Psychologie
Pro studenty pedagogických oborů
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
339 Kč 305 KčIhned ke stažení
i: 35750 n: 27127900r: 9727Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
399 Kč 339 KčSkladem
i
Poslední aktualizace skladu 08. 10. 2024 23:36
i: 30218 n: 27105328r: 9727 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Publikace určená studentům pedagogických oborů prezentuje obecnou, vývojovou, pedagogickou a sociální psychologii se zaměřením na mladší a starší školní věk dítěte.
Tato publikace je určená studentům pedagogických oborů – budoucím učitelům, kteří budou pracovat s dětmi mladšího a staršího školního věku, tedy se žáky základní školy.
Kniha umožňuje studentům nahlédnout do psychologických disciplín ze tří úhlů pohledu: učitele-edukátora, který by měl být vybaven základními znalostmi z obecné, vývojové, pedagogické a sociální psychologie, jakož i i z psychoterapie; učitele-kolegy, jenž by měl být seznámen se základními poznatky z oblasti psychologie práce; a učitele-vědecko-výzkumného pracovníka, který by měl být seznámen s designem a realizací výzkumné činnosti v pedagogickém procesu.
Celý text doprovázejí četné příklady z praxe autorek a bohatý poznámkový aparát.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Psychologie
1. Nahlédnutí do obecné psychologie
1.1 Psychologie a její cíle
1.2 Dělení psychologických odvětví
1.3 Významné psychologické směry
1.4 Základní psychologické pojmy
1.5 Kognitivní procesy
1.5.1 Pozornost
1.5.2 Paměť
1.5.3 Myšlení
1.6 Emocionální procesy
2. Nahlédnutí do vývojové psychologie
2.1 Charakteristika období mladšího školního věku
2.1.1 Rozvoj poznávacích procesů
2.1.2 Rozvoj morálky
2.1.3 Genderové role, dětská kresba, vývoj identity a sociální vývoj
2.1.4 Školní prostředí, učitel, osobnost učitele a jeho vliv na morální
vývoj žáka
2.1.5 Škola, technologie a učení
2.1.6 Současný životní styl
2.2 Charakteristika období staršího školního věku
2.2.1 Rozvoj pohlavního dozrávání
2.2.2 Rozvoj poznávacích procesů
2.2.3 Rozvoj identity
2.2.4 Rozvoj mravních norem a společenských hodnot
2.2.5 Vztahy s rodinou
2.2.6 Vztahy s vrstevníky
2.2.7 Subkultura mládeže a rizika chování dospívajících
2.2.8 Přístup k dospívajícím s rizikovým chováním
3. Nahlédnutí do pedagogické psychologie
3.1 Učení a vybrané pedagogické pojmy
3.1.1 Druhy učení
3.1.2 Zákony učení
3.2 Emoce žáka v podmínkách pedagogického procesu
3.2.1 Emoce a mladší školní věk
3.2.2 Emoce a starší školní věk
3.2.3 Faktory ovlivňující citovou a emoční rozdílnost mezi jedinci
3.3 Motivace žáka v pedagogickém procesu
3.3.1 Motivační faktory
3.3.2 Odměny a tresty
3.4 Osobnost a vybrané osobnostní dispozice v pedagogickém procesu
3.4.1 Inteligence a příbuzné pojmy
3.4.2 Nadání
3.4.3 Orientace na výkon
3.4.4 Naučená bezmocnost
3.5 Sebesystém (sebepojetí) žáka
3.5.1 Sebesystém a jeho složky
3.5.2 Sebesystém žáka a škola
3.6 Atribuce v pedagogickém procesu
3.6.1 Atribuční tendence
3.6.2 Atribuční styly žáků
3.6.3 Volba atribučního stylu
4. Nahlédnutí do sociální psychologie
4.1 Sociální skupina
4.1.1 Pojem „sociální skupina“
4.1.2 Skupinová struktura
4.1.3 Charakteristika a funkce skupinových norem
4.1.4 Postup osvojování skupinových norem
4.2 Konformita, příbuzné pojmy a výzkumy
4.2.1 Nekonformita versus nezávislost
4.2.2 Skupinový nátlak
4.2.3 Výzkum konformity
4.3 Socializace
4.3.1 Vývoj morálky
4.4 Sociální percepce
4.4.1 Percepční akcentace
