Rukověť dobrého interního lektora
pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích
Tištěná kniha
Brožovaná vazba
Titul doprodán
r: 9441 i Doporučená maloobchodní cena (DMOC) za kterou je možné knihu běžně zakoupit u obchodních partnerů.
Zvýrazněná cena je naše aktuální prodejní cena.
195 Kč 176 KčUšetříte 20 Kč
Ihned ke stažení
i: 26147 n: 27196074r: 9441 Zakoupením knihy získáváte nárok na dárek = knihy zdarma
- Jak snadno zvýšíte atraktivitu vzdělávání a přitáhnete zájem posluchačů?
- Jaké techniky vám pomohou nejúčinněji předávat znalosti a zároveň vám zjednoduší práci?
- Jak dospějete k žádoucí změně chování a postojů svých kolegů?
- Proč je výklad nejméně vhodnou vzdělávací metodou a které didaktické postupy místo něj volit?
- Jak jednoduše, ale účinně tvořit a realizovat rozvojové aktivity?
Odpovědi naleznete v jediné knížce na trhu určené interním lektorům, tedy lidem, kteří jsou ve firmách a jiných organizacích profesionály ve své oblasti a vedle toho školí své kolegy a předávají jim své znalosti. Efektivita těchto školení je často velmi nízká, protože interní lektoři se věnují vzdělávání pouze okrajově a nemají potřebné znalosti.
S touto praktickou příručkou se z vás stane skvělý lektor. Knížka je psána formou dialogu odborného interního lektora s profesionálním lektorem, kteří společně hledají možnosti efektivní výuky a přibližují jednoduché zásady, ověřené didaktické postupy a lektorské techniky. Vše doprovází šablony, vzory a příklady dobré praxe.
Práce učitele je nádherná, protože lidský potenciál je nekonečný, ale ne všichni jej umí využít.
Když jim v tom pomůžete, budou si vaši práci cenit nadevše.
Proč nakupovat u nás?
Doprava nad
700 Kč zdarma
Z obsahu knihy Rukověť dobrého interního lektora
O autorovi 7
Předmluva 9
Místo úvodu 11
1 Začínáme otázkami koho, co, proč… 15
1.1 Trocha rad z oblasti teorie 16
1.1.1 Kdo je důležitý pro zadání rozvojové aktivity? 16
1.1.2 Co je požadováno? 18
1.1.3 Proč je potřeba školit? Jak sladit požadavky a potřeby všech
účastníků rozvoje? 20
1.1.4 Koho mám před sebou? 22
1.2 Jak to vypadá v praxi 23
1.3 Na závěr kapitoly 27
2 Jak stanovit vzdělávací cíle 28
2.1 Trocha rad z oblasti teorie 29
2.1.1 Struktura podle učebních stylů 29
2.2 Jak to vypadá v praxi 31
2.3 Na závěr kapitoly 32
3 Nejefektivnější cesta k cíli: Itinerář 34
3.1 Trocha rad z oblasti teorie 35
3.1.1 Neztratit se v čase 35
3.1.2 Cíle: Jak dosáhnu toho, co jsem slíbil? 37
3.1.3 Co nám pomáhá zvyšovat efektivitu? Metody a styly 38
3.1.4 Příklady konkrétních interaktivních metod 42
3.2 Jak to vypadá v praxi 50
3.3 Na závěr kapitoly 55
4 Než skutečně začneme 57
4.1 Trocha rad z oblasti teorie 58
4.1.1 Úprava prostředí 58
4.1.2 Vizuální podpora 59
4.1.3 Kouzlo moderní techniky 62
4.2 Jak to vypadá v praxi 62
4.3 Na závěr kapitoly 64
5 Kouzlo dobrého začátku 66
5.1 Trocha rad z oblasti teorie 67
5.1.1 Lektor a pozitivní první dojem 67
5.1.2 Aktivní zapojení účastníků 71
5.1.3 Sladění: Vykročit společně v jednom směru 74
5.2 Jak to vypadá v praxi 75
5.3 Na závěr kapitoly 80
6 Co lidé skutečně umí? 83
6.1 Trocha rad z oblasti teorie 84
6.1.1 Jaká je vstupní úroveň znalostí, dovedností a postojů 84
6.2 Jak to vypadá v praxi 85
6.3 Na závěr kapitoly 91
7 Jak to dělají ti nejlepší? 93
7.1 Trocha rad z oblasti teorie 94
7.1.1 Technika obrácených rolí 94
7.1.2 Prezentace filmu 95
7.1.3 Rozbor případové studie 96
7.1.4 Rozbor modelových situací 96
7.2 Jak to vypadá v praxi 96
7.3 Na závěr kapitoly 101
8 Jak se zlepšit? 103
8.1 Trocha rad z oblasti teorie 104
8.2 Jak to vypadá v praxi 105
8.3 Na závěr kapitoly 110
9 Jak mi to jde? 111
9.1 Trocha rad z oblasti teorie 112
9.2 Jak to vypadá v praxi 113
9.3 Na závěr kapitoly 118
10 Jak to využijeme? 120
10.1 Trocha rad z oblasti teorie 121
10.2 Jak to vypadá v praxi 123
10.3 Na závěr kapitoly 126
11 Uzavření kruhu: Zrod nového lektora 128
