Mezinárodní obchodní operace
6., aktualizované a doplněné vydání
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit v kamených knihkupectvích.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
355 Kč 149 Kč Výjimečná cenaSkladem
i
Poslední aktualizace skladu 14. 10. 2024 17:42
i: 21279 n: 24748740r: 7962 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
302 Kč 272 KčIhned ke stažení
i: 21280 n: 24794419r: 7962 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
Kniha je nezbytnou příručkou pro všechny, kteří podnikají v mezinárodním měřítku. Zaměřuje se na základní postupy a rozhodovací procesy v mezinárodním podnikání – od analýzy podmínek trhů přes výběr forem přeshraničního podnikání až po jejich smluvní zabezpečování a obvyklé podmínky.
Těžiště publikace tvoří části zabývající se mezinárodním obchodem hmotným zbožím a aktivitami s ním souvisejícími, zejména celním řízením, financováním mezinárodního obchodu, jeho logistickým zajišťováním, pojištěním apod.
Předmětem výkladu jsou i zvláštnosti transakcí v obchodu investičními celky, dodávky v rámci veřejných soutěží i některé netradiční operace včetně kompenzací a offsetů. Pozornost je věnována také využívání informačních a telekomunikačních technologií v mezinárodním podnikání.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Soubory ke stažení
Z obsahu knihy Mezinárodní obchodní operace
O autorech 9
Úvod 11
1. Formy podnikání na mezinárodních trzích 13
1.1 Služby na podporu mezinárodního podnikání 13
1.2 Faktory ovlivňující volbu formy vstupu na mezinárodní trhy 14
1.3 Vývoz a dovoz zboží a služeb 15
1.3.1 Prostřednické vztahy 15
1.3.2 Smlouvy o výhradní distribuci 15
1.3.3 Obchodní zastoupení 17
1.3.4 Komisionářská smlouva 20
1.3.5 Exportní aliance - sdružení vývozců 20
1.3.6 Přímý vývoz 21
1.4 Formy přítomnosti podniku na zahraničních trzích nenáročné na kapitálové investice 21
1.4.1 Licence 21
1.4.2 Franchising 27
1.4.3 Smlouva o řízení 29
1.4.4 Zušlechťovací operace 29
1.4.5 Mezinárodní výrobní kooperace 30
1.5 Kapitálové vstupy podniku na zahraniční trhy 30
2. Uskutečňování mezinárodních obchodních operací 33
2.1 Východiska pro mezinárodní obchodní operace 33
2.2 Průběh obchodních operací 35
2.2.1 Uzavírání mezinárodních kupních smluv 36
2.2.2 Obsah kupních smluv 41
2.2.3 Plnění kupních smluv 46
2.3 Dokumenty v mezinárodním obchodě 49
2.4 Zvláštnosti smluvního zajišťování vybraných obchodních operací 54
2.4.1 Obchody na aukcích 54
2.4.2 Obchody na komoditních burzách 55
2.4.3 Zvláštnosti uzavírání smluv v obchodě investičními celky 57
2.4.4 Realizace veřejných zakázek 59
3. Dodací podmínka (parita) 61
3.1 INCOTERMS - pravidla ICC pro použití dodacích doložek 61
3.2 INCOTERMS(r) 2010 62
3.2.1 Obsah jednotlivých doložek INCOTERMS(r) 2010 64
3.2.2 Faktory ovlivňující výběr doložky 68
4. Platební podmínky 71
4.1 Funkce a obsah platebních podmínek 73
4.2 Směnka a šek v mezinárodním obchodě 76
4.2.1 Směnky 76
4.2.2 Šeky 81
4.3 Hlavní druhy platebních podmínek 82
4.3.1 Platba předem 83
4.3.2 Dodávky na otevřený účet 84
4.3.3 Dokumentární akreditiv 84
4.3.4 Dokumentární inkaso 90