4.4.2 Percepční obrana způsobující zkreslení
4.4.3 Formování dojmu a chyby v sociální percepci
5. Nahlédnutí do psychoterapie
5.1 Psychoterapie v dětském věku
5.1.1 Prostředky psychoterapeutické činnosti s dětmi
5.2 Rodinná psychoterapie
5.3 Děti zanedbané a deprivované
5.4 Cíle dětské psychoterapie a poradenství
6. Nahlédnutí do psychologie práce
6.1 Mobbing
6.1.1 Charakteristika pojmu
6.1.2 Příčiny vzniku mobbingu
6.1.3 Strategie mobbingu
6.1.4 Oběť mobbingu
6.1.5 Pachatel mobbingu (mobber)
6.1.6 Další varianty mobbingu
6.1.7 Následky mobbingu
6.1.8 Obrana proti mobbingu
6.1.9 Důvody výskytu mobbingu v současné době
6.2 Syndrom vyhoření (burnout)
6.2.1 Vymezení pojmu a příznaky syndromu vyhoření
6.2.2 Profese s nejčastějším výskytem syndromu vyhoření
6.2.3 Postup rozvoje syndromu vyhoření
6.2.4 Příčiny vzniku syndromu vyhoření
6.2.5 Pracovní podmínky a vznik syndromu vyhoření
6.2.6 Dopad syndromu vyhoření na člověka
6.2.7 Prevence a možnosti předcházení vzniku syndromu vyhoření
6.2.8 Možnosti odborné pomoci pro jedince trpící syndromem
vyhoření
7. Výzkumné šetření syndromu vyhoření ve vztahu k životní spokojenosti
učitelů
7.1 Teoretický rámec výzkumu
7.1.1 Sydrom vyhoření
7.1.2 Životní spokojenost
7.2 Cíle výzkumu a hypotézy
7.3 Metodologie
7.3.1 Statistické zpracování
7.4 Charakteristika zkoumaného vzorku a sběr dat
7.5 Výsledky šetření
7.5.1 Limity studie
7.6 K platnosti hypotéz
7.7 Diskuse
7.8 Závěr
Souhrn
Summary
O autorkách
Z odborných recenzí
Použitá literatura
Věcný rejstřík
Jmenný rejstřík
Recenze
„Kolektivní práce, kterou je tato publikace, je dílem šesti zkušených vysokoškolských učitelek, které již roky působí na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Každá z uvedených autorek se věnovala problematice, kterou běžně předává studentům. Je tedy možno říci, že srozumitelnost a přiměřenost tématiky dosavadním znalostem studentů je mnohokrát ověřená. Je třeba však ihned upozornit, že cílem dané publikace není nějaké novátorské řešení daných psychologických problémů, tedy určitý průlom v oblasti teorie, ale skutečně jen podklad či podnět studentům pro jejich studium psychologie. Výjimku nicméně tvoří poslední kapitola publikace, která chce být určitým vzorem, jak postupovat při zkoumání určitého psychologického problému.“
doc. PhDr. Josef Konečný, CSc.
„Publikace je výsledkem společné snahy zkušených vysokoškolských pedagožek o vytvoření podnětného přehledu základních poznatků z vybraných psychologických disciplín pro studenty především pedagogických, ale i dalších fakult s pedagogicky zaměřenými obory studia. Na zhruba 250 stranách čtivého textu se čtenář setkává s ‚nahlédnutím‘ do sedmi oblastí psychologie.“
doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D.
O Autorovi
Pugnerová MichaelaVystudovala jednooborovou odbornou psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Pracuje jako odborná asistentka Katedry psychologie a patopsychologie Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, kde již léta vyučuje vývojovou psychologii, přehled poruch psychického vývoje a psychologii práce.
Má bohatou praxi v pedagogicko-psychologickém poradenství a je vedoucí Vysokoškolské psychologické poradny při PdF UP.
Dlouhodobě se mimo jiné zabývá problematikou školní zralosti a kvalitou života pedagogů.
Nyní působí externě rovněž na Katedře pedagogické a školní psychologie Ostravské univerzity, kde vyučuje přehled poruch psychického vývoje a psychologii handicapu.