Konec školní nudy
Didaktické metody pro 21. století
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
499 Kč 424 KčSkladem
i
Poslední aktualizace skladu 16. 10. 2024 0:59
i: 30554 n: 27122547r: 10902 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
424 Kč 382 KčIhned ke stažení
i: 36124 n: 27125340r: 10902 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Učitelé všech úrovní vzdělávání i oborů získávají v této knize nástroj, pomocí kterého aktivně zapojí své žáky a studenty do vyučování, a to prostřednictvím interaktivních technik a na ně navazujících metod zaměřených na rozvoj klíčových dovedností. Jedná se například o metody brainstormingové a evokační, kognitivní a vizualizační, kinestetické, komunikační, dramatizační a kompoziční.
Cílem knihy je podpořit pedagogickou praxi v současné době globalizace, informačního boomu a sociálních médií, kdy dosavadní metody výuky pozbývají na účinnosti.
Každá metoda obsahuje krátký popis a účel, postup při realizaci a doporučení, jak ji prezentovat studentům. Na to navazují odkazy propojující danou techniku s dalšími kapitolami napříč knihy. To umožní pedagogům zkonstruovat lekci od začátku do konce, včetně volby vhodné interaktivní formy práce pro vybranou metodu.
Kniha také nabízí ukázkové lekce a přehled kombinace interaktivních technik a výukových metod v souborné tabulce. Veškeré techniky a metody obsažené v publikaci jsou výsledkem mnohaleté praxe autorky na všech úrovních vzdělávání i v rámci bohatého spektra výukových situací.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Konec školní nudy
O autorce 9
Úvodní slovo 10
Cíl a metodologie publikace 11
O knize 12
Proč tato kniha vznikla 12
Jak knihu používat 14
Teoretická východiska 17
Generační rozdíly 17
Kritické myšlení a vzdělávací cíle 20
Kooperativní učení 23
Třífázový cyklus učení 25
Základní předpoklady 29
Vztah učitele a žáka 29
Učitel a jeho role 30
Student a jeho role 31
Prostorové podmínky 32
Materiální potřeby 33
Institucionální podpora 34
Výzkum 35
Mýty a předsudky 37
1 Interaktivní techniky 41
1.1 Spolupráce ve dvojicích 43
1.1.1 Párový dialog 44
1.1.2 Párové čtení 46
1.1.3 Párový poslech 48
1.1.4 Párové psaní 50
1.1.5 Zpětná vazba 52
1.2 Týmová spolupráce 54
1.2.1 Muší skupiny 55
1.2.2 Zájmové skupiny 57
1.2.3 Expertní týmy 59
1.3 Skládankové učení 61
1.3.1 Třífázový dialog 62
1.3.2 Naslepo 64
1.3.3 Jeden zůstává – ostatní rotují 66
1.3.4 Jigsaw 68
1.4 Skupinová setkávání 70
1.4.1 Sněhová koule 71
1.4.2 Diskuzní kolečko 73
1.4.3 Diskuzní aréna 75
1.4.4 Kolotoč 77
1.4.5 Akvárium 79
2 Aktivizační metody 81
2.1 Výběr aktivizačních metod 83
2.1.1 Volné psaní 84
2.1.2 Burza nápadů 87
2.1.3 Generátor otázek 90
2.1.4 Odvozování 92
2.1.5 Vlaštovka 97
2.1.6 Od otázky k otázce 99
2.1.7 Hodnotové škály 102
2.1.8 Pětilístek 105
2.1.9 Kostka 107
2.1.10 Mapa pojmů 110
2.1.11 Poslední slovo patří mně 112
2.1.12 Třídní anketa 114
2.1.13 Impromptu prezentace 116
2.1.14 Stavebnice 119
3 Kognitivní metody: Čtení a analýza 122
3.1 Porozumění textu 124
3.1.1 Skimming 125
3.1.2 Scanning 127
3.1.3 Metoda PQRST 129
3.1.4 Zpřeházení textu 132
3.1.5 Čtení s dotazováním 135
3.1.6 Zrcadlové čtení 138
3.1.7 Tichá pošta 141
3.1.8 Čtení s předvídáním 143
3.1.9 Hovory o četbě 145
3.1.10 Dialogický zápisník 147
3.2 Rozbor a vizualizace textu 150
3.2.1 Výpisky: Kódování poznámek 151
3.2.2 Třídění myšlenek: Myšlenková mapa 155
3.2.3 Případové studie: Metoda šesti sluhů 158
3.2.4 Polemiky: Analýza pro a proti 161
3.2.5 Problémy, konflikty a krize: Analýza příčiny a následku 163
3.2.6 Strategie a plány: Situační analýza 167
3.2.7 Rozdíly a podobnosti: Srovnávací analýza 172
3.2.8 Rozhodování: Rozhodovací analýza 175