4.3.5 Bank Payment Obligation 92
4.3.6 Dodavatelský úvěr 93
4.4 Některé nástroje zajištění úvěrových rizik 94
4.4.1 Bankovní záruka 94
4.4.2 Výhrada vlastnictví 98
4.4.3 Další možnosti zajištění úvěrových rizik 98
5. Cenová politika a cenová kalkulace 101
5.1 Východiska pro tvorbu cen na zahraničních trzích 101
5.2 Cena v mezinárodních kupních smlouvách 104
5.3 Kalkulace v mezinárodním obchodě 106
6. Financování mezinárodního obchodu 109
6.1 Subjekty podílející se na financování mezinárodního obchodu 110
6.2 Druhy úvěrů v mezinárodním obchodě 112
6.2.1 Dodavatelský úvěr 112
6.2.2 Úvěr poskytnutý odběratelem 112
6.2.3 Zprostředkovatelský úvěr 113
6.2.4 Bankovní úvěr 113
6.2.5 Vládní úvěry 114
6.2.6 Úvěry mezinárodních organizací 114
6.3 Tradiční metody a nástroje financování 115
6.3.1 Metody krátkodobého financování 116
6.3.2 Metody střednědobého a dlouhodobého financování 118
6.4 Alternativní metody financování 122
6.4.1 Faktoring 122
6.4.2 Forfaiting 125
6.4.3 Leasing 127
6.5 Řízení pohledávek v mezinárodním podnikání 130
6.5.1 Význam řízení pohledávek 130
6.5.2 Průběh procesu řízení pohledávek 132
7. Vnitrounijní plnění 139
7.1 Vnitrounijní dodání a pořízení zboží 139
7.1.1 Dodání zboží do jiného členského státu EU 140
7.1.2 Pořízení zboží z jiného členského státu EU 141
7.1.3 Některé výjimky ze základních pravidel pro dodání či pořízení zboží 141
7.2 Poskytování služeb mezi členskými zeměmi EU 142
7.3 Karuselové obchodní operace 143
7.4 Výkaznictví vnitrounijního obchodu - Intrastat 145
7.5 Technická harmonizace v zemích EU 145
8. Celní řízení v EU 149
8.1 Dovoz a vývoz zboží 149
8.2 Celní řízení 152
8.3 Celní sazebník TARIC (Tarif intégré communautaire) 154
8.4 Původ zboží 155
8.5 Celní hodnota 157
8.6 Celní režimy 158
8.7 Celní dluh 159
9. Logistika v mezinárodním obchodě 161
9.1 Význam logistiky v mezinárodním obchodě 161
9.2 Smluvní zajištění přepravních operací 162
9.3 Železniční přeprava 164
9.4 Silniční přeprava 165
9.5 Letecká přeprava 167
9.6 Námořní a říční přeprava 168
9.7 Kombinovaná přeprava 172
9.8 Poštovní a kurýrní přeprava 175
9.9 Skladovací služby 176
9.10 Kontrolní služby 177
10. Rizika v mezinárodním obchodě 179
10.1 Riziko v podnikání 180
10.2 Druhy rizik v mezinárodních ekonomických vztazích 182
10.2.1 Rizika tržní 183
10.2.2 Rizika komerční 185
10.2.3 Rizika přepravní 187
10.2.4 Rizika teritoriální 187
10.2.5 Rizika měnová 188
10.2.6 Riziko odpovědnosti za výrobek 192
10.3 Respektování rizikovosti v řízení podniků 193
11. Pojištění rizik v mezinárodním obchodě 197
11.1 Ekonomický význam a právní rámec pojištění rizik 197
11.2 Pojištění přepravních rizik 199
11.2.1 Smluvní zajištění přepravních rizik 200
11.2.2 Rozsah pojistného krytí 203
11.2.3 Společná havárie 204
11.3 Pojištění úvěrových rizik 205
11.3.1 Komerční úvěrové pojištění 206
11.3.2 Úvěrové pojištění se státní podporou 207
11.4 Pojištění odpovědnosti za škodu 208
11.5 Pojištění veletrhů a výstav 209
12. Vázané obchodní operace 211
12.1 Kompenzace 212
12.2 Protinákupy 214
12.3 Buyback, production sharing, kooperace na kompenzačním základě 215
12.4 Off sety 216
12.4.1 Druhy off setů 217
