0 Ks
0 Ks
0
Nákupní košík je prázdný.

K pokladně

Nakladatelský dům O nás Jak vzniká kniha

Jak vzniká kniha

Jak vzniká kniha v Gradě?

Kolik práce stojí za knihou, která se z počítače autora dostane do rukou čtenáře? Kdo vše se na jejím vzniku podílí a jakými procesy musí projít? Pojďte se na to s námi podívat.

Kniha v číslech – hodiny práce

Na úspěšné knize může autor pracovat i roky; sbírá podklady, studuje materiály, vzdělává se. Psaní finálního textu mu pak zabere zhruba 195 hodin u průměrně dlouhé odborné knížky a většinou i několikanásobek u beletrie.

Dalších 95 hodin zabere práce redaktora, 48 hodin práce grafika a dalších asi 220 hodin práce dalších odpovědných zaměstnanců nakladatelství, od skladníků přes obchodní zástupce až po ředitele. Nesmíme zapomenout ani na čas konzultantů, odborných oponentů, vědecké rady v případě odborných knih apod.

Kniha v číslech – prodeje

Nakladatelství GRADA ročně prodá asi 1 000 000 knih, tj. každý pracovní den průměrně 3 000 knih.
První náklad se obvykle tiskne v počtu asi 2 000 kusů. To znamená, že každý den se teoreticky prodá asi 1,5 celého nákladu od nového titulu. Ve skutečnosti to ale tak snadné a rychlé není, protože se neprodává všude pouze jedna kniha.
Pokud vezmeme jen nové knihy, prodají se průměrně 2 za den. To znamená, že celý náklad jedné knihy se vyprodá za 5–6 let.
A kolik knih vydala Grada do současnosti? Je to více než 18 000 000 výtisků!

Kniha – od námětu po tisk

Pokud máte silný námět nebo hotový rukopis knihy, kterou byste rádi vydali, pak nám je pošlete přes kontaktní formulář pro autory.

Váš námět se dostane do příslušné redakce k posouzení šéfredaktorem. Ten musí mj. i promyslet, jaká je cílová skupina čtenářů, a tedy potenciál úspěšného prodeje. Vytvoří kalkulaci s náklady na výrobu, tisk a propagaci, a propočítá cenu knihy s počtem možných vyrobených kusů. První náklad by se měl prodat zhruba do 3 let.

Znaky úspěšné knihy

Úspěch knihy na trhu se měří počtem prodaných kusů. Chce to tedy zajímavé a žádané téma pro širokou skupinu čtenářů toužících po daném zpracování.
U odborné knihy pak měříme úspěch dosaženým podílem čtenářů dané knihy na velikosti celkové cílové skupiny daného oboru.
Hlavním ukazatelem u každé knihy jsou pochopitelně dosažené tržby samotným nakladatelem. Tento údaj je ovšem přístupný obvykle kromě nakladatele jen autorovi.

Částečnou zárukou je i známé jméno autora, který může sám k prodeji a publicitě knihy přispět. Dobré také je, pokud má autor množství fanoušků na sociálních sítích nebo řadu vlastních studentů.

Podpis smlouvy

Námět, forma spolupráce a možnosti prodeje jsou základní informace, které je třeba probrat před podpisem smlouvy, kde se kromě výše uvedeného specifikují také rozsah a termíny.
Pokud není již rukopis ve finální podobě, pouští se autor po podpisu smlouvy do práce.

Redakce

Hotový rukopis dostane na starosti redaktor, který provede stylistické úpravy s ohledem na čtenáře a jeho očekávání, s ohledem na zvyklosti. Provede redakci celého díla zpravidla doprovázenou první jazykovou korekturou.
Obrázky nebo fotky ke knize donese buď sám autor, nebo se osloví ilustrátor, fotograf či se využije fotobanka.

Jazyková korektura rukopisu

Následně se poskládají text a obrázky tak, jak je uvidíte v knize, a přijde na řadu druhá jazyková korektura, aby neunikla ani chybička.

Lámání knihy

Konečný vzhled knihy se nazývá zlom. Vytvoří se tzv. layout – sazba, do které se text „nalije“. Po zlomu jsou na řadě opět redaktor a autor, aby zkontrolovali, zda nedošlo k chybám při manipulaci s textem.

Design obálky

Obálka je nesmírně důležitá. Právě ona knihu na první pohled prodává. Zde přichází na řadu grafik nebo ilustrátor. V tuto chvíli šéfredaktor ve spolupráci s autorem vymyslí finální název knihy.

Tisk a rozvoz na pulty knihkupectví

Proces zpracování publikace trvá 3–4 měsíce. Další 2–3 týdny pak zabere tisk. Rozvozem knihy na pulty knihkupectví však práce nekončí pro nás ani pro autora. Právě naopak. Nastává okamžik křtů, rozhovorů do médií, přednášek, autorských čtení, autogramiád a setkání se čtenáři. To vše je pro propagaci knížky důležité. V současném množství knih na trhu je zkrátka potřeba dát o nové skvělé knížce patřičně vědět.
Spokojenost čtenářů je pro nás v Gradě i pro naše autory vždy na prvním místě.

 

E-kniha

Nesmíme zapomenout ani na e-knihy. Ty vznikají v převážné většině společně s přípravou knihy do tisku. Mohlo by se tedy zdát, že e-kniha je druhotný produkt tištěného titulu, a tudíž nic nestojí – práci ani peníze navíc. Opak je ale pravdou.

Po „lámání“ podkladů pro tisk či souběžně s ním se chopí zdrojového textu experti, kteří jej znovu naformátují pro jiný formát e-knihy, původní formát mj. musí zjednodušit, vyčistit a vytvořit z něj multiplatformní soubor, který si čtenář otevře a pohodlně přečte na čtečce, v počítači, tabletu i telefonu.

Následuje opět kontrolní korektura, zda někde při hýbání s textem neutekla věta, slovo nebo písmenko, a až poté je e-kniha hotová. Jsou to tedy další desítky hodin práce několika lidí.

Dle konkrétního prodejce – distributora (v případě Grady i samotným nakladatelem) – je pak kniha zabezpečena proti nelegálnímu šíření a poskytována čtenářům.

Do ceny e-knihy se navíc promítá 21% DPH (české zákony ji totiž nepovažují za knihu), autorský honorář, rabat prodejcům a částka nutná na propagaci.

Audiokniha

V případě úspěšného prodeje tištěné, resp. elektronické verze knihy vzniká audiokniha. Velmi často jí je pověřen externí partner nakladatele na základě sublicence. Uvedený partner na základě zdrojového textu díla připraví scénář, najme studia a interprety a dílo vyrobí. Dlouhá řada kontrol před zařazením do prodeje prodejcům audioknih je opět samozřejmostí.

Výsledný produkt je pak zabezpečen obdobě jako e-kniha a je prodáván přímo nakladatelem či přes partnery – distributory, kteří se audioknihami zabývají.

Dle konkrétního prodejce – distributora (v případě Grady i samotným nakladatelem) – je pak audiokniha zabezpečena proti nelegálnímu šíření a poskytována čtenářům.

Do ceny audioknihy se navíc promítá 21% DPH (naše zákony ji totiž nepovažují za knihu), autorský honorář, rabat prodejcům a částka nutná na propagaci.

Prohlédněte si právě vydané knihy E-shop

Novinky a akční nabídky knih

Přeji si být informován o novinkách


















Pole zanechte prosím prázdné

Přihlásit

Přihlásit přes sociální sítě:

Registrace

 




Síla hesla:
 

 

Fakturační adresa

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace