Sociální psychologie pro pedagogy
2., přepracované a doplněné vydání
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
Titul doprodán
r: 7680 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
339 Kč 305 KčUšetříte 34 Kč
Ihned ke stažení
i: 20749 n: 24798172r: 7680 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Proč má, či dokonce musí být pedagog sociálněpsychologicky orientován? Erudovaný autor, uznávaný pedagogický odborník vysvětluje prostřednictvím této přehledné a vyhledávané monografie, jak může fundovanost v sociální psychologii obohatit profesi pedagoga a přinést prospěch ve výchově a vzdělávání žáků a studentů.
Text na řadě příkladů z praxe a z výzkumu přesvědčivě dokládá, že sociální psychologie by měla tvořit základní znalostní i dovednostní výbavu každého dobrého pedagoga, který chce být svým žákům skutečným "pedagogickým dobrodiním", který chce své žáky dovést nejen ke vzdělávací úspěšnosti, ale také přispět k rozvoji jejich osobnosti a optimálnímu sociálnímu začlenění. Autor předkládá jak základní studijní materiál, tak inspiraci k zamyšlení nad řadou aktuálních oborových témat, jako je například genderová problematika, problémová rodina, výuková komunikace, klima třídy atd.
Mezi základní témata publikace patří:
* člověk a sociální souvislosti jeho života
* socializace osobnosti
* sociální psychologie rodiny
* sociální psychologie školy
Kniha, která vychází již ve druhém, přepracovaném a doplněném vydání, odkazuje na novější prameny a reaguje na aktuální vývoj oboru. Určena je studentům učitelství pro ZŠ a SŠ, učitelům i pedagogům v neučitelských oblastech.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Sociální psychologie pro pedagogy
Několik vět ke druhému vydání Cíl, pojetí a adresáti této knihy Část první - Člověk a sociální souvislosti jeho života Vstup do části první: Čím se sociální psychologie zabývá, jaké problémy řeší 1. Člověk jako sociálně situovaná osobnost 1.1 Osobnost jako strukturovaná a přitom celistvá, integrovaná individualita 1.1.1 K analyticko-strukturujícímu pohledu na osobnost 1.2 K sociálněpsychologickému pohledu na osobnost dětí/dospívajících 1.3 Závěrem první kapitoly: Proč je uplatňování zřetele k sociálně situované osobnosti důležité 2. Skladba sociálních souvislostí života člověka 2.1 Druzí lidé - situovanost osobnosti v mezilidských vztazích 2.1.1 Osobnost v interpersonálních vztazích Já a Ty 2.1.2 Osobnost v sociální skupině - my 2.1.3 Davy a masová hnutí 2.2 Společenské, hospodářské a politické poměry 2.3 Kultura 2.4 Působení médií 3. Jak sociální souvislosti života působí 3.1 Sociální realita a její psychická transformace 3.2 Vědomí a nevědomí 3.3 Člověk jako objekt či subjekt 3.4 Kontextovost působení sociálních činitelů 4. Šíře ovlivnění osobnosti působením sociálních souvislostí života 4.1 Vliv sociálních souvislostí života na výkon 4.2 Tělo a tvarování těla 4.3 Nemoc, zdraví, kondice 4.4 Pohlaví a gender 4.5 Jáská dimenze osobnosti 4.5.1 Sebepojetí 4.5.2 Pravé já a jeho aktualizace Shrnutí hlavních poznatků 1. části Vybrané prameny, vhodné k doplňujícímu, rozšiřujícímu a prohlubujícímu studiu Část druhá - Socializace osobnosti Vstup do části druhé: Jak rozumět pojmu socializace osobnosti 1. Tři úrovně socializační transformace osobnosti 1.1 Socializace jako antropogeneze 1.2 Socializace jako utváření modální osoby 1.3 Socializace jako individuální biografie 1.3.1 Poznámka k vlivům vulnerability a resilience 1.3.2 Poznámka k vlivům zlomových životních událostí 1.3.3 Poznámka k vlivům populačních kohort 2. Druhy socializace 3. Podvojný cíl socializace osobnosti 4. Součinnost socializujících prostředí 4.1 Mikroprostředí 4.2 Mezoprostředí 4.3 Exoprostředí 4.4 Makroprostředí 5. Psychické socializační procesy 5.1 Raná symbiotická vazba 5.1.1 Připoutání a jeho vzorce 5.1.2 Překonávání symbiotického vztahu/připoutání - procesy separace a individuace 5.2 Zrod a vývoj asertivního já - socializační procesy identifikace a interiorizace 5.2.1 Sociální zrcadlo a identifikace 5.2.2 Interiorizace/zvnitřňování 5.2.3 Hry na sociální role jako projev jáské asertivity 5.3 Učení zpěvňováním 5.3.1 Učení emocionálně vegetativní 5.3.2 Učení instrumentální či operantní 5.4 Kognitivně sociální učení 5.5 Socializační autoregulace 6. Dysfunkčnost a funkčnost socializačního procesu 6.1 Dysfuknční socializace a vznik deviací 6.1.1 Deviace na základě rané deprivace 6.1.2 Deviace na základě traumatických zážitků a životních krizí 6.1.3 Deviace na základě anomie 6.1.4 Deviace na základě osvojené subkultury 6.1.5 Deviace na základě stigmatizace 6.2 Funkční