Osobní epistemologie budoucího učitele
Predikce a podpora studijních procesů a výsledků
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
299 Kč 254 KčPoslední kusy
i
Poslední aktualizace skladu 14. 10. 2024 12:40
i: 36001 n: 27128525r: 11222 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Publikace přibližuje v českém prostředí nepříliš frekventované téma akademického učení vysokoškoláků. V centru zájmu stojí budoucí učitelé a jejich studijní procesy. Cílem je dostát ve vzdělávání novým nárokům, které na jednotlivce i celou společnost klade vysoká komplexita dnešního veřejného i soukromého života, označovaná jako „kurikulum moderního světa“.
Pouze v omezené míře byla dosud reflektována skutečnost, že způsoby práce s poznatky, s nimiž studenti učitelství v univerzitním prostředí přicházejí do kontaktu, mají nezanedbatelný vliv na to, jak budoucí učitelé rozvíjejí své zacházení s informacemi a jejich osvojování. Právě z těchto zkušeností vyrůstají jejich profesní znalosti a dovednosti, které později řídí jejich profesní jednání.
Výklad je organizován s využitím konceptu osobní epistemologie, zabývajícího se způsoby, jakými jedinci hodnotí, odůvodňují, utvářejí a využívají znalosti, a jejich vývojem ve vysokoškolském vzdělávání. Úzká souvislost s kvalitou studijních procesů i výsledků dává tomuto konceptu perspektivu s potenciálem obohatit současné vědění o procesech akademického učení a inspirovat vzdělavatele při zkvalitňování těchto procesů.
První část publikace nabízí přehled nejvýznamnějších poznatků o klíčových dimenzích těchto procesů. Druhá část prezentuje výsledky dvou původních studií, jejichž společným jmenovatelem je zkoumání úlohy osobně epistemických dimenzí ve studijní úspěšnosti i v dalším vývoji budoucího učitele.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Úvod
I. OSOBNÍ EPISTEMOLOGIE V TEORETICKÉM PŘEHLEDU
1. Osobní epistemologie jako psychologický konstrukt
1.1 Pojmové vymezení
1.2 Teoretická východiska a stručný přehled vývoje konstruktu
Teoretická východiska konstruktu
Nástin vývoje konstruktu
Budoucnost osobní epistemologie a aktuální výzvy
2. Osobní epistemologie a její pojetí
2.1 Stadiální vývojové teorie
Perryho schéma intelektuálního a etického vývoje
Ženský způsob vědění
Epistemologická reflexe
Sebeautorství
Reflektivní usuzování
Argumentativní usuzování
Shrnutí
2.2 Dimenzionální modely
Nezávislé mnohočetné dimenze
Model epistemických teorií
Shrnutí
2.3 Modely založené na doménách
Pojetí povahy disciplíny
Doménová (ne)specifičnost osobní epistemologie
Obecná i doménově specifická přesvědčení
Hodnoty na dimenzích a jejich význam
Shrnutí
2.4 Modely inspirované filozofií
Shrnutí
3. Osobní epistemologie ve vztazích k jiným konstruktům
3.1 Metody a strategie měření
Metody v rámci stadiálních přístupů
Metody v rámci dimenzionálních modelů
Metody v rámci situovaných přístupů
Metody v rámci přístupů inspirovaných filozofií
Shrnutí
3.2 Osobní epistemologie a studijní výsledky
3.3 Osobní epistemologie a studijní strategie
Mechanismus účinku
3.4 Osobní epistemologie jako součást širších modelů
Osobní epistemologie a autoregulované učení
Osobní epistemologie v kontextu metakognice
Osobní epistemologie a epistemické emoce
Osobní epistemologie a identita
Shrnutí
4. Osobní epistemologie a její změny
4.1 Pojetí změn v osobní epistemologii
Epistemický vývoj
Epistemická změna
4.2 Mechanismy epistemických změn
Modely konceptuální změny
Znalosti a epistemická přesvědčení jako nedělitelné entity
Modely epistemické změny
Shrnutí
4.3 Epistemické změny jako důsledek záměrných intervencí
Navozování epistemických pochybností
Kognitivní aktivity a navozování epistemických změn
Epistemické klima a širší podmínky epistemické změny
Shrnutí
5. Osobní epistemologie budoucího učitele
5.1 Učitelovy koncepce
Shrnutí
5.2 Učitelova přesvědčení (beliefs)
Různé typy přesvědčení a jejich funkce
Vztah učitelových přesvědčení k jednání v praxi
Přesvědčení učitelů o pedagogických znalostech
Shrnutí
5.3 Učitelovo epistemické poznávání a jeho podpora
