Tvůrčí psaní 2
pro každého
Autorka detailně rozebírá a vysvětluje stavbu novely a krůček po krůčku vede čtenáře k jejímu zvládnutí. Podrobně se věnuje problematice děje, budování postav a jejich charakterů, tvorbě dialogů, zvládnutí dramatického konfliktu a mnoha dalším aspektům tvorby dramatu.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
1 Úvod 5
2 Přípravné období 8
2.1 Autorský deník 8
2.2 Jak se píše autorský deník 10
2.3 Role autorského deníku v přípravném období 13
2.4 Cvičení: 16
2.5 O čem příběh je? 17
2.5.1 Téma 17
2.5.2 Premisa 22
2.5.3 Nalezení premisy 24
2.5.4 Funkční a nefunkční premisy 27
2.5.5 Cvičení: 28
2.6 Lokace 28
3 Co, pro koho a jak vyprávět? 32
3.1 Cílová skupina 33
3.2 Žánr a forma zpracování 37
3.3 Způsoby a druhy vyprávění 43
3.4 Výběr autorské perspektivy a vyjadřovacího způsobu 53
3.5 Kompozice 55
3.6 Filmové vyprávění 58
3.7 Jednostránková synopse 63
3.7.1 Cvičení: 66
4 Filozofie děje 67
4.1 Co je to příběh? 68
4.2 Zápletka, konflikt, příběh 72
4.3 Stavba příběhu 74
4.3.1 Cvičení: 76
4.3.2 Cvičení: 80
4.4 Extrémy a kontrasty 80
4.4.1 Cvičení: 85
4.5 Scéna a odstavec 86
4.5.1 Cvičení: 89
4.5.2 Cvičení: 92
4.6 Překvapování čtenáře 92
4.6.1 Cvičení: 95
5 Jak doopravdy začít? 95
5.1 První dějství v povídce, novele a románu 96
5.2 Postava 104
5.3 Konflikt 110
5.4 Přesnost 112
5.5 Věrohodnost 114
5.6 První scéna díla 118
5.7 Cvičení: 121
5.8 První dějství ve filmu 122
6 Druhé dějství 124
6.1 Smysl druhého dějství 124
6.2 Než začnete psát druhé dějství 126
6.3 Výběr vhodných scén 128
6.4 Popis a flashback 131
6.5 Dramatizace druhého dějství 133
6.6 Struktura románu 136
6.7 Ukázky a rozbory povídek 137
6.7.1 Cvičení 151
6.8 Druhé dějství ve filmu 151
7 Postavy 152
7.1 Homo fictus 152
7.2 Jak správně vybudovat postavy 154
7.2.1 Fiktivní biografie 156
7.2.2 Cvičení: 158
7.2.3 Motivace a vývoj postavy 158
7.2.4 Cvičení: 161
7.3 Stereotypní postavy 162
7.3.1 Cvičení: 164
7.4 Archetypy 164
7.4.1 Cvičení: 165
7.5 Kapacita postavy 165
8 Dialogy 166
8.1 Literární dialog 166
8.2 Filmový dialog 173
8.3 Cvičení 176
9 Pohrajte si s koncem 177
9.1 Klimax (katastrofa, vyvrcholení) 177
9.2 Rozuzlení 179
9.3 Třetí dějství krátké povídky 180
9.4 Knihy na pokračování 183
9.5 Třetí dějství u televizních seriálů 185
9.6 Třetí dějství ve filmu 186
9.7 Zajímavé ukázky ke čtení 187
10 Závěrečné práce na rukopise 194
11 Typy pro pohodové psaní 199
11.1 Cvičení na povzbuzení fantazie 203
12 Nabízení a prodej díla 206
12.1 Jak nabízet rukopis knihy 207
12.2 Jak nabízet filmový nebo televizní scénář 208
13 Klíč k cvičením 210
14 Internetové odkazy 218
15 Seznam literatury 220
16 Rejstřík 222
17 O Autorce 226
Tvůrčí psaní 2
pro každého
Autorka detailně rozebírá a vysvětluje stavbu novely a krůček po krůčku vede čtenáře k jejímu zvládnutí. Podrobně se věnuje problematice děje, budování postav a jejich charakterů, tvorbě dialogů, zvládnutí dramatického konfliktu a mnoha dalším aspektům tvorby dramatu.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Tvůrčí psaní 2
