Znevýhodněný žák
Deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
389 Kč 331 KčUšetříte 58 Kč
Skladem
i
Poslední aktualizace skladu 18. 01. 2025 1:25
i: 36128 n: 27106219r: 9799 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
331 Kč 298 KčUšetříte 33 Kč
Ihned ke stažení
i: 36725 n: 27114528r: 9799 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Odborná publikace renomovaných autorů reaguje na významné legislativně-správní i metodické změny v našem školství a také na potřebu podpůrných opatření u dětí, které se potýkají při vzdělávání s různými potížemi a deficity, což může vést – mimo jiné – ke specifickým poruchám učení a chování.
Kniha je přínosem nejen pro speciální pedagogy a psychology, ale především pro učitele mateřských škol a prvního stupně běžných škol, stejně jako pro studenty pedagogických oborů. Dozvědí se vše podstatné o dopadu tohoto typu postižení na vzdělávání dětí předškolního a mladšího školního věku a o jejich diagnostice a intervenci.
Přidanou hodnotou knihy je diagnostická příloha, která je přehledně zpracovaná tak, aby podle ní mohli nejen poradenští pracovníci, ale i učitelé ohodnotit jednotlivé dílčí funkce (např. percepční, kognitivní nebo motorické), jejichž deficit může vést ke specifickým poruchám učení a chování. Tento materiál, standardizovaný na populaci českých žáků, nebyl dosud nikde publikován.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Znevýhodněný žák
Úvod
1. Terminologické vymezení deficitů dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu (Milan Valenta)
2. Deficity dílčích funkcí v kontextu učení a poznávání dětí a žáků (Lenka Morávková Krejčová)
2.1 Rozhovory s rodiči dětí s deficity dílčích funkcí
2.2 Možnosti diagnostiky dílčích funkcí
2.2.1 Statická neboli tradiční diagnostika
2.2.2 Dynamická diagnostika
2.2.3 Základní rozdíly mezi statickou a dynamickou diagnostikou
2.2.4 ACFS – Dynamická diagnostika kognitivních funkcí u dětí
2.3 Odraz deficitů dílčích funkcí v osvojování trivia
2.4 Souvislost problematiky deficitů dílčích funkcí a funkcí exekutivních
2.4.1 Exekutivní funkce
2.4.2 Metakognitivní strategie
3. Stimulace dílčích kognitivních funkcí v procesu rozvíjení čtenářských kompetencí žáků s lehkým mentálním postižením (Bibiána Hlebová)
3.1 Kognitivní aspekty stimulace čtenářských kompetencí žáků s lehkým mentálním postižením
3.1.1 Vizuální percepce
3.1.2 Auditivní percepce
3.1.3 Prostorová orientace
3.1.4 Krátkodobá verbálně-akustická paměť
3.1.5 Auditivně-vizuální a vizuálně-auditivní itermodální vztahy
3.1.6 Vnímání časové posloupnosti
3.2 Metody a výzkum kognitivního stimulačního programu
3.3 Východiska kognitivního stimulačního programu
4. Aplikace kognitivně-stimulačního programu čtenářských kompetencí žáků s lehkým mentálním postižením (Bibiána Hlebová)
4.1 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – E. Gašparová: Červená taštička
4.2 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – M. Ďuríčková: Jehňátko v batohu
4.3 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – L. N. Tolstoj: Děd a vnouček
4.4 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – M. Ďuríčková: Hody
4.5 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – V. Kalná: Zvonečkový obchod
4.6 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – M. Ďuríčková: Kaštánek na výletě
4.7 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – I. Čierny: Jak dohonit sluníčko
4.8 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – M. Ďuríčková: Čí je to kočka?
4.9 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – V. Kalná: Sourozenci
4.10 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – V. Karasová: Lidka
4.11 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – Kohout a liška (lidová bajka)
5. Podnětový materiál pro diagnostiku deficitů dílčích funkcí (Milan Valenta, Jaromír Maštalíř, Dita Finková, Libuše Ludíková)
5.1 Mateřská škola
5.1.1 Subtesty
5.2 Základní škola – 1. ročník
5.2.1 Subtesty
6. Děti a žáci s oslabením kognitivního výkonu (Milan Valenta, Lenka Morávková Krejčová)
6.1 Diagnostika dětí a žáků s oslabením kognitivního vývoje
6.1.1 Pozorování
6.1.2 Rozhovor
6.1.3 Analýza výsledků činností
6.1.4 Současné trendy v pedagogické diagnostice
6.2 Ontogeneze – vývojové milníky zdravého dítěte
6.2.1 Kojenec
6.2.2 Batole
6.2.3 Dítě předškolního věku
6.2.4 Žák mladšího školního věku
6.2.5 Diferenciální diagnostika
7. Speciálněpedagogická intervence u dětí a žáků s deficity dílčích funkcí a s oslabením kognitivního výkonu (Lenka Morávková Krejčová, Miluše Hutyrová, Milan Valenta, Jana a Paul Baptie)
7.1 Program instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina – FIE
7.1.1 Teoretická východiska
7.1.2 Teorie strukturální kognitivní modifikovatelnosti
7.1.3 Cíl a dílčí cíle programu instrumentálního obohacení – FIE
7.1.4 Systém cílů a dílčích cílů zaměřený na potřeby určité populace
7.1.5 Vlastnosti instrumentálního obohacení
7.1.6 FIE Standard
7.1.7 Využití programu
7.2 Strassmeierova metodika
7.3 Stimulační program pro předškoláky a děti s odloženou školní docházkou Maxík
7.3.1 Dílčí funkce posilované programem Maxík
7.4 KUPREV/KUPOZ a další programy
7.5 HYPO
7.6 Metoda dobrého startu
7.7 Arteterapeutické/filetické postupy
7.8 HANDLE přístup aneb Možné důvody, proč je pro některé děti těžké učit se a uspět ve škole
Shrnutí
Summary
Přílohy
Literatura
Věcný rejstřík
Jmenný rejstřík
Recenze
V publikaci naleznete nejen odpovědi na otázky ohledně příčin výukových obtíží žáků, ale i možnosti, jak s nimi pracovat a jak rozvíjet konkrétní oblasti nutné pro zvládání školní práce. Kromě učitelů bude kniha užitečná i rodičům, jejichž děti jsou nějakým způsobem znevýhodněny ve výchovně-vzdělávacím procesu, protože přispívá k lepšímu pochopení problémů, se kterými se děti potýkají. Díky uvedeným diagnostickým nástrojům a metodám pomůže pedagogům lépe zmapovat oslabené oblasti žáků a správně zacílit adekvátní podporu.
Mgr. Jiřina Muchová
Kniha je vítaným příspěvkem pro pedagogy běžných i speciálních škol, neboť přináší cílené možnosti intervence pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Záměrem bylo ukázat pedagogům i psychologům, jak pomoci žákům k rozvoji jejich schopností a dovedností a překonat obtíže spojené s jejich postižením. Tento cíl se autorům podařilo bezezbytku splnit.
prof. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D.
O Autorovi
Valenta MilanOdborník v oblasti speciální pedagogiky – psychopedie a dramaterapie, vedoucí oddělení expresivních terapií a osobnostně-sociálního rozvoje Ústavu speciálněpedagogických studií UP v Olomouci, garant studia dramaterapie na pedagogické a filozofické fakultě UP v Olomouci. Autor tří desítek odborných publikací zaměřených na speciální pedagogiku a na dramaterapii a také řady učebnic pro zvláštní, základní a střední školy.