Shrnutí
Závěrem k teorii osobní epistemologie
II. OSOBNÍ EPISTEMOLOGIE BUDOUCÍCH ČESKÝCH UČITELŮ JAKO PŘEDMĚT ZKOUMÁNÍ
6. Východiska a cíle
7. Studie 1: Dotazník ILS a měření osobní epistemologie budoucích českých učitelů
Úvod
Metodologie
7.1 Obsahová analýza položek
7.2 Validita modelu ILS a reliabilita jeho škál
Postup
Výsledky
7.3 Mentální modely jako prediktor regulačních a kognitivních strategií a studijních výsledků
Predikce studijních procesů
Predikce studijních výsledků
Závěr
8. Studie 2: Osobní epistemologie budoucích českých učitelů a její vývoj
Úvod
Metodologie
8.1 Deskriptivní charakteristiky osobní epistemologie budoucích českých učitelů
Perspektiva dílčích škál
Perspektiva komponent
Perspektiva profilů
Podíl typů z hlediska ročníků studia
8.2 Osobní epistemologie českých budoucích učitelů v kontextu mezinárodních výsledků
8.3 Epistemický vývoj budoucích českých učitelů
Změny na škálách
Změny v příslušnosti k typu
Změny na škálách v rámci typů
Diskuse
Závěrem
Summary
Literatura
Rejstřík
Tištěná kniha
Věk:
Datum vydání: 14.01.2020
Katalogové číslo: 27550
ISBN: 978-80-271-2852-5
Formát / stran: 167×240, 240 stran
Nakladatel: Grada
Recenze
Výzkum zabývající se učením budoucích učitelů v českém prostředí se dosud zaměřoval především na reflexi obsahů profesních znalostí a dovedností a nověji i na způsoby jejich využívání v procesech profesního učení. Autorka zdůrazňuje skutečnost, že způsoby práce s poznatky, s nimiž student učitelství v rámci své relativně dlouhé studentské zkušenosti v univerzitním prostředí přichází do kontaktu, jsou nezanedbatelným „otiskem“, pod jehož vlivem budoucí učitel rozvíjí své vlastní způsoby zacházení s informacemi. Z těchto zkušeností vyrůstají jeho znalosti a dovednosti, které později řídí jeho profesní jednání.
doc. PhDr. Jan Lašek, CSc.
Pojem „osobní epistemologie“ je u nás zatím málo známý, o to více je třeba vyzdvihnout autorčinu zdařilou snahu představit čtenářům toto téma po stránce teoretické i praktické. Jde o konstrukt vztažený ke kvalitě lidského poznávání – jeho dimenze řídí naše rozhodování a jednání v situacích poznávání. Významným poselstvím publikace je zjištění, že vztah mezi aspekty osobní epistemologie a poznávacími procesy člověka je reciproční, navzájem se ovlivňují. Tato skutečnost má široký prostor pro praktické využití.
doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D.
Tištěná kniha
Datum vydání: 14.01.2020
Katalogové číslo: 27550
ISBN: 978-80-271-2852-5
Formát / stran: 167×240, 240 stran
Věk:
Jazyk: Čeština
Nakladatel: Grada
Osobní epistemologie budoucího učitele
Predikce a podpora studijních procesů a výsledků
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
299 Kč 254 KčPoslední kusy
i
Poslední aktualizace skladu 14. 10. 2024 12:40
i: 36001 n: 27128525r: 11222 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Publikace přibližuje v českém prostředí nepříliš frekventované téma akademického učení vysokoškoláků. V centru zájmu stojí budoucí učitelé a jejich studijní procesy. Cílem je dostát ve vzdělávání novým nárokům, které na jednotlivce i celou společnost klade vysoká komplexita dnešního veřejného i soukromého života, označovaná jako „kurikulum moderního světa“.
Pouze v omezené míře byla dosud reflektována skutečnost, že způsoby práce s poznatky, s nimiž studenti učitelství v univerzitním prostředí přicházejí do kontaktu, mají nezanedbatelný vliv na to, jak budoucí učitelé rozvíjejí své zacházení s informacemi a jejich osvojování. Právě z těchto zkušeností vyrůstají jejich profesní znalosti a dovednosti, které později řídí jejich profesní jednání.
Výklad je organizován s využitím konceptu osobní epistemologie, zabývajícího se způsoby, jakými jedinci hodnotí, odůvodňují, utvářejí a využívají znalosti, a jejich vývojem ve vysokoškolském vzdělávání. Úzká souvislost s kvalitou studijních procesů i výsledků dává tomuto konceptu perspektivu s potenciálem obohatit současné vědění o procesech akademického učení a inspirovat vzdělavatele při zkvalitňování těchto procesů.
