GRADA od založení po součastnost
Rok 1991
GRADA, a.s., byla založena fyzickou osobou, občanem České republiky Romanem Svitákem. Ten se stal současně také předsedou představenstva a prvním generálním ředitelem společnosti. Prvními obory, které GRADA vydávala, byly výpočetní technika a počítačová literatura. První vydanou knihou byla MS Word příručka uživatele za 75 Kčs.
Rok 1992
Rok po založení akciové společnosti GRADA vznikla GRADA Publishing, s.r.o., dceřiná společnost, jako nakladatelství odborné literatury. Publikace o výpočetní technice a počítačích doplnila ekonomická literatura. V roce 1992 vydala GRADA svou zatím nejprodávanější publikaci Zpracování textů na PC – Text602, které se prodalo 80 000 výtisků.
Roky 1993-1994
V roce 1993 byla založena GRADA Slovakia, s. r. o. K počítačové a ekonomické literatuře přibyla medicína a zdravotnická literatura, distribuovaná i pod historicky známou značkou Avicenum. Protože se portfolio společnosti rozšířilo, nesl se rok 1994 ve znamení vstupu Grady na nové zahraniční trhy. Vedení nakladatelství začalo významně investovat do tvorby kvalitativně vyššího informačního systému společnosti a komunikačních i organizačních pravidel.
Roky 1995-1996
V roce 1995 se začaly stávající obory více profilovat a nakladatelská činnost se rozšířila o nové oblasti, jako jsou management, marketing, finance a personalistika. Ředitelem nakladatelství se stal Milan Brunát, původně pracovník mateřské společnosti. O rok později, v roce 1996, se původní expanzivní strategie Grady změnila na strategii intenzivního rozvoje stávajících aktivit. Obchodní aktivity se tak opět soustředily výhradně na trhy v České a Slovenské republice.
Rok 1997
Pro jednotlivé nakladatelské obory byla v roce 1997 zavedena diferencovaná obchodní strategie (DOS). Tento rok odstartovala také příprava nových a svou formou prvních základních dlouhodobých plánů a písemných koncepcí pro příští rozvojovou etapu nakladatelství. Ke stávajícím oborům nakladatelské činnosti přibyla nově psychologická a psychiatrická literatura.
Rok 1998
V roce 1998 odstartovala společnost marketingově orientovanou strategickou restrukturalizaci. S výjimkou Slovenské republiky byly ukončeny či odprodány všechny zahraniční aktivity. Energie i finance byly věnovány dalšímu rozvoji portfolia nakladatelské činnosti a jeho rozšiřování o vzdělávací programy, jazykové učebnice a populárně-naučnou literaturu.
Roky 1999-2001
Nakladatelství se zaměřilo na modernizaci podpory prodeje a intenzivní rozvoj prodejních i marketingových aktivit. Portfolio odborné literatury se neustále rozšiřovalo – nejprve o edice zaměřené na účetnictví, daně a právo, následně o tituly z oblasti výchovy a vzdělávání. Významný nárůst zaznamenala také produkce psychologické literatury. V roce 2001 přibyly nové edice věnované sportu, hobby a řemeslům a nakladatelství začalo využívat nové marketingové přístupy a inovace ve stávajících edicích.
Rok 2002
Došlo k transformaci původní společnosti s ručením omezeným na akciovou společnost. Prostřednictvím internetu i přímého prodeje došlo k výraznému a úspěšnému růstu obchodních aktivit a k růstu tržního podílu v České a Slovenské republice. Nakladatelství začalo vydávat také literaturu zaměřenou na oblast stavebnictví a architektury.
Roky 2003-2007
Grada nadále posilovala svou pozici na trhu a dynamicky rozvíjela nakladatelskou činnost. V roce 2003 se produkce rozšířila o nové edice zaměřené na ekonomiku, právo a podnikání. Díky moderní podpoře prodeje rostly tržby i hospodářské výsledky, a to zejména v roce 2004, kdy se také začaly testovat nové knižní formáty a inovace stávajících edic. Významným krokem bylo zahájení vydávání učebnic pro zdravotní sestry a větší zaměření na vzdělávání v medicíně. Období 2005–2007 pak přineslo výrazný růst, rozšíření prodejních kanálů a působnosti společnosti. Vedle práva a pedagogiky se portfolio rozrostlo také o technické a průmyslové obory.
