vývojem
3.2 Jak rozumět termínu „náhradní rodinná péče“?
3.3 Charakteristika školských výchovných zařízení
3.4 Diagnostický ústav
3.5 Dětský domov
3.6 Výchovný ústav
3.7 Děti a dospívající ve výchovných ústavech
3.8 Včasná intervence: nejúčinnější prevence sociální patologie
SOUHRN
SUMMARY
O AUTORECH
PRAMENY A LITERATURA
ZKRATKY
POZNÁMKY A VYSVĚTLIVKY
VĚCNÝ REJSTŘÍK
JMENNÝ REJSTŘÍK
Recenze
Recenze knihy na casopispedagogika.sk
O Autorovi
Jedlička RichardDoc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D., pracoval patnáct let ve zdravotnictví. Prošel výcvikem v individuální psychoterapii u primáře J. Rubeše, skupinovým psychoterapeutickým výcvikem v systému SUR, intenzivním balintovským výcvikem u doc. J. Skály
a prof. J. Vymětala, supervizní skupinou M. Rhodeové ze SRN a psychoanalýzou u V. Fischelové. Roku 1990 titulem PhDr. zakončil studium oboru pedagogika – péče o nemocné na Filozofické fakultě a na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V letech 1991–2000 byl činný ve veřejné správě a ve školství (místostarosta, ředitel školského úřadu). Spolupracoval na výzkumech drogových závislostí, vůle a sebekontroly v laboratoři Psychologického ústavu FF UK a na výzkumu učitelské profese v Pedagogické laboratoři. Následně pracoval jako metodolog v Centru pro evaluaci výsledků ve vzdělávání a koncepční pracovník MŠMT. Od poloviny devadesátých let vyučoval na katedře pedagogiky FF UK, v Ústavu pro lékařskou etiku a ošetřovatelství na 3. LF UK a v Ústavu teorie a praxe ošetřovatelství na 1. LF UK v Praze. Průběžně působil i jako lektor a výcvikový trenér v kurzech pro zdravotnické, sociální a pedagogické pracovníky. Roku 2002 na katedře pedagogiky FF UK obhájil disertační práci Poruchy dospívání, životní krize a psychologická první pomoc. Habilitoval roku 2005 v oboru pedagogická psychologie na Pedagogické fakultě UK v Praze prací Vývoj dítěte a jeho poruchy z hlediska hlubinné psychologie. Od roku 2007 působí na katedře pedagogiky a psychologie FP Technické univerzity v Liberci. Je odborným garantem studia psychologie a členem vědecké rady FP TUL, členem oborové rady pedagogiky na FF UK a místopředsedou akreditační komise MŠMT
pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Odborně se zaměřuje na vývojovou a pedagogickou psychologii, krizovou intervenci, prevenci sociálně patologických jevů, psychoanalytickou pedagogiku, výchovnou teorii a praxi. K jeho publikacím patří Aktuální problémy výchovy (s J. Koťou, 1998), Psychologická první pomoc v práci výchovného poradce (2000), Psychosociální vývoj dítěte a jeho poruchy z hlediska hlubinné psychologie (2001), Děti a mládež v obtížných životních situacích (s J. Koťou, P. Klímou, J. Němcem a J. Pilařem, 2004), Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie (2011) nebo Psychický vývoj dítěte a výchova (2017). Je rovněž editorem a spoluautorem monografií Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy (2014) a Poruchy socializace u dětí a dospívajících (2015).