První část publikace nabízí přehled nejvýznamnějších poznatků o klíčových dimenzích těchto procesů. Druhá část prezentuje výsledky dvou původních studií, jejichž společným jmenovatelem je zkoumání úlohy osobně epistemických dimenzí ve studijní úspěšnosti i v dalším vývoji budoucího učitele.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Osobní epistemologie budoucího učitele
Úvod
I. OSOBNÍ EPISTEMOLOGIE V TEORETICKÉM PŘEHLEDU
1. Osobní epistemologie jako psychologický konstrukt
1.1 Pojmové vymezení
1.2 Teoretická východiska a stručný přehled vývoje konstruktu
Teoretická východiska konstruktu
Nástin vývoje konstruktu
Budoucnost osobní epistemologie a aktuální výzvy
2. Osobní epistemologie a její pojetí
2.1 Stadiální vývojové teorie
Perryho schéma intelektuálního a etického vývoje
Ženský způsob vědění
Epistemologická reflexe
Sebeautorství
Reflektivní usuzování
Argumentativní usuzování
Shrnutí
2.2 Dimenzionální modely
Nezávislé mnohočetné dimenze
Model epistemických teorií
Shrnutí
2.3 Modely založené na doménách
Pojetí povahy disciplíny
Doménová (ne)specifičnost osobní epistemologie
Obecná i doménově specifická přesvědčení
Hodnoty na dimenzích a jejich význam
Shrnutí
2.4 Modely inspirované filozofií
Shrnutí
3. Osobní epistemologie ve vztazích k jiným konstruktům
3.1 Metody a strategie měření
Metody v rámci stadiálních přístupů
Metody v rámci dimenzionálních modelů
Metody v rámci situovaných přístupů
Metody v rámci přístupů inspirovaných filozofií
Shrnutí
3.2 Osobní epistemologie a studijní výsledky
3.3 Osobní epistemologie a studijní strategie
Mechanismus účinku
3.4 Osobní epistemologie jako součást širších modelů
Osobní epistemologie a autoregulované učení
Osobní epistemologie v kontextu metakognice
Osobní epistemologie a epistemické emoce
Osobní epistemologie a identita
Shrnutí
4. Osobní epistemologie a její změny
4.1 Pojetí změn v osobní epistemologii
Epistemický vývoj
Epistemická změna
4.2 Mechanismy epistemických změn
Modely konceptuální změny
Znalosti a epistemická přesvědčení jako nedělitelné entity
Modely epistemické změny
Shrnutí
4.3 Epistemické změny jako důsledek záměrných intervencí
Navozování epistemických pochybností
Kognitivní aktivity a navozování epistemických změn
Epistemické klima a širší podmínky epistemické změny
Shrnutí
5. Osobní epistemologie budoucího učitele
5.1 Učitelovy koncepce
Shrnutí
5.2 Učitelova přesvědčení (beliefs)
Různé typy přesvědčení a jejich funkce
Vztah učitelových přesvědčení k jednání v praxi
Přesvědčení učitelů o pedagogických znalostech
Shrnutí
5.3 Učitelovo epistemické poznávání a jeho podpora
Shrnutí
Závěrem k teorii osobní epistemologie
II. OSOBNÍ EPISTEMOLOGIE BUDOUCÍCH ČESKÝCH UČITELŮ JAKO PŘEDMĚT ZKOUMÁNÍ
6. Východiska a cíle
7. Studie 1: Dotazník ILS a měření osobní epistemologie budoucích českých učitelů
Úvod
Metodologie
7.1 Obsahová analýza položek
7.2 Validita modelu ILS a reliabilita jeho škál
Postup
Výsledky
7.3 Mentální modely jako prediktor regulačních a kognitivních strategií a studijních výsledků
Predikce studijních procesů
Predikce studijních výsledků
Závěr
8. Studie 2: Osobní epistemologie budoucích českých učitelů a její vývoj
Úvod
Metodologie
8.1 Deskriptivní charakteristiky osobní epistemologie budoucích českých učitelů
Perspektiva dílčích škál
Perspektiva komponent
Perspektiva profilů
Podíl typů z hlediska ročníků studia
8.2 Osobní epistemologie českých budoucích učitelů v kontextu mezinárodních výsledků
8.3 Epistemický vývoj budoucích českých učitelů
Změny na škálách
Změny v příslušnosti k typu
Změny na škálách v rámci typů
Diskuse
Závěrem
Summary
Literatura
Rejstřík
Recenze
Výzkum zabývající se učením budoucích učitelů v českém prostředí se dosud zaměřoval především na reflexi obsahů profesních znalostí a dovedností a nověji i na způsoby jejich využívání v procesech profesního učení. Autorka zdůrazňuje skutečnost, že způsoby práce s poznatky, s nimiž student učitelství v rámci své relativně dlouhé studentské zkušenosti v univerzitním prostředí přichází do kontaktu, jsou nezanedbatelným „otiskem“, pod jehož vlivem budoucí učitel rozvíjí své vlastní způsoby zacházení s informacemi. Z těchto zkušeností vyrůstají jeho znalosti a dovednosti, které později řídí jeho profesní jednání.
doc. PhDr. Jan Lašek, CSc.
Pojem „osobní epistemologie“ je u nás zatím málo známý, o to více je třeba vyzdvihnout autorčinu zdařilou snahu představit čtenářům toto téma po stránce teoretické i praktické. Jde o konstrukt vztažený ke kvalitě lidského poznávání – jeho dimenze řídí naše rozhodování a jednání v situacích poznávání. Významným poselstvím publikace je zjištění, že vztah mezi aspekty osobní epistemologie a poznávacími procesy člověka je reciproční, navzájem se ovlivňují. Tato skutečnost má široký prostor pro praktické využití.
doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D.