Roky 2008–2009
Příchod celosvětové ekonomické krize v letech 2008 a 2009 zasáhl i společnost GRADA. Nejprve vedení zaznamenalo první meziroční poklesy tržeb, což mělo za následek první zeštíhlení společnosti, zefektivnění řady interních procesů, revizi dodavatelských vztahů a jejich revitalizaci. Celkově se tak výrazně snížily náklady. Krize vedla k rozhodnutí o investicích dovnitř společnosti, a tak šlo naprosté maximum investic do prodeje a prodejních aktivit, do rozvoje distribučních kanálů, do marketingu a podpory prodeje, do hledání nových cílových skupin a vytváření poptávky, do modernizace komunikace a elektronických komunikačních kanálů, do ICT projektů.
Rok 2010
Dozvuky ekonomické krize znamenaly pro společnost pokračování poklesů tržeb, realizace dalších úsporných opatření. Vedení se proto zaměřilo na modernizaci vnitřního informačního systému, zavedení nových sofistikovaných manažerských nástrojů řízení společnosti, tj. nejmodernějšího nakladatelského systému – sofistikovaného zpracování údajů a uživatelsky velmi srozumitelného a přehledného rychlého reportingu.
Rok 2011
GRADA jako jedno z prvních nakladatelství investovala do elektronických knih a zahájila jejich prodeje přes distributory v České a Slovenské republice jako jeden z prvních českých a slovenských nakladatelů. Po úvodním experimentování GRADA razantně vstoupila na pole vydávání dětské literatury.
Roky 2012–2014
Byly spuštěny všechny systémové procesy přípravy, tj. vydávání, výroba a prodej elektronických knih přes partnery a jejich následná analýza. Naše vytvořená související pravidla a standardy se stávají postupně všeobecně používanou normou na trhu v České a Slovenské republice. GRADA dosáhla a po celou dobu udržuje největší nabídku e-knih v Čechách i na Slovensku, její podíl tvořil až 30 % z celkového objemu nabízených e-knih na obou trzích.
Rok 2015
GRADA připravuje a realizuje modernizaci nového e-shopu, systémů i procesů komunikace s veřejností, zákazníky. V daném roce vstoupila do oblasti beletrie a zábavných knih pro celou rodinu. Zavádí na trh 3 nové značky, a to COSMOPOLIS pro beletrii, BAMBOOK pro dětskou knihu a značku ALFERIA jako literaturu poznání. GRADA udržuje nabídku e-knih na 25 % celého trhu.
Rok 2016
Nakladatelský dům GRADA slaví 25 let od svého založení. Čtvrt století GRADA poskytuje svým zákazníkům kvalitní odbornou literaturu ze všech oblastí lidské činnosti. Knižní produkce z Grady láme rekordy a žebříčky prodejů. Rok 2016 je ve znamení antistresových omalovánek pro dospělé. Beletristická značka COSMOPOLIS dobývá koncem roku 2016 s detektivním thrillerem Dívka v ledu britského spisovatele Roberta Bryndzy první příčky nejprodávanějších knih v České republice.
Rok 2017
Nakladatelský dům GRADA se dočkal nového moderního e-shopu s mnoha vylepšeními pro příjemnější nakupování, včetně nákupu elektronických knih. Etablovali jsme novou značku BOOKPORT, první českou online knihovnu. Tento projekt zaujal jak čtenáře, tak ostatní tuzemské nakladatele. Stále více rozšiřujeme sekci beletrie značky COSMOPOLIS. Zastupujeme například populárního autora Zdeňka Svěráka, jemuž v roce 2017 u nás vyšlo hned několik titulů.
Rok 2018
Rok 2018 byl pro Nakladatelský dům GRADA ve znamení rozvoje nových oborů a navyšování sortimentu beletrie. Rozšířili jsme redakci překladové literatury a stále více kvalitních titulů z oblasti poznání a osobního rozvoje najdete také pod značkou ALFERIA. V listopadu 2018 jsme koupili nakladatelství METAFORA, které se nyní stává jednou ze značek Nakladatelského domu GRADA. Velký posun je vidět také v online prostředí. První česká online knihovna BOOKPORT se etablovala na českém knižním trhu, stejně dobře funguje i prodej e-knih. Pro lepší přehlednost jsme v letošním roce spustili mikrostránky pro jednotlivé značky a rovněž jejich profily na sociálních sítích.