3.2.9 Posloupnosti: Časová osa 179
3.2.10 Počty, míry a váhy: Kvantitativní analýza 182
4 Komunikační metody: Mluvené slovo 186
4.1 Komunikační dovednosti 188
4.1.1 Kladení otázek 189
4.1.2 Prezentace 194
4.1.3 Argumentace 198
4.1.4 Řešení problémů 202
4.1.5 Vyjednávání 205
4.2 Skupinové prezentace 208
4.2.1 Galerie 209
4.2.2 Návštěvníci 211
4.2.3 Plakátová konference 214
4.2.4 Panelová diskuze 217
4.3 Skupinové debaty 219
4.3.1 Horké křeslo 220
4.3.2 Akademická debata ve čtveřicích 223
4.3.3 Diskuzní pavučina 225
4.3.4 Ďáblův advokát 228
4.3.5 Rohy 231
4.3.6 Šest klobouků 234
4.3.7 Kulatý stůl 237
4.3.8 Ohniskové skupiny 239
4.4 Zážitkové učení 242
4.4.1 Hra v roli 243
4.4.2 Simulační hra 245
4.4.3 Situační hra 247
5 Kompoziční metody: Psaní 249
5.1 Zásady akademického psaní 251
5.1.1 Logika textu 252
5.1.2 Práce s prameny 255
5.2 Shrnutí 259
5.2.1 Výtah 260
5.2.2 Rešerše 262
5.2.3 Recenze 265
5.3 Úvaha 267
5.3.1 Argumentační esej 269
5.3.2 Esej příčiny a následku 271
5.3.3 Strategická esej 274
5.3.4 Srovnávací esej 277
5.3.5 Rozhodovací esej 280
5.3.6 Narativní esej 282
5.4 Výzkumná práce 284
5.4.1 Abstrakt 286
5.4.2 Případová studie 289
5.4.3 Akademický plakát 292
5.4.4 Závěrečná práce 295
6 Ukázkové lekce 300
6.1 Ukázková lekce 1 301
6.2 Ukázková lekce 2 302
6.3 Ukázková lekce 3 303
6.4 Ukázková lekce 4 304
6.5 Ukázková lekce 5 305
6.6 Ukázková lekce 6 307
6.7 Ukázková lekce 7 308
6.8 Ukázková lekce 8 310
6.9 Ukázková lekce 9 312
6.10 Ukázková lekce 10 314
6.11 Ukázková lekce 11 316
Poděkování 323
Shrnutí 324
Summary 325
Seznam literatury s odkazy k textu 326
Rejstřík metod a pojmů s odkazy na kapitoly a podkapitoly 333
Recenze
„Ušetřete za deset jiných knih a pořiďte si tuto: výběr ověřených a účinných výukových postupů přehledně uspořádaných na jednom místě. Ze své praxe mohu potvrdit, že metody v knize Dagmar Sieglové zaručeně fungují.“
– PhDr. Jan Voda, Ph.D., dvojnásobný finalista Global Teacher Prize Czech Republic, propagátor moderních výukových metod a efektivních vzdělávacích cest
„Kniha zprostředkovává ucelený vhled do moderních výukových metod, jež lze uplatnit v jazykovém
vzdělávání. Současně skvěle propojuje teoretické pasáže a doporučení s praktickými ukázkami lekcí.“
– PhDr. Libor Štěpánek, Ph.D., ředitel Centra jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity
„Tato kniha je názorná, důmyslně uspořádaná, ucelená, a přesto stručná. Jako školitelka pedagogických pracovníků se 40letou praxí tuto knihu doporučuji učitelům všech úrovní vzdělávání a oborů. Začínajícím pedagogům ukáže cestu a seznámí je s efektivními přístupy ke vzdělávání, zkušeným a nadšeným učitelům obohatí práci o nové nápady a metody.“
– Dr. Julia Sherman, nositelka národní prezidentské ceny pro učitele matematiky a přírodních věd ve státě Connecticut, USA v roce 1997
„Jedná se o materiál velmi vhodný pro současné školství a společnost, stojící na prahu čtvrté průmyslové revoluce. Je nutno počítat s tím, že dojde k zásadním kvalitativním změnám na pracovním trhu, především ve způsobech práce a požadavcích na kompetence absolventů. Tato publikace zcela reflektuje požadavky doby.“
– Prof. RNDr. Luděk Sýkora Ph.D., sociální geograf a vysokoškolský pedagog, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova
O Autorovi
Sieglová DagmarMgr. DAGMAR SIEGLOVÁ, MSEd., Ph.D., je odbornou asistentkou na ŠKODA AUTO Vysoké škole v Mladé Boleslavi. Učí obchodní angličtinu a současně marketing. Specializuje se na témata ekonomické angličtiny, zvládání diverzity a PR. Zaměřuje se na uplatňování moderních metod vedoucích k rozvoji klíčových dovedností současné éry, k nimž náleží schopnost komunikace, spolupráce a kritického myšlení.
