Předmluva autora
Úvod
1. Duševní zdraví a zdravý životní styl
1.1 Teorie zdraví
1.2 Determinanty zdraví
1.3 Zdraví a zdravý životní styl
1.3.1 Složky zdravého životního stylu
1.3.2 Rizikové faktory a salutory ovlivňující zdravý životní styl
2. Stres a jeho vliv na duševní zdraví učitelů
2.1 Stres a mechanismy jeho zvládání
2.2 Základní dělení stresorů
2.3 Dimenze stresu
2.3.1 Emocionální dimenze
2.3.2 Intelektuální dimenze
2.3.3 Sociální dimenze
2.3.4 Environmentální dimenze
2.3.5 Spirituální dimenze
2.4 Stadia stresu
2.5 Strategie a stupně adaptace organismu na stres
2.5.1 Všeobecný adaptační syndrom
2.5.2 Coping – vyšší stupeň adaptace na stres
2.5.3 Obranné mechanismy
2.6 Příčiny stresu u pedagogických pracovníků
2.6.1 Individuální psychické příčiny
2.6.2 Individuální fyzické příčiny
2.6.3 Institucionální příčiny
2.6.4 Společenské příčiny
3. Syndrom vyhoření a jeho vliv na duševní zdraví učitelů
3.1 Druhy syndromu vyhoření
3.2 Příčiny vzniku syndromu vyhoření
3.3 Projevy syndromu vyhoření
3.3.1 Příznaky v psychické rovině
3.3.2 Příznaky v tělesné rovině
3.3.3 Příznaky v sociální rovině
3.4 Fáze projevů syndromu vyhoření
3.5 Syndrom vyhoření u pedagogů
3.5.1 Zdroje stresu a příčiny vzniku syndromu vyhoření u učitelů
3.5.2 Syndrom vyhoření u speciálních pedagogů
3.5.3 Analýza průzkumu míry syndromu vyhoření a aktivit užívaných učiteli k redukci stresu jako prevence syndromu vyhoření
3.5.4 Faktory ovlivňující vznik a průběh syndromu vyhoření u učitelů
3.6 Prevence syndromu vyhoření jako součást duševní hygieny učitelů
3.6.1 Interní prevence
3.6.2 Externí prevence
3.7 Diagnostika a autodiagnostika syndromu vyhoření
3.7.1 Maslach Burnout Inventory
3.7.2 Burnout Measure
3.7.3 Copenhagen Burnout Inventory
3.7.4 Heidelberger Burnout Test
3.7.5 Shirom-Melamed Burnout Measure
3.7.6 Inventář projevů syndromu vyhoření
3.7.7 Orientační dotazník
3.7.8 Doplňkové diagnostické metody
4. Duševní hygiena
4.1 Wellness programy pro učitele jako součást duševní hygieny
4.1.1 Teoretické možnosti wellness programu pro učitele se zaměřením na pohybové aktivity, spánkovou hygienu a zdravou výživu