socializace jako personalizace Shrnutí hlavních poznatků 2. části Vybrané prameny, vhodné k doplňujícímu, rozšiřujícímu a prohlubujícímu studiu Část třetí - Sociální psychologie rodiny Vstup do části třetí: Rodina ve své současné podobě - porozumění rodině jako součást pedagogických kompetencí 1. Současná rodina - její pojetí a aktuální problémy 1.1 Pět znaků současné rodiny 1.2 Proměny současné rodiny 1.2.1 Rodičovství jako předmět reflexe, pochyb a rozhodování 1.2.2 Mateřství a otcovství dnes - česká situace v zrcadle výzkumů 2. Funkce rodiny vzhledem k dítěti a jejich selhávání 2.1 Deset základních funkcí rodiny 2.2 Kategorizace rodin z hlediska jejich funkčnosti 2.3 Charakteristiky nejčastějších typů problémově zatížených rodin 2.3.1 Nezralá rodina 2.3.2 Přetížená rodina 2.3.3 Ambiciózní rodina 2.3.4 Perfekcionistická rodina 2.3.5 Autoritářská rodina 2.3.6 Rozmazlující (protekcionistická) rodina 2.3.7 Rodina nadměrně liberální a improvizující 2.3.8 Odkládající rodina 2.3.9 Disociovaná rodina 2.4 Rozvíjení pozitivního výchovného/socializačního stylu 3. Čím rodina ovlivňuje socializační vývoj a vzdělávací úspěšnost dítěte / dospívajícího 3.1 Socioekonomický status rodiny 3.2 Výchovný styl v rodině 3.3 Vliv struktury rodiny 3.3.1 Neúplná rodina 3.3.2 Sourozenectví Shrnutí hlavních poznatků 3. části Vybrané prameny, vhodné k doplňujícímu, rozšiřujícímu a prohlubujícímu studiu Část čtvrtá - Sociální psychologie školy, výuky a jejích aktérů Vstup do části čtvrté: Škola vzdělávací úspěšnosti a osobnostního rozvoje žáků - sociálněpsychologická inspirace 1. Škola ve společenském kontextu 1.1 Typologický pohled na současnou společnost 1.1.1 Společnost globalizovaná 1.1.2 Společnost postmoderní 1.1.3 Společnost vědění 1.2 K pojetí školy 1.3 Změna školy - téma školských reforem 1.3.1 Činitelé působící na změnu školy 1.3.2 K typologii školských reforem 1.3.3 Naléhavé úkoly reformy české školy: problémy, které je třeba řešit 2. Výuka jako řízená socializace 2.1 Učivo: první činitel řízené výukové socializace 2.1.1 Znaky učiva zabezpečující jeho socializační funkci 2.1.2 Podoby učiva - fáze jeho socializační aktualizace 2.1.3 Prvky socializačně komplexní kvality učiva 2.2 Výukové cíle: druhý činitel řízené/výukové socializace 2.2.1 Způsoby práce s cíli 2.2.2 Druhy cílů 2.2.3 Socializačně aktivační důraz v práci s cíli 2.3 Metodické strategie: třetí činitel řízené/výukové socializace 2.3.1 Od výuky transmisivní k výuce jako komplexní edukační péči (KEP) 2.3.2 Pohyb od výuky diskriminačně selektující k výuce integrující/inkluzivní 2.3.3 Od výuky autoritářské k výuce tvůrčí spoluúčasti 2.3.4 Pohyb od výuky uzavřené k výuce otevřené 2.4 Hodnocení jako čtvrtý činitel řízené/výukové socializace 2.4.1 Úskalí a pochybení při hodnocení žáků 2.4.2 Zásady funkčního hodnocení 2.4.3 Strategické uplatňování zřetele ke třem normám hodnocení 3. Sociálně psychologický pohled na výukovou komunikaci 3.1 Aktéři výukové komunikace 3.1.1 Učitel - vůdčí aktér osobnostně rozvíjející výuky 3.1.2 Žák/student - spoluaktér osobnostně rozvíjející výuky 3.1.3 Součinnost aktérů ve výukové komunikaci 3.2 Činitelé ovlivňující funkčnost výukové komunikace 3.2.1 Percepčně postojové orientace učitele 3.2.2 Interpretačně postojové orientace učitele 3.2.3 Posilování charakteristik žákovy osobnosti napomáhajících jeho školní úspěšnosti 3.2.4 Ovlivňování klimatu školní třídy 3.2.5 Reproduktivní tendence v učitelově komunikaci s žáky 3.2.6 Odolnost učitele vůči zátěžím/stresu Shrnutí hlavních poznatků 4. části Vybrané prameny, vhodné k doplňujícímu, rozšiřujícímu a prohlubujícímu studiu Literatura Jmenný rejstřík Věcný rejstřík
O Autorovi
Helus ZdeněkByl odborníkem v oblasti psychologie a pedagogiky. Zabýval se zejména problematikou dítěte, dětství, vlivy současného světa na vývoj dítěte (razí koncepci tzv. osobnostního přístupu k dětem a mládeži s důsledky pro školní vyučování a postavení dítěte v rodině) a problematikou vzdělávací, respektive školní úspěšnosti dětí a dospívajících.
Zdůrazňoval význam potencialit (možností dosahovat při určitých opatřeních lepších výsledků než bylo dosahováno dosud), motivace, citového prožívání, vývoje schopnosti učit se jak se učit a poznávat jak poznávat a odstraňování vnitřních bloků a bariér (úzkostí, sníženého sebevědomí apod.).
Zabýval se i přípravou učitelů, s důrazem na jejich kompetence zvládat nové úkoly a nároky, které přináší společnost vědění, ale také narůstající problémy související s krizovými jevy ve společnosti. Působil na Univerzitě Karlově v Praze. Byl mluvčím asociace děkanů pedagogických fakult.