Kniha, která rozvíjí a pomáhá. Hravý trénink pohybu, práce s emocemi a tříbení jednotlivých smyslů přispívají k všestrannému rozvoji dětí: zlepšují soustředění a obratnost, ale také podporují vznik nervových spojů potřebných pro budoucí čtení, psaní či počítání. Zároveň mohou výrazně pomoci dětem s poruchami učení a chování.
V čem je pro děti zásadní pohyb? Proč bychom měli dbát na jejich emoční rozvoj? A jak je možné zábavnou formou stimulovat smyslové vnímání?
V knize naleznete:
• srozumitelně vysvětlené odborné pojmy,
• tipy na osvědčené aktivity vycházející z dětské jógy,
• terapeutická cvičení pro podporu čtení, psaní a počítání,
• metody založené na principu Montessori.
Publikace je určena jak těm, kteří se na výchovu dětí teprve chystají, tak rodičům či pedagogům, kteří chtějí dětem pro jejich vývoj poskytnout to nejlepší. V neposlední řadě je vhodná také pro všechny čtenáře, kteří hledají metody, jak pomoci dětem s neurovývojovými poruchami (ADHD).
Poděkování
Slovo úvodem
1. Pohyb, emoce a smysly jako tři dílky pro komplexní
rozvoj dětí
1.1 Pohybem se vyvíjíme, učíme a rosteme
1.1.1 Význam rovného postoje
1.2 Emoční výchova – opomíjená součást rozvoje dětí
1.2.1 Proč předcházet stresu u dětí?
1.3 Osm smyslů – klíče k poznávání světa
1.3.1 Hmat
1.3.2 Sluch
1.3.3 Zrak
1.3.4 Čich
1.3.5 Chuť
1.3.6 Vnímání rovnováhy
1.3.7 Vnitřní vnímání
1.3.8 Vnímání vlastního těla
1.3.9 Smyslová výchova a reálný svět
2. Jak lze rozvíjet pohyb, emoce a smysly v jednotlivých
vývojových obdobích
2.1 Rané okamžiky vývoje
2.2 Kojenec do jednoho roku – základní vklad pro optimální
vývoj
2.2.1 Kojenec a pohyb
2.2.2 Kojenec a emoce
2.2.3 Kojenec a otvírání smyslových vjemů
2.3 Batole od jednoho roku do tří let – podklady pro samostatnost
a sebevědomí
2.3.1 Batole a pohyb
2.3.2 Batole a emoce
2.3.3 Batole a hravý trénink smyslů
2.4 Předškolák od čtyř do šesti let – období pro rozvoj školních
dovedností
2.4.1 Předškolák a pohyb
2.4.2 Předškolák a emoce
2.4.3 Předškolák a smysly jako příprava na učení
2.5 Školák od sedmi do třinácti let – malý dospělý
2.5.1 Školák a pohyb
2.5.2 Školák a emoce
2.5.3 Školák a smysly jako nástroj pro relaxaci a zvnitřnění
2.5.4 Pohyb, emoce a smysly ve škole
3. Hyperaktivita, poruchy pozornosti a učení a jiné
neurovývojové poruchy
3.1 Podstata projevů hyperaktivity a poruch pozornosti
3.1.1 Pohledy odborníků
3.1.2 Pohled dítěte
3.2 Pozornost, učení a chování z hlediska anatomie
3.2.1 Nervová soustava a mozek
3.2.2 Vliv dysfunkce jedné části na celek
3.3 Hyperaktivita, poruchy pozornosti a učení v běžném životě
3.4 Přístupy a řešení
3.5 Hyperaktivní děti v různých vývojových obdobích
3.5.1 Novorozenec a kojenec
3.5.2 Batole
3.5.3 Předškolák
3.5.4 Školák
4. Krátké sestavy na závěr pro zdravý rozvoj dítěte
od dvou let
4.1 Sestava na aktivaci smyslů
4.2 Sestava pro klid a dobrou náladu
Závěr
Doslov
Slovníček pojmů
Použitá a doporučená literatura
Kniha byla pro mě velkým přínosem. Při své praxi učitelky se setkávám s dětmi, které mají diagnostikované ADHD, či poruchy učení. Líbily se mě zajímavé tipy na aktivity, které využiji při práci s dětmi. Dnes trpí řada dětí specifickými poruchami učení a je třeba tomu věnovat velkou pozornost. Znát podstatu těchto poruch, jak s takovými dětmi pracovat a co jim vlastně nabídnout, aby se jejich potíže při učení zmenšovaly.
Celá recenze na Tvojechvilka.cz