4.2 Techniky duševní hygieny
4.3 Techniky založené na principu „flow“
4.3.1 Sportovní a pohybové aktivity jako součást duševní hygieny
4.3.2 Tvorba (výtvarná, hudební, fotografická, tvůrčí psaní)
4.3.3 Cestování
4.3.4 Netradiční aktivity
4.3.5 Humor
5. Techniky osobnostního rozvoje jako součást prevence duševního zdraví a prevence vzniku syndromu vyhoření
5.1 Cesta ke změně
5.1.1 Náročná cesta k navození duševního klidu
5.2 Vytváření osobní filozofie
5.2.1 Já sám jsem zdrojem pozitivních myšlenek
5.2.2 Bilancování
5.2.3 Odstup od problému
5.2.4 Metoda koncentrace na „kredenc“
5.3 Změna myšlenkových a pocitových vzorců
5.3.1 Přerušení negativních pocitů
5.3.2 Protipodmiňování
5.3.3 Ovládání podnětů
5.3.4 Změna destruktivních myšlenek na konstruktivní myšlenky
5.3.5 Stop technika
5.3.6 Sebeposilování
5.3.7 Je mi úzko
5.3.8 Pozitivní scénář života
5.3.9 Přerámování
5.3.10 Slunce za mraky
5.3.11 Vizualizace příjemného podnětu
5.3.12 Vzpomínkové album
5.3.13 Vrcholy a údolí mého života
5.3.14 Moje úspěchy
5.3.15 Sdílení radosti
5.3.16 Neurolingvistické programování
5.4 Sebepoznávání
5.4.1 Kdo vlastně jsem?
5.4.2 Sebemonitorování
5.4.3 Podnětová kontrola
5.4.4 Světlo a stín
5.4.5 Stresovaná myš
5.4.6 Technika panáčci na stromě
5.4.7 Chyby, které se opakují
5.4.8 Já jako původce svého stresu
5.4.9 Já jako moje jméno
5.4.10 Nácvik sebepřijetí
5.5 Techniky rozvoje resilience (odolnosti)
5.5.1 Dobrodružná cesta
5.5.2 Strach z nepohodlí
5.5.3 Loďka
5.5.4 Zvyšování frustrační tolerance – akceptace násilí
5.6 Techniky rozvoje self-efficacy (techniky rozvoje sebedůvěry, sebeúčinnosti)
5.6.1 Podpora reálného sebehodnocení jako součást hodnocení sebeúčinnosti
5.6.2 Profil osobnosti
5.7 Techniky rozvoje seberegulace a sebeorganizace
5.7.1 Seznam mých přání
5.7.2 Time management
5.7.3 Každý den jedna malá radost
5.8 Techniky rozvoje kreativity
5.8.1 Tvořivé využití věcí
5.8.2 Brainstorming
5.8.3 Problém je jen v mé hlavě
5.9 Mentálně hygienické rituály
5.9.1 Budování šestistěnu
5.9.2 Nejdůležitější šestka
5.9.3 Moje nezapomenutelné zážitky
5.10 Psychoterapeutické a intervenčně edukační techniky/programy (techniky/programy realizované ve spolupráci s odborníkem)
5.10.1 Psychoterapeutické techniky
5.10.2 Intervenčně edukační techniky
5.11 Relaxace jako součást duševní hygieny
5.11.1 Autogenní trénink
5.11.2 Progresivní svalová relaxace podle Jacobsona
5.11.3 Machačova relaxačně-aktivační metoda (RAM – relaxačně aktivační metoda)
5.11.4 Bodová relaxace
5.11.5 Tíhová relaxace
5.11.6 Kaja – Krija
5.11.7 Relaxace hlavy a šíje
5.11.8 Relaxace před spaním
5.11.9 Jógová relaxace
5.11.10 Feldenkraisova metoda
5.11.11 Blesková relaxace
5.11.12 Povelová relaxace
5.11.13 Koncentrační a meditační techniky
5.11.14 Relaxace na bázi dechových cvičení
5.11.15 Relaxační techniky na zvládání hněvu
5.11.16 Závěrečné doporučení k relaxačním technikám
5.12 Podpůrné a doplňkové techniky k podpoře duševního zdraví a relaxaci
5.12.1 Aromaterapie
5.12.2 Relaxační omalovánky
5.12.3 Mandaly
5.12.4 Antistresový kalendář
5.12.5 Psychowalkman
5.12.6 EEG biofeedback
5.12.7 Masáže a automasáže
5.13 Méně standardní techniky osobnostního rozvoje s podporou odborníka
5.13.1 Alexandrova technika
5.13.2 Sofrologická technika – tělesná relaxace
5.13.3 Metoda EMDR
5.13.4 Sugesce a hypnóza
5.13.5 Holotropní dýchání
5.13.6 Technika kvantového doteku matrixu (TKDM)
5.13.7 Bachovy esence
6. Rozvíjení profesních kompetencí jako prostředku podpory duševního zdraví a prevence syndromu vyhoření
6.1 Celoživotní vzdělávání a sebevzdělávání
6.2 Sebezkušenostní učení jako forma rozvoje profesních kompetencí
6.2.1 Analýza zkušeností pedagogických pracovníků s formami sebezkušenostního vzdělávání
6.3 Konkrétní techniky profesního rozvoje jako nástroje prevence vzniku syndromu vyhoření a duševního zdraví
6.3.1 Balintovské skupiny v práci pedagoga
6.3.2 Kazuistické semináře
6.3.3 Videotrénink interakcí
6.3.4 Counselling
6.3.5 Mentoring
6.3.6 Pomoc školního psychologa
6.3.7 Focusing
6.4 Koučink
6.4.1 Vybrané techniky/modely ke koučinku/autokoučinku
6.4.2 Záznamové listy pro koučování
6.5 Metody rozvoje profesního hodnocení/sebehodnocení jako součást profesních kompetencí
6.5.1 Supervize
6.5.2 Hospitace
6.5.3 Autodiagnostika jako východisko rozvíjení zdravé reflexe a sebereflexe
6.5.4 Sebereflexivní deník
6.5.5 Sebereflexivní inventář
6.5.6 Sebereflexivní rozhovor
6.5.7 Báseň mého života
6.5.8 Profesní portfolio
6.5.9 Audio- a videozáznamy
6.5.10 Růže a bodlák
6.5.11 Autosociogramy
6.6 Metody rozvíjení specifických komunikačních dovedností
6.6.1 Trénink základního formátu komunikace
6.6.2 Škála souhlas–nesouhlas
6.6.3 Metoda aktivního naslouchání a skupinová hra
6.6.4 Asertivní chování
6.6.5 Brainstorming
6.6.6 Teambuilding
6.6.7 Sociálně-psychologický výcvik
6.6.8 Sociální experiment
6.6.9 Techniky rozvíjející zdravou reflexi a sebereflexi jako součást zdravé komunikace
Závěr
Shrnutí
Summary
Přílohy
Příloha 1: Tabulka stresových životních událostí
Příloha 2: Zkrácená verze dotazníku R. H. Rosenmana a M. Friedmana
Příloha 3: Maslach Burnout Inventory
Příloha 4: Burnout Measure
Příloha 5: Test Copenhagen Burnout Inventory
Příloha 6: Inventář syndromu vyhoření
Příloha 7: Orientační dotazník
Příloha 8: Profil osobnosti
Příloha 9: Záznamový arch sebemonitorování konkrétního jevu
Příloha 10: Pracovní list „profil osobnosti“
Příloha 11: Doporučované balanční cvičení
Příloha 12: Popis nácviku autogenního tréninku – výchozí stav při nácviku autogenního tréninku
Příloha 13: Progresivní svalová relaxace
Příloha 14: Záznamové listy k autokoučinku
Příloha 15: Kruhový rozhovor
Příloha 16: Park kultury sociálních vztahů
Literatura
Rejstřík jmenný
Rejstřík věcný