Dagmar Sieglová vystudovala Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně, obor hudební výchova a němčina, následně studovala pedagogiku na Pennsylvánské univerzitě ve Filadelfii v USA, kde se na katedře angličtiny jako cizího jazyka specializovala na obor interkulturní komunikace. Doktorské studium obecné lingvistiky dokončila na Filozofické fakultě Karlovy Univerzity v Praze. Dizertační práci zaměřila na téma osvojování druhého jazyka u dětí.
V průběhu praxe získala bohaté pedagogické zkušenosti na všech úrovních vzdělávání. Řadu let se věnuje vývoji učebních materiálů, z čehož čerpá ve své práci zaměřené na zavádění moderních metod do jazykové i oborové výuky. Již při studiu na Masarykově univerzitě pracovala jako lektorka německého jazyka v mateřské škole, na téma jazykové výuky v předškolním věku prostřednictvím hudby, poezie a her zaměřila i diplomovou práci. V průběhu studia v USA pracovala ve výzkumu v oblasti komputační lingvistiky a současně na univerzitě učila a zpracovávala učební materiály pro výuku češtiny pro cizince. Po návratu do Prahy řídila program Lexia International pro studenty z USA a Kanady a současně rozvíjela lektorskou činnost pro firmy v oblasti diversity managementu. V rámci studijní stáže při doktorském studiu se vrátila na Pennsylvánskou univerzitu v USA. Zde pracovala na sběru a analýze dat pro svoji dizertační práci, v jejímž rámci asistovala při výuce na základní škole Gerry and Coffin School v Marbleheadu. Pedagogickou praxi využila i jako ředitelka Multikulturního centra Praha, kde dohlížela na tvorbu metodik a realizaci seminářů pro školy a státní správu.
V současnosti se kromě akademické činnosti věnuje vzdělávání pedagogických pracovníků a profesionálů z firemního prostředí. Ve spolupráci se Vzdělávacím institutem Středočeského kraje realizuje série seminářů zaměřených na techniky práce s textem, interaktivní formy vyučování a kognitivní a komunikační výukové metody pro rozvoj kritického myšlení. V obchodním prostředí je školitelkou komunikačních a interkulturních kompetencí.
Dagmar Sieglová má široký rozsah zájmů i mimo profesní praxi. Ve volném čase se s manželem a rodinou věnuje cestování i s tím spojené přednáškové činnosti. Navštívila země většiny kontinentů, po pobytu v USA a cestování po Severní Americe zavítala na africký kontinent do Keni a Jihoafrické republiky, v Jižní Americe byla v Bolívii a Chile, v Asii pak cestovala po Indii a Japonsku. V Evropě si nejvíce oblíbila alpské a severské země, navštívila i místa nejvzdálenějšího severu, na cestě po Špicberkách překročila 80. rovnoběžku. Rekreačně se věnuje orientačnímu běhu, díky kterému zcestovala různé kouty Evropy i České republiky. Má ráda vysokohorskou turistiku, v zimě pak běžecké a sjezdové lyžování.