Trauma u dětí
Kategorie, projevy a specifika odborné péče
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
429 Kč 365 KčSkladem
i
Poslední aktualizace skladu 07. 11. 2024 3:47
i: 39156 n: 27128426r: 11253 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
365 Kč 329 KčIhned ke stažení
i: 40142 n: 27140671r: 11253 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
To, co se nám stane v dětství, je v hlubinách našeho těla a naší mysli uloženo navždy. Můžeme to potlačit, zmanipulovat vlastní pocity, dokonce i vzpomínky, ale nemůžeme to vymazat. Nejdůležitější ze všeho je pochopit: pak je s tím možné s pomocí odborníků pracovat a nacházet východiska.
Autorka shrnuje zkušenosti ze své více než dvacetileté z praxe s dětmi. Přináší přehled aktuální diagnostické klasifikace traumatu a posttraumatické stresové poruchy. Vychází z nejnovějších poznatků o neurobiologických souvislostech traumatických zkušeností a popisuje různé přístupy terapeutické péče o děti i rizika psychoterapie a srovnává z těchto hledisek systémy zdravotnictví, školství a sociální péče. Časté chyby, k nimž v diagnostice dochází, souvisejí s velkou šíří, proměnlivostí a přesahy symptomů, které se přetavují do emočních, kognitivních i fyzických obtíží.
Kniha je určena všem, kdo přicházejí do kontaktu s traumatem u dětí, zejména psychologům, dětským lékařům, sociálním pracovníkům a pedagogům.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Trauma u dětí
Úvod
1. Teoretický kontext problematiky traumatu a PTSD
1.1 Diagnostická klasifikace následků traumatu podle MKN-10
1.2 Diagnostická klasifikace následků traumatu podle ICD-11
1.3 Diagnostická klasifikace následků traumatu podle DSM-5
1.3.1 Diagnostická kritéria PTSD v DSM-5
1.4 Specifika problematiky PTSD u dětí
1.4.1 Klasifikace PTSD u raného věku podle organizace Zero to Three
2. Typické projevy v souvislosti s následky traumatu
2.1 Neurobiologický kontext reakce na trauma
2.1.1 Trauma a emoční regulace
2.1.2 Trauma a procedurální paměť
2.2 Disociace
2.2.1 Disociativní poruchy podle jednotlivých klasifikačních manuálů
2.2.2 Disociativní poruchy podle ICD-11
2.2.3 Disociativní poruchy podle DSM-5
2.2.4 Disociativní identita osobnosti
2.3 Somatické symptomy v souvislosti s traumatem
2.3.1 Somatické reakce podle MKN-10, DSM-5 a ICD-11
2.4 Specifika dětských reakcí na trauma
2.5 Epigenetické souvislosti traumatu
3. Kategorie dětského traumatu
3.1 Kategorie a subkategorie traumatických událostí
3.2 Raná traumata prenatální, perinatální a poruchy attachmentu
3.2.1 Poruchy attachmentu
3.3 Deprivace, týrání a zneužívání dítěte
3.3.1 Zanedbávání a deprivace
3.3.2 Týrání
3.3.3 Sexuální zneužívání
3.3.4 Problematika rozvodu rodičů a střídavé péče
3.4 Domácí násilí
3.5 Komplexní a vývojové trauma
3.5.1 Vývojové trauma
3.5.2 Komplexní posttraumatická stresová porucha
3.5.3 Neurobiologie komplexního a vývojového traumatu
4. Diagnostika následků traumatu u dětí
4.1 Diagnostické shody a přesahy následků traumatu u dětí
4.2 Diagnostické prolínání syndromu ADHD s PTSD
4.2.1 Klasifikace syndromu ADHD podle MKN-10, ICD-11 a DSM-5
4.2.2 Syndrom ADHD a neurobiologický kontext
4.2.3 Problematika diagnostiky syndromu ADHD
5. Systém odborné péče pro děti a dospívající v ČR
5.1 Resort zdravotnictví
5.2 Resort školství
5.3 Resort sociální
5.4 Komplexní přístupy v péči o děti s traumatem
5.5 Rizika systémové nepropojenosti
5.5.1 Rozdíly v přístupech mezi jednotlivými oblastmi odborné péče v ČR
5.6 Rizika spojená s výzkumem traumatu
6. Principy terapeutické péče
6.1 Obecné principy terapie
6.2 Terapeutické přístupy
6.3 Specifické edukačně-terapeutické programy
6.4 Nejčastější chyby a rizika při terapii traumatu
7. Trauma a osobnost
7.1 Posttraumatický růst
7.2 Trauma a spiritualita, tradiční přístupy k léčení traumatu
7.2.1 Rizika prožitků rozšiřujících vědomí a užívání drog
SPECIÁLNÍ ČÁST
8. Výzkum traumatu u dětí v letech 2017–2019
8.1 Metodologický rámec výzkumu
8.1.1 Výzkumné soubory
8.1.2 Proces sběru výzkumných dat a jejich zpracování
8.2 Výsledky výzkumu
8.2.1 Kategorie traumatických událostí
8.2.2 Kategorie projevů a symptomů
8.2.3 Specifika a odlišnosti v přístupech
8.3 Praktické přesahy a limity
Shrnutí speciální části
Závěr
PŘÍLOHY
Příloha 1: Seznam použitých zkratek
Příloha 2: Seznam tabulek a grafů
Příloha 3: Otázky polostrukturovaného rozhovoru
Okruhy anamnestických údajů
Okruhy projevů chování
Souhrn
Summary
Zusammenfassung
O autorce
Seznam použitých zdrojů a literatury
Rejstřík
Recenze
„Vyjdeme-li z faktu, že dětí, které prožily traumatickou událost, přibývá a že tento prožitek ovlivní nejen oblast psychosociální, ale i fyzickou (např. poruchy spánku, problémy s příjmem potravy, bolesti hlavy, nevolnosti, dýchací potíže), je velice záslužné a potřebné se tématem zabývat. Kniha je přínosem pro všechny, kdo mají poslání pomáhat dětem v těžkých životních situacích.“
doc. PhDr. Irena Plevová, Ph.D.
„Přínosem autorky je komplexní vhled do problematiky traumat u dětí a dospívajících, který poskytuje nejen základní orientaci v dané oblasti, ale může v mnoha směrech sloužit k inspiraci pro praxi, především při hledání účinných diagnostických, terapeutických i poradenských intervencí pro děti s prožitými traumaty.“
doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D.
O Autorovi
Jochmannová LeonaKlinická psycholožka a supervizorka, působí na katedře psychologie FF Univerzity Palackého v Olomouci, kde rovněž vystudovala jednooborovou psychologii. Mezi hlavní oblasti jejího profesního zaměření patří problematika traumatu, poruch attachmentu a distančních forem odborné péče v psychosociálních oborech (hlavní řešitelka grantu TAČR).
Je odbornou garantkou programu Dětství bez násilí a členkou výboru sekce Psychologie zdraví při ČMPS. Je autorkou nebo spoluautorkou řady odborných publikací, mezi které patří monografie Psychologie zdraví (2021), Trauma u dětí (2021), Psychicky zranené dieťa a možnosti intervencie (2018), Praxe dlouhodobých poradenských a seberozvojových skupin (2017), Krizové situace výchovy a výuky (2015) a kapitol v knize Dítě traumatizované v blízkých vztazích (In Matoušek, 2017).