11.1 Trocha rad z oblasti teorie 129
11.1.1 Jak zvládnout změnu přístupu 129
11.1.2 Co musíme dodržet 130
11.1.3 Jak si usnadnit práci 130
11.1.4 Jak zažívat pouze úspěch 131
11.2 Jak to vypadá v praxi 132
11.3 Na závěr kapitoly 135
Místo závěru 137
Literatura 138
Přílohy 139
Recenze
Publikace zachovává vědeckou serióznost, současně je však čtivá, svižná a – nejen pro odbornou veřejnost – srozumitelná. Textů, které tvoří skutečné přemostění mezi vědou obecně a její aplikační rovinou, není na současném trhu mnoho. V oblasti andragogiky se objevují jak texty velmi odborné, tak i texty spíše metodického či jednostranně aplikačního charakteru. Propojení obou rovin bývá spíše výjimkou. Autor přitažlivě a zajímavě, s výzvou k dalším hlubším úvahám a k vlastním praktickým inspiracím, reflektuje nové odborné poznatky v širších pedagogických, psychologických i etických kontextech.
Kniha má od samotného úvodu inspirativní charakter, je aktivizující i motivující. Celou knihou provází čtenáře pomyslný lektor vzdělávání dospělých, Ferda Pytlík, který do každé kapitoly vnáší své příhody a zkušenosti, uvádí krátké teoretické rady, shrnuje vše do stručných pouček a závěrů. Kvalita odborné publikace odráží bohaté zkušenosti autora. Publikace bude přínosem nejen pro lektory vzdělávání dospělých ve státních i soukromých firmách, ale i pro studenty andragogiky v bakalářském i magisterském studiu.
Prof. PhDr. Alena Vališová, CSc.
MÚVS ČVUT, Praha
Kniha volně navazuje na úspěšný autorův text Rukověť dobrého lektora: praktické tipy a návody pro začínající i zkušené přednášející. (Praha: Grada, 2008). Autor úspěšně zakotvil a charakterizoval profesi (interního) lektora v androdidaktických, psychologických, manažerských a sociologických souvislostech. Vhodně rozlišuje různé cílové skupiny vzdělávání dospělých i různá edukační prostředí, ve kterých se lektor může profesně pohybovat. Precizně analyzuje vzdělávací cíle, průběh vzdělávání vč. podrobné identifikace možného úskalí, nesnází a potencionálních rizik. Doporučuje časový itinerář, důkladnou přípravu a znalosti z klíčových vědních oborů, které determinují úspěch vzdělávání dospělých.
Kniha má velký potenciál přispět k profesionalizaci lektorské profese. Je napsaná srozumitelně, poutavě a přehledně. Je evidentní, že autor využil svoje mnohaleté bohaté zkušenosti z prostředí řízení, rozvoje a vzdělávání dospělých. Z hlediska andragogického a didaktického oceňuji precizní zpracování tématu a vhodně zakomponované tipy, úkoly a příklady. Za originální považuji promyšlené „příhody Ferdy Pytlíka“, které vtipně a nenásilně uvádějí do lektorské problematiky i do jinak náročných a neatraktivních témat. Publikace se tak stává jakousi příručkou, kompendiem dobrého, tedy úspěšného lektora.
doc. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D.
Pedagogická fakulta, UJEP, Ústí nad Labem
předseda České andragogické společnosti
O Autorovi
Kazík PetrPetr Kazík se věnuje pedagogické a lektorské činnosti. Přestože vystudoval ekonomii a půlku svého profesního života vykonával různé manažerské funkce v oblasti obchodu, marketingu a TOP managementu, neustále se věnoval vzdělávání. V počátcích to byla externí výuka ekonomie na středních školách a tříletá zkušenost ve funkci ředitele vyšší odborné školy zahraničního obchodu a cestovního ruchu. I když se ještě na pár let vrátil k řízení obchodu a marketingu, jeho další cesta směřovala před třinácti lety k založení vlastní vzdělávací společnosti AHRA. Se svou společností působil ve více než dvou stech významných firmách ČR. V posledních letech se převážně věnuje vzdělávání dalších lektorů - certifikát za absolvování jeho lektorských kurzů získalo již více než 200 lektorů. Pedagogické aktivity došly k naplnění ve funkci prorektora Ostravské univerzity. V současné době působí také na fakultě sociální studií OU v Ostravě.