Rok 2019
V roce 2019 Nakladatelský dům GRADA pokračuje v upevnění pozice na trhu beletrie. Vydává knihy bestsellerovým autorům jako je Camilla Läckberg, Yrsa Sigurdarđóttir nebo Robert Bryndza. Ten patří mezi naše nejúspěšnější autory, a právě z toho důvodu jsme se rozhodli vydat jeho novinku Kanibal z Nine Elms také jako audioknihu, která je vůbec první audioknihou v historii nakladatelství.
GRADA dává šanci mladým, českým autorům, a proto vznikla nová edice young adult literatury v nakladatelství Cosmopolis.
Novou edicí se může pochlubit i nakladatelství Metafora, a to edicí 7lásky – feel good literatura pro ženy.
Rok 2020
Rok 2020 je rokem epidemie koronaviru, která přinesla velký výpadek prodejů v knihkupectvích. Mnoho subjektů zápasilo až s existenčními problémy. Nakladatelský dům GRADA v tomto těžkém období obstál i díky různorodosti portfolia. Naše elektronická produkce a on-line prodej nám pomohly.
Výrazně jsme navýšili tržby e-shopu, skokově vzrostl počet uživatelů naší elektronické knihovny Bookport. Naše knižní produkce rostla ve všech segmentech. Beletrii i v tomto roce obohatily knihy našich bestsellerových autorů, jakými jsou Robert Bryndza, Camilla Läckberg, Lisa Regan či Julia Caplin. Rozšířili jsme sortiment audioknih o atraktivní tituly v podání předních interpretů.
Rok 2021
Rok 30. výročí od vydání první knihy pod značkou GRADA znovu prověřil, jak silná a odolná je naše rodinná firma. Celý rok byl poznamenán pokračující epidemií koronaviru, dalším lockdownem i nedostatkem papíru pro výrobu knih.Začala se projevovat ekonomická krize a narůstající inflace. Nakladatelský dům GRADA ani v těchto podmínkách neomezoval produkci. Naopak, rostoucí prodeje si vyžádaly i velký nárůst dotisků. Tržby vzrostly ve všech prodejních kanálech. Nejrychleji rostl i v tomto roce e-shop.Pokročila i důležitá změna ve struktuře společnosti. Nová generace rodiny zakladatele, Klára, Martin a Daniel Svitákovi začali zúročovat nabyté zkušenosti a přebírat část agendy vedení nakladatelství.
Rok 2022
V roce poznamenaném válkou na Ukrajině, vysokou inflací, nepředvídatelným růstem dodavatelských cen i strašákem ekonomické krize nebyla produkce Nakladatelského domu GRADA nijak omezena. Ani vývoj prodejů nelze hodnotit negativně, přestože jsme byli nuceni v nutné míře promítnout zvýšené náklady do maloobchodní ceny nových knih. Udrželi jsme celkový růst společnosti, byť proti předchozím lepším rokům zpomalil. Nejvíce se dařilo našim online produktům, do kterých chceme v budoucnu více investovat. Spustili jsme novou B2B aplikaci pro velkoobchodní prodej. Neopomněli jsme ani naši společenskou odpovědnost a dodali jsme knihy pomáhající ukrajinským uprchlíkům s českým jazykem i se základními znalostmi naší země, kultury a historie.
Rok 2023
Knižní trh se vyrovnal s přetrvávající vysokou inflací i dalšími krizovými vlivy. Potíže typu nedostatku papíru pro výrobu knih odezněly, ale náklady stále stoupaly, což jsme i my museli promítnout do zvýšení maloobchodních cen knih. Nakladatelský dům GRADA posiloval nejrychleji v prodeji všech online produktů. Dařilo se BOOKPORTU a zrychlil růst prodejů e-knih. Rozšířili jsme produkci audioknih a zavedli jejich prodej ve formátu MP3 na našem e-shopu. Uvnitř společnosti jsme se připravili na dvě blížící se změny - plné převzetí vedení nakladatelství druhou generací rodiny zakladatele a zavedení nového komplexního ERP systému.
Rok 2024
Snížení DPH na knihy pomohlo knižnímu segmentu s přetrvávajícími potížemi, kdy horší kupní síla omezovala i zájmem o koupi knih. Rozšířili jsme naše nakladatelství o novou redakci a splnili jsme plánovaný růst. U dvou titulů, Dívka v ledu a Kouzelná třída, jsme dokonce překonali milník 100 000 prodaných kusů. Zásadní interní změnou v naší společnosti byl nástup druhé generace rodiny zakladatele do vedení společnosti. V roli CEO je Daniel Sviták, Klára Svitáková zastává roli finanční ředitelky a Martin Sviták je ředitelem rozvoje.