1 Úvod 5
2 Přípravné období 8
2.1 Autorský deník 8
2.2 Jak se píše autorský deník 10
2.3 Role autorského deníku v přípravném období 13
2.4 Cvičení: 16
2.5 O čem příběh je? 17
2.5.1 Téma 17
2.5.2 Premisa 22
2.5.3 Nalezení premisy 24
2.5.4 Funkční a nefunkční premisy 27
2.5.5 Cvičení: 28
2.6 Lokace 28
3 Co, pro koho a jak vyprávět? 32
3.1 Cílová skupina 33
3.2 Žánr a forma zpracování 37
3.3 Způsoby a druhy vyprávění 43
3.4 Výběr autorské perspektivy a vyjadřovacího způsobu 53
3.5 Kompozice 55
3.6 Filmové vyprávění 58
3.7 Jednostránková synopse 63
3.7.1 Cvičení: 66
4 Filozofie děje 67
4.1 Co je to příběh? 68
4.2 Zápletka, konflikt, příběh 72
4.3 Stavba příběhu 74
4.3.1 Cvičení: 76
4.3.2 Cvičení: 80
4.4 Extrémy a kontrasty 80
4.4.1 Cvičení: 85
4.5 Scéna a odstavec 86
4.5.1 Cvičení: 89
4.5.2 Cvičení: 92
4.6 Překvapování čtenáře 92
4.6.1 Cvičení: 95
5 Jak doopravdy začít? 95
5.1 První dějství v povídce, novele a románu 96
5.2 Postava 104
5.3 Konflikt 110
5.4 Přesnost 112
5.5 Věrohodnost 114
5.6 První scéna díla 118
5.7 Cvičení: 121
5.8 První dějství ve filmu 122
6 Druhé dějství 124
6.1 Smysl druhého dějství 124
6.2 Než začnete psát druhé dějství 126
6.3 Výběr vhodných scén 128
6.4 Popis a flashback 131
6.5 Dramatizace druhého dějství 133
6.6 Struktura románu 136
6.7 Ukázky a rozbory povídek 137
6.7.1 Cvičení 151
6.8 Druhé dějství ve filmu 151
7 Postavy 152
7.1 Homo fictus 152
7.2 Jak správně vybudovat postavy 154
7.2.1 Fiktivní biografie 156
7.2.2 Cvičení: 158
7.2.3 Motivace a vývoj postavy 158
7.2.4 Cvičení: 161
7.3 Stereotypní postavy 162
7.3.1 Cvičení: 164
7.4 Archetypy 164
7.4.1 Cvičení: 165
7.5 Kapacita postavy 165
8 Dialogy 166
8.1 Literární dialog 166
8.2 Filmový dialog 173
8.3 Cvičení 176
9 Pohrajte si s koncem 177
9.1 Klimax (katastrofa, vyvrcholení) 177
9.2 Rozuzlení 179
9.3 Třetí dějství krátké povídky 180
9.4 Knihy na pokračování 183
9.5 Třetí dějství u televizních seriálů 185
9.6 Třetí dějství ve filmu 186
9.7 Zajímavé ukázky ke čtení 187
10 Závěrečné práce na rukopise 194
11 Typy pro pohodové psaní 199
11.1 Cvičení na povzbuzení fantazie 203
12 Nabízení a prodej díla 206
12.1 Jak nabízet rukopis knihy 207
12.2 Jak nabízet filmový nebo televizní scénář 208
13 Klíč k cvičením 210
14 Internetové odkazy 218
15 Seznam literatury 220
16 Rejstřík 222
17 O Autorce 226
O Autorovi
Dočekalová MarkétaOd roku 1996 působí jako scenáristka, napsala a zrealizovala v televizích více než 2000 scénářů a podepsala se pod téměř 700 dílů seriálu Ulice, u jehož vzniku stála. Je také autorkou filmu Hasiči. Od roku 2001 se věnuje výuce tvůrčího psaní a patří v oboru k nejznámějším lektorům. Vydala třídílnou řadu učebnic Tvůrčí psaní pro každého, které se staly na českém trhu bestsellery. Vyučuje scenáristiku na FAMU a tvůrčí psaní na několika dalších vysokých školách v ČR a Slovensku. V květnu 2011 vydala svůj první román s názvem Něco za něco.