12.4.2 Off sety v ČR 218
12.5 Reexporty 219
13. Elektronické obchodování a podnikání 221
13.1 Elektronické podnikání a obchodování 221
13.1.1 Definice elektronického podnikání a obchodování 221
13.1.2 Druhy elektronického obchodování podle subjektů 222
13.1.3 Etapy e-komerce 224
13.1.4 Obchodní modely e-komerce 225
13.2 Internetový a mobil marketing 227
13.3 Elektronické zásobování a elektronická tržiště 229
13.3.1 B2B elektronická tržiště 229
13.3.2 Elektronické tržiště pro subjekty veřejné správy 230
13.3.3 Obchodní modely elektronických tržišť 230
13.4 EDI a související nástroje 231
13.4.1 Základní pojmy 231
13.4.2 UN/EDIFACT 233
13.4.3 ISDOC 234
13.4.4 Elektronické celní řízení 235
13.4.5 Elektronické výkaznictví Intrastat 239
13.4.6 Elektronizace procesů v logistice 240
Seznam zkratek 244
Seznam literatury 248
Summary 253
Rejstřík 254
O Autorovi
Machková HanaV současné době zastává funkci rektorky VŠE, byla jmenována pro funkční období 2014–2018. Specializuje se na mezinárodní marketing a mezinárodní obchodní operace. Je členkou vědecké rady Vysoké školy ekonomické v Praze, Masarykovy univerzity v Brně a Fakulty mezinárodních vztahů VŠE. Dále je členkou strategického výboru mezinárodní aliance vysokých škol CEMS a mezinárodního poradního sboru francouzské manažerské školy IAE Lyon. Je garantem bakalářských studijních oborů Mezinárodní obchod a International Business a navazujícího magisterského oboru International Business – Central European Business Realities. Přednáší jako hostující profesorka na univerzitách v Lyonu a Paříži. Má bohatou publikační činnost, je autorkou učebnic a odborných článků v ČR i v zahraničí.
Černohlávková EvaVystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze, specializaci ekonomika a řízení zahraničního obchodu. V tomto oboru také obhájila kandidátskou práci a byla jmenována docentkou. Dlouhodobě působí pedagogicky a výzkumně na katedře mezinárodního obchodu. Odborně se zaměřuje na operace v zahraničních ekonomických vztazích, jejich financování, vliv zahraničních ekonomických vztahů na ekonomiku podniku a problémy konkurenceschopnosti podniků na zahraničních trzích. Je autorkou a spoluautorkou řady knižních publikací, učebních textů, vědeckých prací a článků. Mezinárodní zkušenosti získala díky dlouho dobému pobytu v Dánsku a spoluprací se skandinávskými vysokými školami. Je členkou vědecké rady Fakulty mezinárodních vztahů VŠE. Její pedagogické aktivity zahrnují také semináře a kurzy pro manažery.
Sato AlexejPo absolutoriu oboru Ekonomika řízení zahraničního obchodu na VŠE v Praze byl v letech 1975 až 1985 zaměstnán na obchodním úseku PZO Merkuria. Poté působil jako obchodní delegát na československém velvyslanectví v Bruselu a v letech 1990 až 1993 jako obchodní ředitel afilace PZO Strojimport v Bruselu. Po nástupu na katedru mezinárodního obchodu VŠE v roce 1987 se pedagogicky i publikačně zaměřil na problematiku mezinárodních obchodních operací, mezinárodního platebního styku a financováním podnikatelské činnosti v obchodě se zahraničím. Od roku 1999 působí také jako poradce světoznámé německé firmy Carl Zeiss.